2010-05-05, 20:48
Medlem
Tja, kan man beräkna flödeshastigheten (heter de så?) i ett rör (slang) om man vet trycket och diametern på slangen? Har sökt men inte hittat något vettigt
Citera
2010-05-05, 21:30
Medlem
Ja det kan man och om det är en kort slang med försumbart tryckfall är det faktiskt riktigt enkelt.
Det är bara att applicera Bernoullis.

v=sqrt(2gh)

alltså vätskans hastighet är roten ur 2 gånger tyngdaccelerationen gånger höjden.
Vill man göra om det till tryck så använder man:

P=rå*g*h

Alltså trycket är densiteten gånger tyngdaccelerationen gånger höjden.
Insättning i föregående ger då:

v=sqrt(2P/rå)

Det där är en grov approximation som inte tar hänsyn till några förluster alls men det är antagligen tillräckligt bra.
Notera att den bara gäller för inkompressibel strömning, alltså vätskor. Är det gas blir det genast jobbigare.
Citera
2010-05-05, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Ja det kan man och om det är en kort slang med försumbart tryckfall är det faktiskt riktigt enkelt.
Det är bara att applicera Bernoullis.

v=sqrt(2gh)

alltså vätskans hastighet är roten ur 2 gånger tyngdaccelerationen gånger höjden.
Vill man göra om det till tryck så använder man:

P=rå*g*h

Alltså trycket är densiteten gånger tyngdaccelerationen gånger höjden.
Insättning i föregående ger då:

v=sqrt(2P/rå)

Det där är en grov approximation som inte tar hänsyn till några förluster alls men det är antagligen tillräckligt bra.
Notera att den bara gäller för inkompressibel strömning, alltså vätskor. Är det gas blir det genast jobbigare.
Tack för svaret men det är nog inte riktigt vad jag är ute efter, förklarade nog för dåligt hehe. Det är alltså vätska i ett system med tryck jag vill räkna på, närmare bestämt ett bränslesystem. Tror det är i vaakum då?
Alltså det jag vill få ut är hur många liter / sekund som passerar genom slangen.
Senast redigerad av Qunic 2010-05-05 kl. 22:36.
Citera
2010-05-05, 22:35
Medlem
Du vill veta hur stort bränsleflöde du har till cylindrarna?
Det är inte helt trivialt då det inte är kontinuerligt, det är höga tryck och stora strömningsförluster.
Frågan är också vad det är för tryck det handlar om då trycket antagligen inte är konstant i cylindern under insprutning. Vet du vad du har för tryck från bränslepumpen?
Tror det är för instationärt för att det skall kunna beräknas på ett lätt sätt.
Citera
2010-05-05, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Du vill veta hur stort bränsleflöde du har till cylindrarna?
Det är inte helt trivialt då det inte är kontinuerligt, det är höga tryck och stora strömningsförluster.
Frågan är också vad det är för tryck det handlar om då trycket antagligen inte är konstant i cylindern under insprutning. Vet du vad du har för tryck från bränslepumpen?
Tror det är för instationärt för att det skall kunna beräknas på ett lätt sätt.
Ja alltså, jag har för mig att man kan mäta vakuumet i bränslesystem för att få reda på trycket. Trycket är ju inte konstant
Citera
2010-05-05, 23:46
Medlem
Okej kanske ska förklara bättre exakt vad jag vill göra Jag tänkte försöka göra en bränsleförbrukningsmätare till en äldre bil. Tanken är att jag ska mäta trycket i bränslesystemet genom vakuum, med hjälp av trycket och diametern på bensinslangen får jag för mig att man skall kunna räkna ut hur mycket bensin som passerar / tid. Rätt/fel?
Sedan hämtar man hastigheten från hastighetsmätaren. Om jag har [liter/sekund] och [meter/sekund] och dividerar dessa får jag ju [liter/meter] och kan lätt göra om detta till liter / 100 km. Beräkningarna tänkte jag skulle ske i en microprocessor som visar resultatet på en liten lcd-display. Vet att detta antagligen kommer bli svårt men alltid kul att testa
Citera
2010-05-06, 00:18
Medlem
Tror inte du kommer få ett tillförlitligt värde genom att räkna ut flödet via trycket direkt.
En venturimeter kanske fungerar. Det beror antagligen mest på hur mycket trycket varierar i systemet och hur snabbt det varierar.
Bättre att köra på en induktiv flödesmätare (magnetmätare) som du monterar på slangen.
Eftersom bensinen innehåller tillsatser för att den skall bli elektriskt ledande så borde det fungera. Vet inte vad du får för precision dock.
Vill du få riktigt exakt mätning så får du köpa någon sorts mekanisk flödesmätare.
Citera
2010-05-06, 01:02
Medlem
Stockos avatar
Enklare är att räkna ut bränsleförbrukning med en luftmassemätare. Förbrukningen är luftflödet delat med fordonets hasighet gånger en konstant.
Minns inte exakta formeln för att räkna ut konstanten (den beror på bränsledensitet, bränsle/luft-förhållande o lite så, men om mitt minne inte sviker mig så blir den ganska exakt 3. Dvs. förbrukningen i liter/100km = V/(MAF*3) där V är hastigheten i km/h och MAF är luftflödet i 100g/sek (eftersom det är den enheten som OBD2 använder).
Citera
2010-05-06, 04:51
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qunic
Okej kanske ska förklara bättre exakt vad jag vill göra Jag tänkte försöka göra en bränsleförbrukningsmätare till en äldre bil. Tanken är att jag ska mäta trycket i bränslesystemet genom vakuum, med hjälp av trycket och diametern på bensinslangen får jag för mig att man skall kunna räkna ut hur mycket bensin som passerar / tid. Rätt/fel?
Sedan hämtar man hastigheten från hastighetsmätaren. Om jag har [liter/sekund] och [meter/sekund] och dividerar dessa får jag ju [liter/meter] och kan lätt göra om detta till liter / 100 km. Beräkningarna tänkte jag skulle ske i en microprocessor som visar resultatet på en liten lcd-display. Vet att detta antagligen kommer bli svårt men alltid kul att testa
Det finns ju bränsleflödesmätare till båtar, det kanske kan vara något att bygga på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in