2010-05-05, 11:31
Medlem
PurpleHaze-Ganjabreeders avatar
Tänkte tipsa om några strains som vi själva utomhusodlat o som jag har personlig erfarenhet av att du funkar att odla utomhus i Sverige o som dessutom blir färdigblommade i södra Sverige. Med södra Sverige menar jag söder om Vättern.

Först ut blir...

Sagarmatha Seeds Stuporsonic
http://www.cannabis-seeds-bank.co.uk/index.php?page=2&act=viewCat&catId=91
http://www.cannabis-seeds-bank.co.uk/sagarmatha-seeds/sagarmatha-seeds-regular/sagarmatha-seeds-stuporsonic/prod_175.html

Sex: Regular
Type: Indica, Sativa, Ruderalis, Indica / Sativa
Flowering: Autoflowering
Genetics: Unknown Strain
Flowering Time: Short, Medium
Outdoor Harvest: Unknown
Height: Short, Medium THC Level : Med / High
Characteristics: sharp and spicy flavour

Sagarmatha Seeds Stuporsonic is our fastest flowering species as of yet. Given by Swedish growers, Stuporsonic has acclimatized herself to a short outdoor season. Because she is able to withstand a cold climate and limited flowering period, she performs remarkably. Unlike many varieties that flower quickly, Stuporsonic provides a soaring, stratospheric high. Definitely the most potent outdoor plant (grown in Holland) we have had the pleasure of smoking. The flavour is sharp and spicy, giving the grower yet another admirable quality. With Stuporsonic cannabis seeds you grow higher, faster plants, guaranteed to bring in your harvest before the competition.

Denna strain har vi själva utomhusodlat några somrar o produkten dvs ganjan är bra, den är lättodlad. Gillar halvfuktig jord o mycket sol dvs hyfsat torra lägen. AVSKYR att stå med fötterna i vatten dvs TÅL inte att stå i blöt o sunkig mark!

Skörd vid frösättning NU o förveggad inomhus o utplantering i mitten av juni - ca 100 gram per planta torkad vikt.

Sagarmatha Seeds Matanuska Tundra
http://www.cannabis-seeds-bank.co.uk/index.php?page=1&act=viewCat&catId=91
http://www.cannabis-seeds-bank.co.uk/sagarmatha-seeds/sagarmatha-seeds-regular/sagarmatha-seeds-matanuska-tundra/prod_166.html

Type: Indica
Sex: Regular
Genetics: Indica
Flowering Time: Medium
Outdoor Harvest: October
Height: Medium
Characteristics: rich chocolate flavor

Sagarmatha Seeds Matanuska Tundra brings back that majestic legendary marijuana from the great Alaskan Northland. Highly recommended by the best fishing and hiking guides in the Matanuska Valley. The buds are huge and rock-hard as Denali "Mt. McKinley" herself. Matanuska Tundra cannabis seeds produce an intense flavour, chocolate aroma and potency to combine and form the most dense variety we have had the pleasure of producing thus far.
A glacier of THC crystals frosts Matanuska Tundra's colas and she packs more power than an icepack polar bear. Medical patients have mentioned that she is very beneficial for persons with pain ailments. The "creeper" quality of the smoke comes on slow and smooth, like a hike up a majestic mountain peak.

Denna strain har vi även utomhusodlat på Gotland i slutet av 90-talet. Något mer tveksam att få slutblommad men kvaliteten är fullt jämförbar med strainen ovan (Sagarmatha Seeds Stuporsonic).

Avslutningsvis några stensäkra kort... LOWRYDER
http://www.cannabis-seeds-bank.co.uk/lowryder-seeds/cat_58.html

Färdigblommat eller inte?
Som vi alla vet så är det inte bristen på sol i Sverige (förra sommaren undantagen som regnade bort) som avgör om skörden blir bra eller dålig o om strainen blir färdigblommad eller inte utan just problemet att vi har för många soltimmar i Sverige.

