2010-05-05, 19:18
Medlem
Jag hade tänkt börja ta backup på min Mac nu, tittade på time capsule, men det kändes som en väldigt dyr lösning.

Så jag tänkte höra efter vad ni mac-användare kör för program och externa hårddiskar?
Citera
2010-05-05, 19:36
Medlem
tzjs avatar
Jag använder en 320 gb extern WD Passport till backup. Kör en backup i veckan med time machine. Fungerar bra för mig.
Citera
2010-05-05, 19:51
Medlem
Fernets avatar
Är det en backup som sköter sig själv i bakgrunden och som dessutom är enkel att använda när man vill komma åt enskilda filer är Time Machine det självklara valet. Den ingår redan i ditt operativsystem.
OBS: Du behöver inte använda Time Capsule för detta. Alla hårddiskar, på nätverk eller via kabel, fungerar.
Själv använder jag en Airport Extreme till vilken jag kopplat min backup-hårddisk (och flera andra), men du kan använda vilken nätverkslösning du vill. Jag antar du vill vara trådlös med din MacBook....
Tänk på att du behöver minst dubbelt så stor hårddisk som den som sitter i din dator.
Gör även första backupen per kablel...
Mer info:
http://arstechnica.com/apple/news/20...rt-backups.ars

Är det bara en enskild backup du skall göra hade jag hellre satsat på SuperDuper. Kolla TPB.
Citera
2010-05-05, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fernet
Är det en backup som sköter sig själv i bakgrunden och som dessutom är enkel att använda när man vill komma åt enskilda filer är Time Machine det självklara valet. Den ingår redan i ditt operativsystem.
OBS: Du behöver inte använda Time Capsule för detta. Alla hårddiskar, på nätverk eller via kabel, fungerar.
Själv använder jag en Airport Extreme till vilken jag kopplat min backup-hårddisk (och flera andra), men du kan använda vilken nätverkslösning du vill. Jag antar du vill vara trådlös med din MacBook....
Tänk på att du behöver minst dubbelt så stor hårddisk som den som sitter i din dator.
Gör även första backupen per kablel...
Mer info:
http://arstechnica.com/apple/news/20...rt-backups.ars

Är det bara en enskild backup du skall göra hade jag hellre satsat på SuperDuper. Kolla TPB.

Aha! Tack så mycket för hjälpen. Jag hade tänkt göra en backup sisådär en gång i veckan ungefär. Trådlöst eller inte spelar inte så stor roll, antar att det kommer kosta mig en hel del extra att göra det trådlöst.

Har 160gb på datorn, så behöver 320gb. Någon som har tips på märken som är prisvärda?
Citera
2010-05-05, 20:25
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fesk
Aha! Tack så mycket för hjälpen. Jag hade tänkt göra en backup sisådär en gång i veckan ungefär. Trådlöst eller inte spelar inte så stor roll, antar att det kommer kosta mig en hel del extra att göra det trådlöst.

Har 160gb på datorn, så behöver 320gb. Någon som har tips på märken som är prisvärda?
Det är faktiskt bättre att låta Time Machine göra backuper när den själv vill, då är det endast den absolut första backupen som tar tid. I efterföljande backuper så sparar den bara alla ändringar. Jag har t.ex så att den tar backuper varje timme, och har jag på den timmen endast skapat en textfil så är det just bara det som den tar en backup på. Istället för att göra en backup manuellt en gång i veckan, då är risken stor att det har hänt väldigt mycket på din hårddisk och backupen kommer då ta längre tid.

Bara ett litet tips! Time Machine liknar inte andra backup-lösningar på speciellt många sätt, det är bara helt suveränt när man väl vet hur det fungerar
Citera
2010-05-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Det är faktiskt bättre att låta Time Machine göra backuper när den själv vill, då är det endast den absolut första backupen som tar tid. I efterföljande backuper så sparar den bara alla ändringar. Jag har t.ex så att den tar backuper varje timme, och har jag på den timmen endast skapat en textfil så är det just bara det som den tar en backup på. Istället för att göra en backup manuellt en gång i veckan, då är risken stor att det har hänt väldigt mycket på din hårddisk och backupen kommer då ta längre tid.

Bara ett litet tips! Time Machine liknar inte andra backup-lösningar på speciellt många sätt, det är bara helt suveränt när man väl vet hur det fungerar

Alright, men då blir det till att köra Time Machine. Smart att låta den köra uppdatering varje timme. Vad kör du på för hårddisk?
Citera
2010-05-05, 20:32
Medlem
Vad tror ni, är det här något att ha?

http://www.elgiganten.se/product/dat...harddisk-320gb
Citera
2010-05-05, 20:32
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
… Jag har t.ex så att den tar backuper varje timme …
Hur ställer man in det? Jag är Time Machine-oskuld.
Citera
2010-05-05, 21:06
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fesk
Alright, men då blir det till att köra Time Machine. Smart att låta den köra uppdatering varje timme. Vad kör du på för hårddisk?
Jag använder Time Capsule, men som sagt ovan fungerar det lika bra med vad som helst. Time Capsule använder jag egentligen bara för att det är skönt att ha trådlös router och backup i samma låda
Citat:
Ursprungligen postat av system
Hur ställer man in det? Jag är Time Machine-oskuld.
Det är en timmes backup-intervall som default om jag inte missminner mig. Men annars kan man ställa in det såhär:
http://www.mactricksandtips.com/2008...-interval.html
http://maketecheasier.com/change-you...val/2009/06/05

Två länkar om samma sak egentligen. Det finns också program som man kan ställa in med, vilket nämns i den senare länken!
Citera
2010-05-05, 21:55
Medlem
systems avatar
Tack tack.
Citera
2010-05-05, 23:14
Medlem
Själv kör jag WD Book World Edition som nätverksdisk, stöd för timemachine som standard och betydligt billigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in