Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-05-06, 20:00
Medlem
gosas avatar
Hej Alla!

Osäker på om det här kanske gränsar till fildelning men jag kör på så får väl nån låsa/flytta mig...

Jag är ägare till Windows 7 Ultimate - och så långt är detta en Windows-fråga.

Jag har förstått att aktiveringen av Windows tar ganska mycket hänsyn till hårdvaran - jag kan installera om min dator i stort sett hur många gånger som helst utan problem med aktiveringen om jag inte byter hårdvara.

Frågan är - kan jag (inte "får", det är här det blir piratfasoner av det hela) göra två Windows-installationer på två olika hårddiskar av samma märke (har tre 320GB-diskar som "systemdiskar" i datorn - f.n. Win 7, Snöleoparden och Crunchbang) utan att få problem med aktiveringen?
Varför jag vill göra så är inte viktigt i det stora hela, jag undrar mest om det skulle gå att göra.

Synpunkter?
Citera
2010-05-07, 12:36
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Windows Support

//Mod
Citera
2010-05-07, 12:48
Medlem
Kan någon bekräfta om win 7 har en liknande typ av boot loader som i tidigare versioner? Har inte undersökt detta själv då jag inte har behov av det.

Isf bör det gå, men praktiskt taget är det inte lika lämpligt. Om du nu vill prova
Det jag skulle satsa på är att göra den nya installationen på den tomma hårddisken när BARA den sitter ikopplad. Då är du säker på att du får en komplett kopia och att inte filer delas. (Har hört folk som haft problem med att delade filer spökar mellan versionerna annars när en installation uppdaterats men inte den andra)
När detta är klart bör man isf kunna välja vilken installation som ska startas genom att styra om i loadern på den disken som har första bootordning i bios, så att denna kan hitta OS på båda diskarna.
Men som sagt, vet inte om detta finns kvar i win7 så någon annan får nog bekräfta detta.
Citera
2010-05-07, 20:57
Medlem
gosas avatar
Citat:
Isf bör det gå, men praktiskt taget är det inte lika lämpligt. Om du nu vill prova
Det jag skulle satsa på är att göra den nya installationen på den tomma hårddisken när BARA den sitter ikopplad. Då är du säker på att du får en komplett kopia och att inte filer delas. (Har hört folk som haft problem med att delade filer spökar mellan versionerna annars när en installation uppdaterats men inte den andra)
När detta är klart bör man isf kunna välja vilken installation som ska startas genom att styra om i loadern på den disken som har första bootordning i bios, så att denna kan hitta OS på båda diskarna.
Men som sagt, vet inte om detta finns kvar i win7 så någon annan får nog bekräfta detta.

Jag rycker alltid ut de andra två diskarna när jag installerar på en av de tre - oavsett om ajg stoppar in en linux, mac eller windows-version. Föredrar att växla med hjälp av boot-menyn...

Min fråga var mer inriktad på om jag riskerar få problem med aktiveringen, samt att jag laddar ner alla systemuppdateringar två gånger. Vet inte hur känsliga uppdaterings-servrarna är på sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in