• 1
  • 2
2012-11-20, 19:02
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Bumpar här då.

20 bast, pluggar, pallar fan inte bo hemma! När jag kollar runt på Hemnet hittar jag ju lägenheter för under 2k i månaden, OCH DOM ÄR HUR FINA SOM HELST.

Frågan är ju, får man ta ett bostadslån om man inte varit anställd förrut, och om man studerar? Lägenheterna kostar ju liksom mellan 500k och 2 mille. Jag har alltså studielån. Studerar just nu komvux, har inte behörighet till jur än.

Är det en smart idé?

Har skickat fråga till min bank via mail, men är så jävla till mig att jag inte kan låta bli att fråga här också.
Eftersom du har väldig låg inkomst där bara bidragsdelen räknas så kommer du inte få bostadslån men om du pluggar på heltid så förstår jag inte varför du inte söker studentlägenhet?

Ett annat alternativ är om någon förälder med jobb kan stå på bostadslånet som du betalar.
Citera
2012-11-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Eftersom du har väldig låg inkomst där bara bidragsdelen räknas så kommer du inte få bostadslån men om du pluggar på heltid så förstår jag inte varför du inte söker studentlägenhet?

Ett annat alternativ är om någon förälder med jobb kan stå på bostadslånet som du betalar.

studentlägenhet?
Citera
2012-11-20, 19:41
Medlem
mteds avatar
Citat:
Bumpar här då.

20 bast, pluggar, pallar fan inte bo hemma! När jag kollar runt på Hemnet hittar jag ju lägenheter för under 2k i månaden, OCH DOM ÄR HUR FINA SOM HELST.

Frågan är ju, får man ta ett bostadslån om man inte varit anställd förrut, och om man studerar? Lägenheterna kostar ju liksom mellan 500k och 2 mille. Jag har alltså studielån. Studerar just nu komvux, har inte behörighet till jur än.

Är det en smart idé?

Har skickat fråga till min bank via mail, men är så jävla till mig att jag inte kan låta bli att fråga här också.

Du inser att det utöver avgiften även tillkommer ränta plus eventuell amortering? Dessutom behöver du slänga in minst 15% i kontantinsats. Har du ingen fast inkomst utöver CSN (som alltså inte räknas som inkomst) är det dessutom bara att glömma.
Citera
2012-11-20, 22:26
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
studentlägenhet?
Ja hyreslägenheter som de som studerar lättare får, kan dock vara krav på att du pluggar på högre nivå som universitet eller högskola.
Citera
2012-11-20, 23:24
Medlem
Citat:
Bumpar här då.

Är det en smart idé?

under 2000 i månader... sedan sa du den lilla detaljen själv, 2 000 000 inköpspris med minst 300 000 kontantinsats. oh yeah
Citera
2012-11-21, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alicethemighty
under 2000 i månader... sedan sa du den lilla detaljen själv, 2 000 000 inköpspris med minst 300 000 kontantinsats. oh yeah

Men om man hade haft pengarna så hade det ju vart så jävla värt! Dagens sorg, att inte kunna fixa detta just nu. Nåväl, nåväl, tack för svar.
Citera
2012-11-21, 08:57
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Men om man hade haft pengarna så hade det ju vart så jävla värt! Dagens sorg, att inte kunna fixa detta just nu. Nåväl, nåväl, tack för svar.
Varför inte hyra något tills du har råd att köpa?
Citera
2012-11-21, 22:42
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Du verkar dock glömma bort att det tillkommer ränta och amortering (där vissa banker dock erbjuder amorteringsfritt i 5 år.) Ponera att du tog ett lån á 1 000 000 med en ränta på 4 % (även om räntor är betydligt lägre i dagsläget, men eftersom du innebär en risk är en högre ränta inte allt för orimlig.) skulle det innebära över 3 000 i månaden bara i räntekostnader, således en totalkostnad á 5 000.
Citera
2012-11-23, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Du verkar dock glömma bort att det tillkommer ränta och amortering (där vissa banker dock erbjuder amorteringsfritt i 5 år.) Ponera att du tog ett lån á 1 000 000 med en ränta på 4 % (även om räntor är betydligt lägre i dagsläget, men eftersom du innebär en risk är en högre ränta inte allt för orimlig.) skulle det innebära över 3 000 i månaden bara i räntekostnader, således en totalkostnad á 5 000.

Låter billigare än en studentlägenhet, som går loss på 6 i månaden här där jag bor.

Men hur funkar det då. Får jag 5 år på mig att betala tillbaka 1 mille? Om jag inte klarar av det?
Citera
2012-11-24, 14:24
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Låter billigare än en studentlägenhet, som går loss på 6 i månaden här där jag bor.
Sure, men det är föga troligt att banken skulle bevilja dig lån. Åtminstone såtillvida du inte har föräldrar som går in som borgensman.
Citat:
Men hur funkar det då. Får jag 5 år på mig att betala tillbaka 1 mille? Om jag inte klarar av det?
I mitt fall ovan rörde det sig om amorteringsfritt i 5 år, vilket är självtalande; du slipper amortera de fem första åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in