Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-10, 16:17
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsplats
Har fått svar ang Förundersökningen.

Har försökt mejla hela förundersökningen men det går inte fram. Har jag försökt mejla på flera adresser men det går inte, möjligen är filen för stor, 25 MB. Följande meddelande har kommit när jag försöker "Det gick inte att leverera meddelandet till följande personer eller distributionslistor"

Med Gmail ska man kunna skicka och ta emot meddelanden på upp till 25 megabyte så vet inte vad som är fel.

Någon som vet ngn mail som tar större bifogande filer??

Skal du legge opp fup, så bruk denne gratis; http://www.megaupload.com/
Citera
2010-06-10, 17:02
Medlem
marreparres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divann
Hur mycket är heder värd?
Vad är heder?
Spelar det alls någon roll i sammanhanget när en 16-årig flicka i början av livet har mött döden i en skogsdunge en majkväll?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7279431.ab

Man blir så galet frustrerad när man läser om vidriga pappor i äckliga hederskulturländer, fyfan säger jag bara. Håller med om att det här måste belysas ytterligare och kunskapen måste höjas så att man kan förhindra sånt här på ett tidigt stadium, alldeles för många har redan dött i Sverige pga det här, fy fan. Hedersrelaterat våld borde kunna ge straff för den (tex pappan) som hetsar sin son till idioti, det är ju psykisk misshandel från pappans sida också tycker jag. Vad gör vi åt det här? Det är ju rena sandlådan där vuxna föräldrar beter sig som små barn.

Är alla pappor såhär skitnödiga, nervösa och spända i Irak? eller är det hälften eller bara ett litet fåtal, eller hur ser det ut? Hur ofta händer sånt här i Irak? nån som är Irakier eller har kunskap om detta? Vill gärna veta då jag är fullkomligt oförstående och har noll kunskap egentligen om det här beteendet. Varför är det dåligt att ens son gifter sig eller är ihop med en svensk tjej????

Tänk om jag hade blivit tillsammans med en Irakiskt tjej och sen fått höra min far säga att "nej du är en skam för mig, du är inte min son längre", det är ju ett skämt.

PS Fan vad jag gillar min pappa nu helt plötsligt, ska säga något bra till honom idag bara för det
Senast redigerad av marreparre 2010-06-10 kl. 17:24.
Citera
2010-06-10, 17:02
Medlem
cerns avatar
Gissar på att killen får sluten ungdomsvård i 1 år. Någon som säger emot?
Citera
2010-06-10, 17:08
Medlem
Bengt Barons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Gissar på att killen får sluten ungdomsvård i 1 år. Någon som säger emot?

Får han maxstraff (LSU), blir det fyra år. Det kan jag tycka inte står i paritet till brottet, trots hans ringa ålder.
Citera
2010-06-10, 17:21
Medlem
Citat:
Vad är heder?
Spelar det alls någon roll i sammanhanget när en 16-årig flicka i början av livet har mött döden i en skogsdunge en majkväll?

Det borde ingå i PUT-kursen att lära folk vad begreppen heder och respekt innebär.

Detta bör även repeteras årligen i alla svenska skolor, precis som ANT-dagarna (alkohol, tobak och narkotika), gjordes förr i tiden.

Jag tycker det verkar som om begreppet helt misstolkas bland människor under 30 idag.

Jag skrev inte detta för att verka som någon grinig moralgubbe, men jag tror att det finns mycket för samhället att tjäna på detta, för inte tala om brottsoffer och gärningsmän, som förstör sina liv för ett begrepp som inte finns/är betydelselöst i den form de valt att tolka det.
Citera
2010-06-10, 18:51
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Vad är heder?

Jag tycker det är groteskt att media m.fl. nämner ordet heder i samband med dessa brott.

