2013-08-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBugster
Det är så jävla svårt när hjärnan säger "Det här kommer gå snett, ni passar inte" och hjärtat säger "KÖÖÖÖÖÖÖÖÖR!"

Nå, bör väl inte glida för långt ifrån topic. Men jag instämmer i att det är tur att den här sortens fantastisk musik finns, Oasis och Hellström har tagit mig igenom mycket!

Lugna dig bara tills ditt hjärta kommer krossas... det är DÅ du kommer förstå vad allting handlar om... nu hoppas jag ju såklart inte att ditt hjärta kommer att krossas men.. Det är först då tror jag som man förstår storheten med Håkan
Citera
2013-08-06, 17:39
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Speciellt de djupare texterna brukar inte diggas alls av tjejer, jag får ofta höra att de bara är "konstiga".

Djupare texter...ha,ha. Mycket kan man säga om Håkans snygga stjärt och snygga killkompisar, men något djup har jag inte stött på i hans texter. Han sluddrar också så pass mycket när han sjunger live, så man hör inte mycket text över huvud taget.

Men smaken är ju som röven, så låt folk digga vad dom vill.
Citera
2013-08-06, 20:13
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moviemovie
Den här sommarturnéns bästa setlist, hittills, levererade Håkan under Helsingborg-spelningen. Inte bara för att "Livets teater" spelades live för första gången, utan den innehöll även "Magiskt, men tragiskt" och inte minst den fantastiska "Jag har varit i alla städer" som även var med senare i Köpenhamn (så klart), så det kanske blir fler gånger under turnén som den spelas.

Den enda låten från tidigare spelningar som saknades var, i mitt tycke, "River en vacker dröm" som är otrolig live när allsången är som bäst. Sån fart och energi rakt igenom. Att låtar som "2 steg från paradise" och "Dom där jag kommer från" inte får plats spelar mindre roll när Håkan istället plockar fram "En vän med en bil", "För en lång lång tid" och ovan nämnda.

Har ni någon annan setlist från den här sommarturnén som ni håller högre?

Tycker hans setlist är helt bedrövlig. han borde ge fan i att spela sina gamla tråkiga och trötta hits för 13 år sedan.

Dynga igenom de två senaste skivorna rakt av, blanda med b-sidor och mer glömda låtar från hans äldre skivor. I regel är hans partyhits från de två första skivorna hans absolut sämsta och att han spelar Ramlar elelr Kom Igen Lena än idag 2013 sänker hans live-kvalitét för mig något enormt. Såg honom på Slottsskogsvallen och blev fruktansvärt besviken, på hans röst, setlist samt ljudet.
Citera
2013-08-07, 10:14
Bannlyst
Jag citerar ett stycke ur Alex Schulmans krönika i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article17239904.ab

Citat:
Det är en journalist som skriver ett reportage om Håkan Hellströms plagiat. Tydligen har han genom sina skivor kopierat andras texter och på senaste skivan finns ett mycket flagrant exempel. Nu kontaktar reportern ”andra kända fuskare” och vill prata med mig eftersom min senaste roman är fylld av textstölder från poeter, inte minst titeln.

Det reportaget ska bli mycket intressant att läsa. Häng ut plagiatören!
Pinsamt att man får plagiera så mycket som Håkan gör, utan att andra än "Håkan-hatarna" reagerar. Fansen och kritikerna sväljer allt med hull och hår.
Citera
2013-08-09, 17:42
Medlem
J.Bergs avatar
Köpte precis För Sent För Edelweiss vinyl. Det jag upptäckte var att håller man omslaget åt rätt håll så är baksidan där låtlistan står på fel håll. Haha, ska det vara så?
Citera
2013-08-15, 15:32
Medlem
JBugsters avatar
Funderade lite kring hur ni tolkat en textrad i låten "Jag Vet Inte Vem Jag är Men Jag Vet Att Jag Är Din".

"Så jag väntar tills imorgon bitti
Det är den tiden jag gillar bäst
Då ska jag ta en promenad
I paaaaaarken"

Tolkar ni det som att han menar att morgonen är den tiden han gillar bäst, eller att "imorgon" är den tiden han gillar bäst? Alltså att han tycker det är skönt att skjuta upp saker tills imorgon?

Jag har alltid tänkt det sistnämnda eftersom det stämmer mycket in på mig, men ni kanske har en annan uppfattning?
Citera
2013-08-15, 15:34
Medlem
JBugsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Jag citerar ett stycke ur Alex Schulmans krönika i Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/alexschulman/article17239904.ab

Det reportaget ska bli mycket intressant att läsa. Häng ut plagiatören!
Pinsamt att man får plagiera så mycket som Håkan gör, utan att andra än "Håkan-hatarna" reagerar. Fansen och kritikerna sväljer allt med hull och hår.

Att översätta och använda andras material och sätta dem i sin egen kontext är minst lika genialt som att skapa det själv, han gör något vackert, något svenskt och något personligt av de kändaste poeternas vackraste texter.
Citera
2013-08-17, 23:46
Medlem
f0elets avatar
funderar på en sak kring 'känn ingen sorg'. flertalet gånger under filmen får man se att två/tre av Pål's fingernaglar är gulmålade. någon gång zoomas det in, så det måste ju betyda något. dock kan jag själv inte hitta någon koppling till en textrad eller dylikt. någon som vet?
Citera
2013-08-18, 16:00
Medlem
Citat:
Funderade lite kring hur ni tolkat en textrad i låten "Jag Vet Inte Vem Jag är Men Jag Vet Att Jag Är Din".

"Så jag väntar tills imorgon bitti
Det är den tiden jag gillar bäst
Då ska jag ta en promenad
I paaaaaarken"

Tolkar ni det som att han menar att morgonen är den tiden han gillar bäst, eller att "imorgon" är den tiden han gillar bäst? Alltså att han tycker det är skönt att skjuta upp saker tills imorgon?

Jag har alltid tänkt det sistnämnda eftersom det stämmer mycket in på mig, men ni kanske har en annan uppfattning?

Jag skulle tippa på att han gillar mornar och att ta promenader just då, för staden sover fortfarande och är väldigt lugn och skön.

Det är vad jag tror.
Citera
2013-08-18, 16:59
Medlem
4thtimearounds avatar
Är det bara jag som alltid skrattar inombords när jag hör de raderna? Känns så jävla ytligt tomma och konstlade på något sätt.
Citera
2013-08-18, 17:03
Medlem
JBugsters avatar
I låten "Jag Hatar Att Jag Älskar Dig Och Jag Älskar Dig Så Mycket Att Jag Hatar Mig" så sjunger han följande:

"Hur kunde du falla när han sa:
"Jag älskar dig"
Jag älskar dig så mycket att jag hatar mig"

ELLER

"Hur kunde du falla när han sa:
"Jag älskar dig, jag älskar dig så mycket att jag hatar mig""

Fattar ni skillnaden? Säger han att killen sa: "Jag älskar dig", men att Håkan älskar henne så mycket att han hatar sig själv. Eller frågar han hur hon kunde falla när killen sa: "Jag älskar dig, jag älskar dig så mycket att jag hatar mig"?

Det första låter troligare i mina ögon, men endel lyricssidor har tolkat det som det andra.
Senast redigerad av JBugster 2013-08-18 kl. 17:05.
Citera
2013-08-18, 20:24
Medlem
Grim_Reapers avatar
För min del är det definitivt alternativ ett, vill man ha "bevis" för att det stämmer så kan man väl peka på att han sjunger samma ord i de andra verserna och i de sammanhangen citerar han nog knappast "den andre killen".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in