2010-05-04, 21:30
Medlem
Spaders avatar
Denna: http://www.youtube.com/watch?v=dvTe1-a6Pdo (narrativet bort-rippat och ersatt av en underbar ambient-låt)

Jag hoppas att det finns någon kosmologi-intresserad här som kan hjälpa mig med ett par frågor.
Först och främst så undrar jag hur korrekt dokumentären är? Den är ju trots allt från 1977 och det har ju skjutits upp en hel del rymdteleskop efter detta (dokumentären gjordes väl ännu tidigare t.o.m.?).

Sen är jag extremt nyfiken (till graden av besatthet) vilken stjärna det är man ser ungefär 75-90 ljusår från jorden; den som har ett blått sken.

Och slutligen undrar jag även om det finns några nyare dokumentärer eller videosnuttar som är upplagda på exakt samma sätt? (dvs med en zoomning från jorden och ut i universum). Inzoomning på atom/kvarknivå är också intressant men jag nöjer med mig rymden tror jag.

/Spader
Senast redigerad av Spader 2010-05-04 kl. 22:05.
Citera
2010-05-04, 21:57
Medlem
BF_Swedens avatar
sök på "universe" på youtube så finns det ett antal filmer överst som visar zoomning från jorden och utåt.

Jag har för mig att sirius ligger runt 75-80 ljusår härifrån. Kanske är den du menar?
Citera
2010-05-04, 22:05
Medlem
Spaders avatar
Sirius var den stjärna jag tänkte på först, men efter lite efterforskning så visade det sig att stjärnan "bara" är 8,6 ljusår från jorden.

/Spader
Citera
2010-05-04, 22:05
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
sök på "universe" på youtube så finns det ett antal filmer överst som visar zoomning från jorden och utåt.

Jag har för mig att sirius ligger runt 75-80 ljusår härifrån. Kanske är den du menar?
Den ligger mycket närmre, men det är antagligen den ändå.
Citera
2010-05-04, 22:18
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Den ligger mycket närmre, men det är antagligen den ändå.
ok. Jag var lite borta där.
Citera
2010-05-04, 22:23
Medlem
Spaders avatar
Visst filmen är från 60-talet men inte fan kan dom väl ha trott så fel om den stjärnan? Det måste ju vara en annan stor stjärna. Sirius är inte ens stor om man jämför med de största som har hittats i universum.

/Spader
Citera
2010-05-04, 22:28
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Visst filmen är från 60-talet men inte fan kan dom väl ha trott så fel om den stjärnan? Det måste ju vara en annan stor stjärna. Sirius är inte ens stor om man jämför med de största som har hittats i universum.

/Spader

Nej, men det är den ljusstarkaste stjärnan på natthimmeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in