2010-05-06, 08:39
Medlem
Jag vill inleda med att jag tror att kvinnor och mäns hjärnor är olika och att detta är vetenskapligt bevisat så skippa sådana diskussioner, tack.

Jag har några frågor som har dykt upp när jag läst runt här på forumet.
Ge exempel på antingen ett manlig eller kvinnligt tankesätt.
Kan kvinnor lära sig att tänka som män eller tvärt om?
Hur skulle sådana övningar tänkas se ut?

Jag menar självklart själva tankeprocessen och inte "kvinnor kan lära sig att klia sig i röven och titta på fotboll" osv...

För att inleda.
En sak som brukar slå mig är att tjejer lägger in känslor i allting och vill gärna få sakliga diskussioner att framstå som en diskussion om vad som är godast "äpplen" eller "päron" så de kan säga "det är ju din åsikt" fast det rör sig om fakta.

Jag såg ett exempel på det i en intressant tråd.
En kille rabblade en rad fakta (korrekt eller ej är oväsentligt) om kvinnors påstådda sämre tanke förmåga. Alla kvinnor i tråden drog slutsatsen att han var en kvinnohatare och att detta var hans "åsikter". För mig framstår det som den kvinnliga hjärnan måste tänka följande:

Man argumenterar endast för att utrycka en känsla (i exemplet över "hat"). Att man kan diskutera något på en objektiv grund utan att ha någon baktanke verkar väldigt främmande för kvinnor. Hur kan man träna detta? Har det med brist på logik att göra? Är inte tjejer hyfsade på matte? Stämmer detta kanske inte alls?

Att kvinnor kan lära sig att tänka som män och tvärtom tror jag fungerar. Detta genom att man umgås mycket med det motsatta könet och då ändrar sina kognitiva tankebanor. Exempel på detta är att killar med mycket tjejkompisar blir "fjolliga" och att kvinnliga politiker ofta ges manliga attribut tex att dom har "balls" (Margreth Thatcher och Hillary Clinton) osv. Självklart behövs inte deras tankebanor ha ändrats men utåt verkar det uppfattas så. Men några direkt "medvetna" träningsätt kan jag inte komma på.

Självklart baserar man svaren på dessa frågor främst på egen erfarenhet men jag hoppas att vi kan hålla en hyfsad nivå med exempel som många kan relatera till. Vi kan kanske till och med komma på några roliga tankeövningar att träna på.
Citera
2010-05-06, 09:26
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busenbra

Ja att kvinnor och män är olika i tankeprosessen är vetenskapligt bevisat.
Kvinnor hantera också objektivitet, dock så finns det gott om män som vill prompt hävda att kvinnor inte klara av detta då kvinnors känslor är de s.k "mjuka" känslorna..
Män dra in känslor de med i diskussionerna
Titta dig om kring på FB (för att visa ett halvtaskigt exempel) så har du den rad känslor i deras argument "ilska", "hat" aggressivitet", "frustration".

Bara för att man visar olika typ av känslor "mjuka" och "hårda" känslor är ingen ursäkt till att sitta och hävda att den ena eller det andra könet klar av en objektiv diskussion bättre/sämre för den saken skull.

Citat:
"Jag såg ett exempel på det i en intressant tråd.
En kille rabblade en rad fakta (korrekt eller ej är oväsentligt) om kvinnors påstådda sämre tanke förmåga. Alla kvinnor i tråden drog slutsatsen att han var en kvinnohatare och att detta var hans "åsikter". För mig framstår det som den kvinnliga hjärnan måste tänka följande:"

Detta är ett dumt exempel, för jag har sätt flera inlägg där kvinnor rabblar fakta (som hon kan backa upp) och blivit påhoppad med av andra män här inne på FB och blir av männen kallad för manshatere..
Så detta fenomen går båda vägarna. Så både män och kvinnor är lika goda kålsupare här inne på flashback.

Även om någon "rabblar" alla fakta så blir det ändåingen "mer objektiv" sanning då personen lägger in egna kommentar baserat på sin egna livaserfarenhet. Det är det som skapar just åsikt.

"En kille rabblade en rad fakta (korrekt eller ej är oväsentligt)..."

Jo det är väsentligt att det är korrekt om man skall använda fakta.
Fakta betyder: Något som inte innehåller fel-> Korrekt (om man skall använda synonym)
Så det är högst väsentligt att det är korrekt fakta man presenterar och har i allra största vikt att göra om man skall försöka framställa det ena könet som "sämre" på tanke förmåga eller inte.
Citera
2010-05-06, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busenbra
Jag vill inleda med att jag tror att kvinnor och mäns hjärnor är olika och att detta är vetenskapligt bevisat så skippa sådana diskussioner, tack.