Näringstillförsel
De förveggade plantorna ska planteras i bra näringsfull jord. Tillsätt gärna fullgödslad jord typ "yrkesodlarjord" på säck. Säljs av bl a Blomsterlandet, Lantmännen, Odal m fl... oftast 4 x 50 liter för en hundring. Skippa kemisk näringstillförsel! Blod- o Benmjöl funkar bra liksom vanlig Urin. Tänk på 25 liter människourin motsvarar en 2,5 liters BioBact dunk för en hundring. Du pissar ut en förmögenhet!

Till dig som har erfarenhet av utomhusodling i Sverige... fyll gärna på listan ovan med fler strains som funkar att få utomhusfärdigblommat i Sverige.

GROW ON

Bildgalleri http://purplehaze.000space.com/

PurpleHaze & BlondBimbos rullande odlingsdagbok
https://www.swecan.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=25038&pos tdays=0&postorder=asc&start=700
Citera
2010-05-05, 21:21
Medlem
TotalT1s avatar
100 g per planta?
Citera
2010-05-05, 22:40
Medlem
umpfs avatar
Bra initiativ! Du verkar verkligen ha koll på det du gör
Citera
2010-05-05, 23:15
Medlem
milofos avatar
Finns redan en befintlig tråd:

https://www.flashback.org/t1099381

Tankar:

- Benmjöl och blodmjöl funkar illa på den korta tid autos står ute.

- Dyra frön är kasst. Bättre att köpa billiga auto i bulk på Swecan.

- Odlar man gerilla kan man inte släpa på hinkar med piss eller Biobact.

https://www.flashback.org/sp22820966
Senast redigerad av milofo 2010-05-05 kl. 23:18.
Citera
2010-05-06, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalT1
100 g per planta?

Ja, i torkad vikt alltså... för de två förstnämnda strainen. Sätter man fröerna nu o förkultiverar inomhus under lysrör eller MH/HPS o planterar ut dom runt midsommar så går de i blom i början/mitten av juli o då bör man rimligtvis få ut lite drygt 1 hekto torkad vikt per planta. Lowryder undantaget naturligtvis som ger BETYDLIGT MINDRE!
Citera
2010-05-06, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av umpf
Bra initiativ! Du verkar verkligen ha koll på det du gör

Ganjaodling är en av de häftigaste hobbies man kan sysselsätta sig med. I generna har vi ju alla varit bönder. Ser det som en självklarhet att sprida kunskapen vidare.
Citera
2010-05-06, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Tankar:

- Benmjöl och blodmjöl funkar illa på den korta tid autos står ute.

- Dyra frön är kasst. Bättre att köpa billiga auto i bulk på Swecan.

- Odlar man gerilla kan man inte släpa på hinkar med piss eller Biobact.

Lowryder undantaget så funkar både Ben- o Blodmjöl alldeles utomordentligt vid utomhusodling av Ganja. Plantorna ska ju blomma i bortåt två månader!

Om "dyra fröer" är kasst kan man ju ha olika uppfattningar om. Själv skulle jag aldrig någonsin ens råda min värsta fiende att "köpa billiga auto i bulk på Swecan" då man inte har någon som helst koll på vad det är man köper. De gamla seriösa odlarna som fanns på Swecan i början av 2000-talet har lämnat Swecan (mig inbegripet) o vad som idag erbjuds där skulle jag personligen inte ägna en hel sommar att förhoppningsvis få fram en färdigblommad strain av.

Mina tips o den här tråden refererar inte till "gerillaodlingar i stadsparken" utan är avsedd för oss som odlar på egen mark vi har lagfart på!
Citera
2010-05-06, 20:15
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleHaze-Ganjabreeder
Lowryder undantaget så funkar både Ben- o Blodmjöl alldeles utomordentligt vid utomhusodling av Ganja. Plantorna ska ju blomma i bortåt två månader!

Undantaget Lowryder? Du kör alltså en topdressing när du förveggar inomhus och kånkar ut hela klabbet sen när det är dags för blomm? Vi snackar alltså 40-80 centimeter höga plantor i 20-literskrukor som du stuvar in i bilen och kör ut till skogs? Det låter praktiskt?

