2010-05-05, 18:20
Medlem
Xstars avatar
Vad är skillnaden på att imitera och att emulera någon eller något? Känner mig lite vilsen när jag försöker formulera mig. Just nu försöker jag blir riktigt 1337 på SC2-betan genom att imitera/emulera spelare och deras strategier i Platinum League (främst Protoss). Båda orden betyder ungefär härma, eller hur? Så vad är skillnaden?

En googling på ämnet gav denna länk:
http://www.idehist.uu.se/distans/ilmh/Ren/hum07.htm
Citat:
Medan imitationen eftersträvar att så troget som möjligt återskapa och kopiera sin modell, söker emulationen - ett uttryck som vi saknar motsvarighet till på svenska - omskapa och överträffa sin förebild med utgångspunkt i författarens eller konstnärens egna intressen.

Är det verkligen korrekt? Är emulation ett sätt att förbättra originalet, och imitation att på bästa sätt efterlikna det?
Citera
2010-05-05, 18:43
Medlem
Egon3s avatar
Etymologiskt sett handlar emulera mer om att tävla [med någon/något], utan att nödvändigtvis imitera i detalj. I samma sfär har vi ordet simulera, för övrigt.

I Sveriges nyaste ordböcker (Svensk ordbok SvO 2009; SAOL-13) finns ordet emulera i en väldigt speciell betydelse, nämligen att simulera/emulera operativsystem på datorer. Personligen tycker jag att det är olyckligt att cementa termer som kan bli väldigt kortlivade i det kulturella perspektivet.

Hursomhelst, här är SvO:
emulera ...
simulera hård- och mjukvara i dator e.d.: han emulerade Windows på sin Mac ...
Jfr http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx (emulator, emulera)

NE: ... Mikroprogrammering möjliggör t.ex. att en dator kan emulera, dvs. efterlikna och fungera likvärdigt med, datorer med annan instruktionsrepertoar.

I det sammanhanget brukar emulatorn ha betydligt sämre prestanda än originalet.

imitera = efterlikna, härma
simulera = göra lik; efterbilda; låtsa[s]

Som stöd för att emulering kan innebära att överträffa, nämns exemplet med sonens försök att emulera fadern, ref http://dictionary.reference.com/browse/emulous .
Citera
2010-05-05, 18:50
Medlem
Lodbrokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
...

Är det verkligen korrekt? Är emulation ett sätt att förbättra originalet, och imitation att på bästa sätt efterlikna det?

Emulera har jag bara hört användas i IT-sammanhang, ofta vid prestandatester. Det är då t.ex. att man emulerar x tusen samtidiga användares transaktioner, för att se hur ett visst system klarar lasten. Eller programmässigt emulerar att viss hårdvara ansluts och dess kommunikation.

Emulation låter i mina öron mera som det engelska ordet för emulering.
Citera
2010-05-05, 22:42
Medlem
Egon3s avatar
Inom konst och litteratur kan man parafrasera, vilket tangerar de två orden i rubriken.

Om Picasso säger NE:
... och särskilt under senare år också hos gamla mästare, vilkas verk han parafraserade. ...
Om Koranen säger NE:
Översättningar (av muslimerna uppfattade som parafraser) till en mängd olika språk har skett, ...
En nyutgåva av en äldre svensk författare, där gammelstavningen är borttagen, det är faktiskt en parafras. Det anses vara en förbättring, så både emulationer och parafraseringar kan tydligen vara förbättringar. En folkvisa kan arrangeras som en musikalisk parafras, eventuellt också med parafraserande text.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in