Jag har några frågor som har dykt upp när jag läst runt här på forumet.
Ge exempel på antingen ett manlig eller kvinnligt tankesätt.
Kan kvinnor lära sig att tänka som män eller tvärt om?
Hur skulle sådana övningar tänkas se ut?

Jag menar självklart själva tankeprocessen och inte "kvinnor kan lära sig att klia sig i röven och titta på fotboll" osv...

För att inleda.
En sak som brukar slå mig är att tjejer lägger in känslor i allting och vill gärna få sakliga diskussioner att framstå som en diskussion om vad som är godast "äpplen" eller "päron" så de kan säga "det är ju din åsikt" fast det rör sig om fakta.

Jag såg ett exempel på det i en intressant tråd.
En kille rabblade en rad fakta (korrekt eller ej är oväsentligt) om kvinnors påstådda sämre tanke förmåga. Alla kvinnor i tråden drog slutsatsen att han var en kvinnohatare och att detta var hans "åsikter". För mig framstår det som den kvinnliga hjärnan måste tänka följande:

Man argumenterar endast för att utrycka en känsla (i exemplet över "hat"). Att man kan diskutera något på en objektiv grund utan att ha någon baktanke verkar väldigt främmande för kvinnor. Hur kan man träna detta? Har det med brist på logik att göra? Är inte tjejer hyfsade på matte? Stämmer detta kanske inte alls?

Att kvinnor kan lära sig att tänka som män och tvärtom tror jag fungerar. Detta genom att man umgås mycket med det motsatta könet och då ändrar sina kognitiva tankebanor. Exempel på detta är att killar med mycket tjejkompisar blir "fjolliga" och att kvinnliga politiker ofta ges manliga attribut tex att dom har "balls" (Margreth Thatcher och Hillary Clinton) osv. Självklart behövs inte deras tankebanor ha ändrats men utåt verkar det uppfattas så. Men några direkt "medvetna" träningsätt kan jag inte komma på.

Självklart baserar man svaren på dessa frågor främst på egen erfarenhet men jag hoppas att vi kan hålla en hyfsad nivå med exempel som många kan relatera till. Vi kan kanske till och med komma på några roliga tankeövningar att träna på.

Kvinnor har större känslocentra i hjärnan så för kvinnor tar lätt känslor överhanden. Min erfarenhet är att kvinnor därför har mycket svårt att diskutera ämnen som är det minsta kontroversiella. Då tar deras känslor överhanden och de förbiser fakta.

Vissa mäns svaghet är att de är för selektiva i sin kunskapsinhämtning och inte tillräckligt källkritiska. Det gäller även kvinnor men eftersom de sällan förlitar sig på fakta påverkar det inte kvinnor så mycket. Det är därför mycket viktigt att lära män källkritik.

Till viss del kan säkert kvinnor läras tänka mer som män och vice versa. Kvinnor borde öva på att ta till sig fakta som inte går i linje med deras känslomässiga övertygelse.
Senast redigerad av Mafia 2010-05-06 kl. 09:50.
Citera
2010-05-06, 14:25
Medlem
Jag tror på ett annat sett. Att många män (som t.ex här på F&J), inte kan hävda sina känslor tillräckligt bra, samt i kombination med missnöje, man undertrycker sina åsikter och känslor i vardagslivet helt enkelt.
Och när en man gör så, ta vilken som helst. Så slutar den nästan alltid i ren ilska, just för att det finns väldigt många män som inte kan hantera sina känslor, det ballar ur helt enkelt (ibland helt och hållet, se bara på alla brott och brutala övergrepp som sker i dagens samhälle).

Jag vet nästan med all säkerhet att vi män till en del är skapta med denna svaghet, som vi själva också bygger på, då just känslor och tankar stängs inombords allt för ofta.
Manliga hormonet testosteron har ju sina egenskaper också, just adrenalin som kan pumpa i överflöd och koka över när ilskan...agget tar överhanden.

Det är därför viktigt att vi killar/män KAN och FÅR visa alla sorters känslor, såsom glädje, tårar och sorg, annars fylls mynnar det hela ut och bygger på en instängd frustration och ilska i kroppen.

