2010-05-06, 15:06
Medlem
Hej!
jag har tänkt på att läsa en kurs i matematik, ska skriva nästa vecka tänta på matematik-alfa. jag undrar om ngn kan rekomendera en kurs som är "extra" bra att läsa. all matematik är bra, men tänker på att det är extra viktigt att kuna det för att förstå fysik. är Analys i en variabel/Matematisk analys är ngn bra kurs som man borde läsa? har inte speciellt mycket kunskaper i matematik. om det finns också bra tips på böcker är jag mycket tacksam!
Senast redigerad av aloshi 2010-05-06 kl. 15:24.
Citera
2010-05-06, 15:16
Medlem
Uhlvars avatar
De flesta uträkningarna i fysik a iallafall är ganska enkla. Det enda jag kan rekommendera är trigonometri som kan förekomma i vissa uträkningar i fysiken.
Citera
2010-05-06, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uhlvar
De flesta uträkningarna i fysik a iallafall är ganska enkla. Det enda jag kan rekommendera är trigonometri som kan förekomma i vissa uträkningar i fysiken.
jag menade inte fysik A eller B utan högre studier- typ teknik fysik
Citera
2010-05-06, 15:24
Medlem
Twisted-Studioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloshi
jag menade inte fysik A eller B utan högre studier- typ teknik fysik

Jag förstår inte helt vad du är ute efter, men om du är ute efter matematikkunskaper för att kunna förstår den fysik som undervisas i vid program i teknisk fysik så behöver du mycket mer än en matematikkurs. Men om du nu vill lära dig matematik för att sedan kunna gå vidare med fysikstudier så är envariabelanalys och linjär algebra bra startpunkter.
Citera
2010-05-06, 15:26
Medlem
vad är skillnaden mellan en variabels analys och flervariabels??
Citera
2010-05-06, 15:32
Medlem
Twisted-Studioss avatar
Citat:
vad är skillnaden mellan en variabels analys och flervariabels??

Precis som det låter, i envariabelanalys så arbetar man men en variabel t.ex. så deriverar och integrerar du bara en variabel ex. f(x)=x^2 och i flervariabel så arbetar du med mer än en variabel ex. f(x,y,z)=x^2y+z
Citera
2010-05-06, 15:41
Medlem
har du ngn bok som du rekommenderar? en bok som ska vara väldigt bra på att förklara och ta upp enkla sätt att lösa, en svensk bok ska det vara tack!
Citera
2010-05-06, 15:50
Medlem
Twisted-Studioss avatar
Citat:
har du ngn bok som du rekommenderar? en bok som ska vara väldigt bra på att förklara och ta upp enkla sätt att lösa, en svensk bok ska det vara tack!

Jag är inte så förtjust i svenska matematikböcker, finns säkert några andra som har bra tips över det svenska matematikboksutbudet. Kan dock rekommendera Linear algebra and its applications av David C. Lay, finns här på adlibris om du tänker ge dig på linjär algebra. Mycket lättförståelig bok som börjar ifrån grunden och har mycket bra exempel.

Jag vet inte hur mycket matematik du har läst innan, men en rekommendation är att du åtminstone har läst matematik D på gymnasienivå innan du börjar med denna matematiken.

Sök någon allmän kurs i matematik vid någon av de svenska universiteten eller högskolorna, finns garanterat restplatser kvar inför hösten och troligtvis bedrivs flertalet av dessa utbildningar på distans också om du hittar någon som du vill läsa som inte finns i närheten av din bostadsort.
Citera
2010-05-06, 15:58
Medlem
----------
Citera
2010-05-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twisted-Studios

Jag vet inte hur mycket matematik du har läst innan, men en rekommendation är att du åtminstone har läst matematik D på gymnasienivå innan du börjar med denna matematiken.

.

jag har läst en bok som heter 1) Algebra och geometri och fem kapitlar av boken linjär algebra som är skriven av Karl gustav andersson (- gillade inte boken, tyckte att den var för kass på förklaringar)

Citat:
Ursprungligen postat av Twisted-Studios
Sök någon allmän kurs i matematik vid någon av de svenska universiteten eller högskolorna, finns garanterat restplatser kvar inför hösten och troligtvis bedrivs flertalet av dessa utbildningar på distans också om du hittar någon som du vill läsa som inte finns i närheten av din bostadsort.

saken är att jag inte klar med gymnasie betyget ( har gått ut från gymnasium men har inte 2500 poäng), kan man ändå söka till sådana kurser?
Citera
2010-05-06, 16:02
Medlem
NanoFighters avatar
Citat:

saken är att jag inte klar med gymnasie betyget ( har gått ut från gymnasium men har inte 2500 poäng), kan man ändå söka till sådana kurser?

Nej.
Citera
2010-05-06, 16:07
Medlem
Twisted-Studioss avatar
Citat:
jag har läst en bok som heter 1) Algebra och geometri och fem kapitlar av boken linjär algebra som är skriven av Karl gustav andersson (- gillade inte boken, tyckte att den var för kass på förklaringar)

Okey, det där var ett svårt sätt att svara på en enkel, eg. icke-fråga. Ta och ta tag i dina gymnasiebetyg först och främst och se till att du har läst åtminstone matematik D, helst matematik E, och sedan kan du börja läsa igenom kursplaner för högre utbildningar och bilda dig en uppfattning om vad de erbjuder och ta fram det som passar dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in