2004-04-01, 11:39
Medlem
Jag tänkte det vore trevligt att göra en tråd där alla kan posta ord de inte förstår eller har problem att använda. Ofta kan SAOL vara till hjälp men inte alltid och då kan man ju vända sig till flashback.

Nu kan det ju vara så att alla på flashback är perfekta och ofelbara och således kommer endast jag posta här. Dock kanske det finns ett fåtal som inte uppnått denna titel än och vill dela med sig av sin okunskap.

Mitt första ord är i allafall: empiri

-SAOL-
empirin el. empirien bs.
kunskap grundad på erfarenhet
--

Där jag hört ordet, har folk använt det för att framhäva att det är just genom egenupplev erfaranhet de införskaffat sig sina kunskaper (alltså inga teoretiska studier). Däremot vet jag inte hur man bör uttrycka detta på ett korrekt sätt:
(Enligt mina egenupplevda erfarenheter)
"Enligt min empiri/empirism"?
"Enligt min empiriska erfarenhet (tautologi)"?
Citera
2004-04-01, 12:15
Medlem
Mhmm.. Då kollar vi kunskaper..
Avsluta följden "Få, färre, ...?"
Färst?
Citera
2004-04-01, 12:17
Medlem
Enligt SAOL finns inget superlativ av ordet.
Citera
2004-04-01, 12:18
Medlem
li pos avatar
Det är nog inte så vanligt men det förekommer en del inom filosofiska diskussioner, en språkvärld som ibland blir i behov av väldigt sökta ord. Annars hittade jag bara den här sidan när jag googlade:

http://swoba.hhs.se/hastba/abs/hastba2003_006.htm
Citera
2004-04-01, 12:18
Medlem
Varför har det inget superlativ? Det är väl dumt att inte ha ett superlativ till ett ord som bör ha en för att kunna fylla upp sin funktion.. Eller?
Citera
2004-04-01, 12:21
Medlem
li pos avatar
Tom, tommare tommast? Ungefär samma genre.

Men just färrst bode ju finnas. Minst antal brukar jag dra till med.
Citera
2004-04-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zang-Fu
Varför har det inget superlativ? Det är väl dumt att inte ha ett superlativ till ett ord som bör ha en för att kunna fylla upp sin funktion.. Eller?

Absolut, håller fullständig med, men det finns fortfarande inget.
Citera
2004-04-01, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av li po
Tom, tommare tommast? Ungefär samma genre.

Men just färrst bode ju finnas. Minst antal brukar jag dra till med.

Tomt har varken komp. eller superl. Är något tomt så är det tomt. Det är däremot väldigt logiskt.
Citera
2004-04-01, 12:24
Medlem
li pos avatar
Å andra sidan är det ingenting som hindrar en från att börja säga färrst. SAOL kan ju inte lägga till ord som ingen använder. Det ligger på användarnas axlar att införa ord som det finns ett behov av.
Citera
2004-04-01, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av li po
Å andra sidan är det ingenting som hindrar en från att börja säga färrst. SAOL kan ju inte lägga till ord som ingen använder. Det ligger på användarnas axlar att införa ord som det finns ett behov av.

Absolut! Även om jag tycker "färrst" låter ganska vidrigt, Det är som sagt inte vår rättighet att ändra det svenska språket, det är vår skyldigthet. Dock anser jag att alla tillägg bör vara konstruktiva, precis som det ovanstående. Saknas det ett ord bör vi finna en lämplig lösning.
Citera
2004-04-01, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egosum
Tomt har varken komp. eller superl. Är något tomt så är det tomt. Det är däremot väldigt logiskt.

Precis som Död då. Eller full.
Rätt självklara anledningar.. Kan inte direkt bli mer tomt än tomt.

Jaha? Så ska vi börja säga färrst nu eller färraste?
Citera
2004-04-01, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zang-Fu
Precis som Död då. Eller full.
Rätt självklara anledningar.. Kan inte direkt bli mer tomt än tomt.

Jaha? Så ska vi börja säga färrst nu eller färraste?

Intressant. När du skrev full tänkte jag på berusad, vilket skulle vara högst komparerbart. Men visst har du rätt, är något fullt så är det fullt. Kan man göra det fullare så var inte fullt från början. Jag får nog börja använda ordet berusad istället för förvanskningen full. (skäms)

Personligen kommer jag hålla mig till "minst i antal".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in