Detta är en teaori jag har, som ofta kanske är väldigt avgöranden också för hur VI MÄN tänker och beteer oss. Vi ska inte kasta sten i glashus emot kvinnor som känslomänniskor, för vi är det också i allra högsta grad, känslor påverkar också mäns beslut i en viss utsträckning, så kom inte och säg nått annat.

Att t.ex milofo sitter och hävdar "fakta" om att si och så är män, kan man ju bara smått le åt.
Vi pratar åsikter och värderingar här, inte fakta. Så om vi ska dra upp sånt och sitta å rabbla upp påstådd fakta sida-efter-sida så kan man ju lika gärna ta sig och läsa en bok om att "Så Fungerar Människan". Men visst, vi vet alla att kvinnor och män är biologiskt olika, men tankeförmågan tror inte jag skiljer sig särskillt mycket alls om jag ska vara ärlig.

Men för att gå mer ONT, så är ju i stort alla människor anpassningsbara, det hela skiljer ju från individ till individ, alla är inte likadana. Men visst tror jag att både män och kvinnor kan anpassa sig bra, såsom TS antydde att Hillary Clinton och Margreth Thatcher har gjort.
De tänker ju knappast mer "manligt" för att de är framstående politiker
Utan politik är ett tankesett, alla politiker tänker politiskt, retoriskt och med en form av logik (ibland kan man undra dock...). Så att säga att kvinnor "blir mer manliga när de visar styrka, och att som om att män också skulle vara kvinnliga när de visar lydnad eller undergivenhet, är ju rena dumheter!
Citera
2010-05-06, 14:28
Medlem
bitchtits89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zLiMbiLLY
Att t.ex milofo sitter och hävdar "fakta" om att si och så är män, kan man ju bara smått le åt.
Vi pratar åsikter och värderingar här, inte fakta. Så om vi ska dra upp sånt och sitta å rabbla upp påstådd fakta sida-efter-sida så kan man ju lika gärna ta sig och läsa en bok om att "Så Fungerar Människan". Men visst, vi vet alla att kvinnor och män är biologiskt olika, men tankeförmågan tror inte jag skiljer sig särskillt mycket alls om jag ska vara ärlig.

Jo, vi pratar fakta här. Milofo presenterade olika skillnader mellan män & kvinnors hjärna som gav upphov till de skiljda tankesätten iett väldigt bra inlägg men din sega hjärna uppfattade väl detta som en åsikt snarare än det objektiva faktum det är. Titta igen.
Citera
2010-05-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitchtits89
Jo, vi pratar fakta här. Milofo presenterade olika skillnader mellan män & kvinnors hjärna som gav upphov till de skiljda tankesätten iett väldigt bra inlägg men din sega hjärna uppfattade väl detta som en åsikt snarare än det objektiva faktum det är. Titta igen.

Kunde du inte komma med nått mer.....oförutsägbart?

Skulle man enbart utgå ifrån fakta så förstår du kanske själv hur samhället skulle så ut, det fungerar långt ifrån så. Du skulle ha varit en känslolös liten zombie, helt utan empati eller förståelse för andra människor....vilket du iofs inte verkar vara långt ifrån. (Jag lider med dig i så fall.)
Att påpeka och att ständigt framhäva ett ni/dom perspektiv är inte nyttigt för ett demokratiskt och lika-värdigt samhälle. Kvinnor och män är ju självklart olika det fattar väll vem som helst, det behöver inte nån idiot förklara för en. Men saken är den att man ska värdera individers lika värde, inte trycka ner kvinnor som om de vore idioter, vilket ni äckliga manschauvister gör.
Om ni verkligen tycker baserar era åsikter och tillmötesgåenden emotkvinnor på dessa fakta, och rent av tänker nedvärderande om kvinnor, då hör ni nog inte hemma i Sverige eller ett demokratiskt land över huvud taget.
Citera
2010-05-06, 14:57
Medlem
bitchtits89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zLiMbiLLY
Om ni verkligen tycker baserar era åsikter och tillmötesgåenden emotkvinnor på dessa fakta, och rent av tänker nedvärderande om kvinnor, då hör ni nog inte hemma i Sverige eller ett demokratiskt land över huvud taget.