Dessa acklimatiserar du dessutom mot kyla och solljus genom att kånka ut dom på balkongen eller?

Citat:
Om "dyra fröer" är kasst kan man ju ha olika uppfattningar om. Själv skulle jag aldrig någonsin ens råda min värsta fiende att "köpa billiga auto i bulk på Swecan" då man inte har någon som helst koll på vad det är man köper. De gamla seriösa odlarna som fanns på Swecan i början av 2000-talet har lämnat Swecan (mig inbegripet) o vad som idag erbjuds där skulle jag personligen inte ägna en hel sommar att förhoppningsvis få fram en färdigblommad strain av.

Dyra fröer i det här fallet är kasst och jag skulle vilja vända på resonemanget och säga att jag inte skulle chansa med så dyra frön ute i naturen lite hur som helst. Det är väldigt dyra ägg man kastar ner i sin enda korg och är det någonting som absolut är allmängiltigt så är det just att man behöver flera korgar om man vill ha en lyckad utomhussäsong i Svea. Jag skulle absolut inte vilja spendera en hel sommar och dyra pengar på att inte få någonting.

Gällande Swecan så har det alltid blandats högt och lågt ganska ordentligt och det finns mängder med klistrade guider som är smockfulla med rena sakfel och är uppenbart "teoretiska"; men gällande fröer från en grönad medlem där odling och genetik dokumenterats med bilder+tråd så kan jag inte se hur en 18-årig ungtupp skulle kunna misslyckas mer än mig i vad som är bundet att bli inavel hur som helst. Frötillverkningen vi talar om i dessa fall är inte direkt hjärnkirurgi.

Citat:
Mina tips o den här tråden refererar inte till "gerillaodlingar i stadsparken" utan är avsedd för oss som odlar på egen mark vi har lagfart på!

Utomhusodlingstråden för det fåtal Flashbackare som sitter på egen koja i skogen eller kan tänka sig att ta risken att odla i närhet av snokande grannar alltså? Trädgårdsodlingstråden?

Ja, är det så ditt upplägg ser ut så kan jag förstå att dyra frön får stå orörda och att pisskånkandet inte blir lika drygt som för de som måste ut i skogen, men den är väldigt begränsad för de som odlar på ett lite mer "normalt" sätt i svenska förhållanden och det är tveksamt att den tillför något till den existerande utomhusodlingstråden. Har du en bra strain som du menar funkar, ett specifikt tips som funkar i din trädgård, tips på bra jord eller kanske lite kunskap om vissa av de strains som figurerar på Swecan så kan du lika gärna ta det där istället för att öppna en helt ny tråd med påståenden i en mängd ämnen som i praktiken funkar jäkligt illa för det stora flertalet skogsmullar och gerillaodlare här på Flashback och i Sverige överlag.

Tror säkert att du kan en hel del om utomhusodling i de förhållanden du är van vid, men här upplever jag det faktiskt som att du är helt ute och cyklar och försöker applicera en viss typ av odling på en helt annan - i en tråd som känns helt överflödig.
Senast redigerad av milofo 2010-05-06 kl. 20:26.
Citera
2010-09-17, 16:44
Medlem
gabbamanes avatar

Får man fråga om du har någon utomshusodling i år? Hur det gick/går det isåfall med den?
Alltid velat höra från nån som lyckats och du verkar riktigt duktig.
Inte vågat pröva detta själv. Hela förveggen känns för riskabel för mig tyvärr, dåliga förutsättningar.
Förveggen verkar också väldigt viktig och jag skulle aldrig göra detta halvdant. Har jag fel?
Citera
2010-09-18, 08:24
Medlem
Mjaus avatar
För lite billigare strains som klarar nordiskt klimat, inkluderat Sverige:

http://www.zenseeds.com/ de säljer danska hybrider av hög kvalitet.
Citera
2010-09-18, 12:55
Medlem
brisingrs avatar
Typhoon klarar sig. Det har jag själv fått erfara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in