2010-05-05, 13:04
Medlem
Hej. Jag jobbar på en skola där elever sparar massa skit på skrivbordet så jag skulle behöva ett enkelt bat skript som varje dag vid en viss tidpunkt rensar upp skrivbordet på elevkontot. Vet någon nån smart lösning? Det är windows 7 på datorerna.
Citera
2010-05-05, 13:17
Medlem
Fleptuts avatar
Sätt en policy som inte tillåter dom att spara på skrivbordet. Bättre än att rensa med batfiler. Bat filer brukar gnälla i w7 då du måste tillåta den att köra.
Citera
2010-05-05, 13:18
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marvinj
Hej. Jag jobbar på en skola där elever sparar massa skit på skrivbordet så jag skulle behöva ett enkelt bat skript som varje dag vid en viss tidpunkt rensar upp skrivbordet på elevkontot. Vet någon nån smart lösning? Det är windows 7 på datorerna.
Du får nog samtidigt fixa någon form av it-policy, godkänd av eleverna, som informerar om att användning av skolans IT-system kan resultera i förlust av kritisk data, pga automatiska processer som obönhörligen och per automatik raderar information utan hänsyn till innehållet.

Du hör hur dumt det låter, va? Jag förstår om du i egenskap av tekniker, CIO eller vad du nu må ha för position, lackar på slöseri av lagringutrymme till förmån för irrelevant information ej relaterad till verksamheten, men ditt önskemål är bara over the top.... Se ovan förslag istället.
Senast redigerad av gadzoox 2010-05-05 kl. 13:21.
Citera
2010-05-05, 13:26
Medlem
Jo det visste jag att jag kunde göra. Men problemet ligger i att eleverna är invandrare och det fattar inget annat än att spara på skrivbordet.
Citera
2010-05-05, 13:27
Medlem
Mr.5s avatar
vem bryr sig om "skit" på skrivbordet.. inget som skadar datorn ialf, för det hade vart en annan 5:a!
Citera
2010-05-05, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.5
vem bryr sig om "skit" på skrivbordet.. inget som skadar datorn ialf, för det hade vart en annan 5:a!

Det blir väldigt mycket om det är 20 elever som sparar grejer varje dag.
Citera
2010-05-05, 13:33
Medlem
Mr.5s avatar
Citat:

kolla om detta kan vara nått: http://pcdesktopcleaner.com/desktopcleaner/blog/

Vet dock inte om den kan ställas in vid någon exakt tidpunkt.
Citera
2010-05-05, 13:37
Medlem
cannaBes avatar
Fixa ett logon/logoff script i GPO som tar bort allt på skrivbordet.

Typ något så simpelt som detta borde funka:

Kod:
del %USERPROFILE%\Desktop\*.* /Q
del %WINDIR%\temp\*.* /Q
Senast redigerad av cannaBe 2010-05-05 kl. 13:50.
Citera
2010-05-05, 13:37
Medlem
b.marleys avatar
Det skulle vara möjligt,Att fixa en bat som raderar skrivbordet varje gång dom loggar in.
-Man kan ju lägga den i startup foldern.
Men under deras session så kan dom ju lägga in,Installera mm mm och man kan få många och onödiga strängar i registret.
Så det bästa är nog att göra,Som andra sagt.sätta en policy
Citera
2010-05-05, 15:11
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

Använd diskkvoter istället, då kan du tala om för systemet att alla som är med i gruppen elever får max 50 MB (till exempel)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in