Det är du som inte inser att med de biologiska skillnaderna kommer olika uppgifter/olika värda inför olika yrken. Du väljer att se det som en nedvärdering mot kvinnan medan jag ser det som att hon sysslar med det hon är bäst på och till för etc.
Jag vet att ni feministhoror egentligen diggar det mansnormativa samhället men det är inte bra för någon att genom indoktrinering tvinga kvinnor i manliga roller.
Citera
2010-05-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitchtits89
Det är du som inte inser att med de biologiska skillnaderna kommer olika uppgifter/olika värda inför olika yrken. Du väljer att se det som en nedvärdering mot kvinnan medan jag ser det som att hon sysslar med det hon är bäst på och till för etc.
Jag vet att ni feministhoror egentligen diggar det mansnormativa samhället men det är inte bra för någon att genom indoktrinering tvinga kvinnor i manliga roller.

Det är klar att det är en nedvärdering att öppet kritisera kvinna genom att med "påstådd" fakta komma och säga att kvinnor kan inte tänka, eller kvinnor kan inte
Skulle du inte ta det som en nedvärdering om en kvinna skulle kommit med "påstådd" fakta och säga att män (du) kan inte, för att män (du) har mindre hjärna?
Återigen, brist på medkänsla för andra och förståelse för hur folk reagerar. Det verkar vara ett utbrett problem för just er som smutskastar kvinnor och upphöjer er sjäva.

Vad män och kvinnor sysslar med är väll upp till var och en?
Det viktigaste är väll att kompetensen finns, oasvsett man/kvinna. Men med t.ex dig som arbetsgivare så skulle nog inte en kvinna få en chans, för att du har en helt annan kvinnosyn/mansyn.
Du upphöjer mannen som om han vore övermäktig, likaså milofo (miffo).
Citera
2010-05-06, 15:20
Medlem
Sir Dwains avatar
Att det finns biologiska skillnader på hjärnorna är faktiskt INTE detsamma som att det är vetenskapligt bevisat att män och kvinnor tänker olika.
Det kan absolut vara så men att påstå att det är ett faktum är löjeväckande. Vetenskapligt är dra slutsatser som stöds av premisserna, inte att spekulera på lösa grunder.
Citera
2010-05-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Att det finns biologiska skillnader på hjärnorna är faktiskt INTE detsamma som att det är vetenskapligt bevisat att män och kvinnor tänker olika.
Det kan absolut vara så men att påstå att det är ett faktum är löjeväckande. Vetenskapligt är dra slutsatser som stöds av premisserna, inte att spekulera på lösa grunder.

Det jag ville ha sagt också. Tack!

Citera
2010-05-06, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain

Det är bevisat. Det är t.o.m. bevisat att homosexuella tänker annorlunda än heterosexuella.

Frågan är inte om vi tänker annorlunda utan hur mycket vi tänker annorlunda. Hur stor del av vårt annorlunda tänkande beror på biologi och hur stor del är ett resultat av miljö.

Det kommer jag tyvärr aldrig att kunna diskutera med er av den anledningen som jag nämnde i mitt första inlägg.

"Kvinnor har större känslocentra i hjärnan så för kvinnor tar lätt känslor överhanden. Min erfarenhet är att kvinnor därför har mycket svårt att diskutera ämnen som är det minsta kontroversiella. Då tar deras känslor överhanden och de förbiser fakta."

Era inlägg i den här tråden visar att det stämmer.
Senast redigerad av Mafia 2010-05-06 kl. 15:57.
Citera
2010-05-06, 17:14
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det är bevisat. Det är t.o.m. bevisat att homosexuella tänker annorlunda än heterosexuella.

Frågan är inte om vi tänker annorlunda utan hur mycket vi tänker annorlunda. Hur stor del av vårt annorlunda tänkande beror på biologi och hur stor del är ett resultat av miljö.

Det kommer jag tyvärr aldrig att kunna diskutera med er av den anledningen som jag nämnde i mitt första inlägg.

"Kvinnor har större känslocentra i hjärnan så för kvinnor tar lätt känslor överhanden. Min erfarenhet är att kvinnor därför har mycket svårt att diskutera ämnen som är det minsta kontroversiella. Då tar deras känslor överhanden och de förbiser fakta."

Era inlägg i den här tråden visar att det stämmer.

Ok du kanske har rätt, kan du visa var du hittat den här undersökningen? Jag antar att det är helt nypublicerat eftersom något sådant revolutionerande knappast undgått någon intresserad annars.
På din hypotetiska frågeställning så gissar jag att om män och kvinnor tänker olika så beror det nog till störst del på biologin.

Tills du faktiskt visar motsatsen så fortsätter jag att anta att du inte riktigt förstått vad du har läst. Till exempel är det bevisat att amygdala har olika typer av kopplingar hos män respektive kvinnor. Det är mycket möjligt att de därför inte tänker på samma sätt, men på inget sätt ett bevis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in