Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-05-04, 14:04
Medlem
Hej

Vet att det skrivits en del om att köpa dator men jag har likförbannat en fråga ang detta:

Man kan beställa MBP och hämta i New york butiken med lite olika tangentbordslayouter, ex Spanska Franska, Enelska och självklart US utformning.

Vilken av dessa är exakt lik den svenska utformningen och hur kommer man över de tangenter som saknas samt hur byter men dessa.

Tack för bra svar och ja, jag vet att man kan köra utan å, ä och ö genom att ändra i inställningar och jag vet också att man kan köpa ett extern tangentbord.

MVH
Nicklas
Citera
2010-05-04, 14:29
Medlem
_Fiskarns avatar
men du får ändå inte det priset som USA har, om jag inte är helt ute och cyklar. om du inte ska till NY förståss.
Citera
2010-05-04, 14:31
Medlem
Klart jag ska till NY
Citera
2010-05-04, 18:07
Medlem
Irbes avatar
Jag går i samma tankar om att köpa en Macbook när jag ska till staterna senare i sommar, men jag fattar inte vad du menar. Ska du alltså hämta din MBP med svenskt tangentbord i NY? Vad är det för prisskillnad på med/utan svenskt tangentbord?
Citera
2010-05-04, 18:22
Medlem
Inte alls.

Jag ska köpa en MBP när jag är i NY. Man kan beställa via deras hemsida och sedan hämta den i butiken i NY. Frågan från början var vilken av ovanstående språkversioner som har samma layout på unibodyn som den svenska har.

Fråga 2: Kan man köpa lösa tangenter och byta, i så fall var?

Fråga 3: Kan man byta dem och var finns det en lathund för det?
Citera
2010-05-04, 18:36
Medlem
FaderDougals avatar
Att byta tangenterna ser då rätt enkelt ut
http://www.youtube.com/watch?v=jSpPlMdGvVI
Citera
2010-05-04, 18:38
Medlem
Irbes avatar
Då är jag lite mer med på vad du menade.

Vad kostar en MBP i USA i runda slängar? Mycket billigare än Sverige?
Citera
2010-05-04, 19:16
Medlem
psykologjannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisster
Inte alls.

Jag ska köpa en MBP när jag är i NY. Man kan beställa via deras hemsida och sedan hämta den i butiken i NY. Frågan från början var vilken av ovanstående språkversioner som har samma layout på unibodyn som den svenska har.

Fråga 2: Kan man köpa lösa tangenter och byta, i så fall var?

Fråga 3: Kan man byta dem och var finns det en lathund för det?

Att köra med amerikanskt tangentbord är inget problem. Äger själv en MacBook Pro inköpt i NYC. Det är exakt samma tangentbordslayout(förutom enterknappen av någon anlednig?) som på svenska, men bara olika symboler på knapparna rent fysiskt.

Att göra specialtecken kan vara lite jobbigt. Å,Ä,Ö,Frågetecken, punkter och utropstecken är såklart inga problem. Men när det kommer till att göra tex "{" blir det lite jobbigt. Iallafall för mig som knappt använder specialtecken, förutom vissa när jag gör enklare programmering.

För att sammanfatta det kan jag säga att det är inte värt mödan att hålla på att byta tangenter. Ångrar inte mitt köp en sekund. Garantin är worldwide så det är inga problem. Kör med en amerikansk, du kommer bli nöjd.

Vad jag hört är ska det dessutom vara svårt att byta på MacBook Pro unibody.
Citera
2010-05-04, 19:17
Medlem
Den kostar precis som länken visar:

http://store.apple.com/us/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro?mco=OTY2ODExMA
Citera
2010-05-04, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykologjanne
Att köra med amerikanskt tangentbord är inget problem. Äger själv en MacBook Pro inköpt i NYC. Det är exakt samma tangentbordslayout(förutom enterknappen av någon anlednig?) som på svenska, men bara olika symboler på knapparna rent fysiskt.

Att göra specialtecken kan vara lite jobbigt. Å,Ä,Ö,Frågetecken, punkter och utropstecken är såklart inga problem. Men när det kommer till att göra tex "{" blir det lite jobbigt. Iallafall för mig som knappt använder specialtecken, förutom vissa när jag gör enklare programmering.

För att sammanfatta det kan jag säga att det är inte värt mödan att hålla på att byta tangenter. Ångrar inte mitt köp en sekund. Garantin är worldwide så det är inga problem. Kör med en amerikansk, du kommer bli nöjd.

Vad jag hört är ska det dessutom vara svårt att byta på MacBook Pro unibody.

Tack för svaret, men detta visste jag redan. Men om jag nu vill göra detta ordentligt så vill man

Vad jag har fattat ser det ut som om det spanska tangentbordet är likt vårt, detta tangentbord kan man köpa i NY och därför undrar jag fortfarande om man kan byta tangenter.

Så åter igen. Vilket av våra eu länder har samma layout på tangentbordet som vi har?
Citera
2010-05-04, 19:31
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irbe
Då är jag lite mer med på vad du menade.

Vad kostar en MBP i USA i runda slängar? Mycket billigare än Sverige?

Med studentrabatt så blev min 340 Euro billigare där än här. Så visst fan lönar det sig. Jag kör dock US tangentbord, tar ett par dagar att vänja sig. Inga problem. Och 340 Euro är inte åäö tangenterna och en europeisk ENTER knapp värd.
Citera
2010-05-04, 19:39
Medlem
psykologjannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisster
Tack för svaret, men detta visste jag redan. Men om jag nu vill göra detta ordentligt så vill man

Vad jag har fattat ser det ut som om det spanska tangentbordet är likt vårt, detta tangentbord kan man köpa i NY och därför undrar jag fortfarande om man kan byta tangenter.

Så åter igen. Vilket av våra eu länder har samma layout på tangentbordet som vi har?

http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout

Där borde du hitta svaret
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här