Citat från artikeln i Aftonbladet:
När man läser förundersökningen nämns pojkens pappa hemma i Irak och det faktum att han aldrig skulle godkänna att 16-åringen skulle göra en svensk flicka gravid upprepade gånger.
Uttrycket att det vore en "skam för släkten" används flera gånger av olika personer.

Jag tycker att skambrott är en bättre beskrivning på vad det handlar om
Citera
2010-06-10, 19:41
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Nej, det är glasklart. Till och med brudens egen morsa trodde att hon var gravid:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1980171/beatrice-mamma-det-var-ett-hedersmord

"Enligt Beatrices mamma var pojken tidigare tillsammans med hennes dotter.
- Min dotter var gravid. Det hade gått två och en halv månad, berättar hon."

.

Vad jag menar är att han ljuger ihop graviditetsmotivet för han visste redan att hon inte var gravid för det hade hon givetvis talat om när hon fick reda på det. Han ville bara ha ett ligg i skogen och blev vägrad. Ett vanligt sexualdåd alltså. Vad talar mot det?

Lite OT:
Sen alla som ondgjör sig över andra kulturer så var det ju inte många hunda år sedan man fick fråga fadern om dotterns hand även i Sverige. Det förekommer nog även nu i vissa kretsar i t.ex USA, åtminstone på film.

"Kan du försörja flickan?" var ju då faderns motfråga. Om dottern gifte sig ändå blev hon förskjuten och arvlös. En form av hederskultur alltså.
Citera
2010-06-10, 19:46
Medlem
tingeling123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pixietails
Namnen är rätt så lika så det är rätt lätt att blanda ihop Kunde man inte få fup:en på en cd-skiva skickad hem?

Ingen aning men jag ska fråga ...återkommer ...eller om man kan få på USB om man tar med sig eget
Citera
2010-06-10, 20:36
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad jag menar är att han ljuger ihop graviditetsmotivet för han visste redan att hon inte var gravid för det hade hon givetvis talat om när hon fick reda på det. Han ville bara ha ett ligg i skogen och blev vägrad. Ett vanligt sexualdåd alltså. Vad talar mot det?
Beatrices mamma trodde ju att Beatrice var gravid.
Skulle då killen ha sagt i förhör att B avslöjat att hon inte alls var det skulle ju mamman ha haft en annan version och då kunde det ha blivit knepiga frågeställningar för honom.

Nej, jag tror nog att B har påstått sig vara gravid vid mötet med honom.
Citera
2010-06-10, 21:00
Medlem
Brottsplatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingeling123
Ingen aning men jag ska fråga ...återkommer ...eller om man kan få på USB om man tar med sig eget

Man fick inte ta den på usb Men man kan få den på en CD-skiva till en kostnad på 120 kr...
Citera
2010-06-10, 22:08
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Skulle då killen ha sagt i förhör att B avslöjat att hon inte alls var det skulle ju mamman ha haft en annan version och då kunde det ha blivit knepiga frågeställningar för honom.

Ja, det finns ingen anledning att ifrågasätta motivet i det här fallet.

Men man blir ju lack på 16-åringens familj som i sådana fall också bär en moralisk skuld till det hela.

Så jäääääääääääääävla onödigt.
Citera
2010-06-10, 22:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

GM säger nu att han visste att hon var gravid fast hon inte var det och skyller sitt handlande på det.
Han säger att han visste det trots att han visste att det inte var så. Det är ju det som är lögnen.
Modern trodde men visste inte varken det ena eller andra. Hon hade tydligen gått efter tiden de varit ihop i 2,5 månader. Det blir väl ingen konflikt av det.
Lite märkligt mor <> dotterförhållande i den familjen.

Om det nu inte var precis ett ligg han var ute efter så kan det ju vara att han ville ha henne tillbaks för kusinen han tilldelades av fadern var inge bra och eftersom fadern redan tagit avstånd från sonen så tyckte sonen väl att det var bättre med en svensk tjej än en dum farsa.+ en tjej på burk.

Sådärja, då var det fallet löst. ;-)

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in