2010-05-05, 18:11
Medlem
koZmos avatar
...så anger man det ibland i kg, eller ton. Vad menar man då mer exakt? Om vi säger att jag kan trycka på en yta med mitt pekfinger med ett tryck på 5 kg; menar man då att fingret utövar samma tryck på ytan som 5 kg skulle göra med samma area som mitt pekfinger:

P=5*9,82/A

Stämmer detta? I detta fallet är P trycket som mitt pekfinger utövar, 5 är massan av 5 kg, 9,82 är jordaccelerationen och A är arean som mitt pekfinger har.

Korrekt?
Citera
2010-05-05, 18:21
Medlem
nallons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koZmo
...så anger man det ibland i kg, eller ton. Vad menar man då mer exakt? Om vi säger att jag kan trycka på en yta med mitt pekfinger med ett tryck på 5 kg; menar man då att fingret utövar samma tryck på ytan som 5 kg skulle göra med samma area som mitt pekfinger:

P=5*9,82/A

Stämmer detta? I detta fallet är P trycket som mitt pekfinger utövar, 5 är massan av 5 kg, 9,82 är jordaccelerationen och A är arean som mitt pekfinger har.

Korrekt?

När man pratar tryck i däck så säger man att det ska vara tex 2kg. Då menar man 2kg/cm^2 dvs 2bar.

När man räkna ut tryck använder man formeln P=F/A. Trycket=Kraften/Arean. Vanligtvis när man pratar tryck så använder man enheter N/mm^2. N/mm^2 är samma sak som Mpa (megapascal)
Senast redigerad av nallon 2010-05-05 kl. 18:24.
Citera
2010-05-05, 18:30
Medlem
Akinos avatar
Om någon anger tryck i kilo så menas den något gamla enheten kilo/cm2, det tryck som en enkilosvikt utövar på en kvadratcentimeter. 1 kg/cm2 är ungefär lika mycket som 1 Bar, något mindre bara.
Din formel är riktig.
Citera
2010-05-05, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nallon
När man pratar tryck i däck så säger man att det ska vara tex 2kg. Då menar man 2kg/cm^2 dvs 2bar.

När man räkna ut tryck använder man formeln P=F/A. Trycket=Kraften/Arean. Vanligtvis när man pratar tryck så använder man enheter N/mm^2. N/mm^2 är samma sak som Mpa (megapascal)
Möjligtvis en mindre smart fråga: men hur kan man prata om kvadratcentimeter när det gäller tryck i ett däck?
Citera
2010-05-05, 18:52
Medlem
Haak0ns avatar
Det man menar är helt enkelt hur stort tryck luften utför på varje kvadratcentimeter av däckets insida.
Citera
2010-05-05, 19:22
Medlem
nallons avatar
Det man menar är helt enkelt hur stor kraft luften utför på varje kvadratcentimeter av däckets insida.
Citera
2010-05-05, 19:32
Medlem
koZmos avatar
Tack för svar! Har en instuderingsuppgift där det är någon kokosnöt som slår i marken med ett tons tryck och så vidare. Då är det alltså trycket som ett ton utövar på samma area som kokosnötens nedslagsarea? Vill vara säker bara

EDIT: Särskrivning
Senast redigerad av koZmo 2010-05-05 kl. 19:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in