Sökte lite och märkte att mitt fall verkade vara unikt.
Snabbt igenom för folk som inte orkar läsa:
Jag försöker ändra en fil på mitt OSX filsystem genom ubuntu men får error:Read-Only File System
Jag installerade iDeneb på min laptop för jag tänkte fixa med SDK, jag installerade 10.5.4 eftersom updatering skulle gå fort och enkelt, nu när jag tänkte updatera(10.5.x -> 10.5.8) så blev det fail och den vägrade öppna updateringsfilen efter det när jag ville försöka igen.
Jag tänkte då att jag skulle starta om datorn och testa igen, men den vägrar boota och kommer på nu att jag "glömde" modifiera en fil man skulle göra enligt min guide, jag kunde inte hitta en terminal i boot eller liknande så jag tänkte installera ubuntu och komma åt filsystemet och modifiera den filen man skulle ändra i.
När jag väl lyckas komma åt min fil genom ubuntu så ger den mig "Read-Only File System" och kan därför inte spara filen i mitt skick.
Vet någon hur jag löser detta?
EDIT: Det är filesystem HFS+ som spökar, måste stänga av journaling men eftersom jag inte kan boota OS X så kommer jag inte åt det så jag kan inte stänga av det, någon som vet hur jag gör det genom Ubuntu?
Senast redigerad av k1mpman 2010-05-04 kl. 19:00.