• 1
  • 2
2010-06-01, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffel
Men seriöst, vad är det för muppigt mail du skickar? Du tror alltså på allvar att de ska ägna en lång tid åt att analysera din framtida ekonomi och beräkna saker som säkerligen kommer bero på en mängd olika orsaker som inte är kända ännu och utredda. Och fråga FK om vad du kan tjäna på ditt jobb. Det är väl förfan totalt OMÖJLIGT för dom att svara på. De är ingen arbetsförmedling och lönerna på det området lär va i väldigt varierad grad.

Jag tänkte att de hade lättillgängliga siffror och jag bad om en uppskattning. Jag ville bara ha en grov uppskattning för att veta om ekonomin skulle bli bättre eller sämmre. Det verkar vara en avanserad kalkyl för att beräkna bidraget, vilket jag inte visste när jag skrev mailet...
Senast redigerad av Graevling 2010-06-01 kl. 13:52.
Citera
2010-06-01, 16:30
Medlem
Tror inte det är så komplicerad beräkningen men en viktig del är ju hur mycket du kommer att tjäna på ditt halvtids jobb, innan du vet det är det ju omöjligt att säga någonting.
Det måste väl stå på ditt anställnings papper?
Citera
2010-06-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gusteng
Tror inte det är så komplicerad beräkningen men en viktig del är ju hur mycket du kommer att tjäna på ditt halvtids jobb, innan du vet det är det ju omöjligt att säga någonting.
Det måste väl stå på ditt anställnings papper?

Jag har inga anställningspapper än på ca en månad (har tagit ut segern i förskott, jag vet, men det ser väldigt, väldigt ljust ut). Har en praktik som högst troligt går över i någon form av anställning.
Citera
2010-06-03, 18:52
Medlem
I.Doda.Korpofagers.Sallskaps avatar
Hur mycket tjänar du?

Du har kanske rätt till bostadsbidrag istället/också;
http://tinyurl.com/raknabostadsbidrag
Citera
2010-06-04, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I.Doda.Korpofagers.Sallskap
Hur mycket tjänar du?
Se inlägg #15. Jag har inga uppgifter på det än Men jag tror det hela sammantaget (lön + haltidsjukersättning) blir mer än vad som berättigar än till bostadsbidrag.
Citera
2010-06-04, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graevling
Se inlägg #15. Jag har inga uppgifter på det än Men jag tror det hela sammantaget (lön + haltidsjukersättning) blir mer än vad som berättigar än till bostadsbidrag.

Bostadsbidrag är relativt små summor och precis som med alla bidrag har man strikt återbetalningsplikt på årsbasis, dvs om du får ökad inkomst efter halva året så får du betala tillbaka det du "fått för mycket" under första halvan av året.

Bostadstillägget däremot, som är aktuellt i ditt fall som förtidspensionär, ska du söka så fort du har papper på dina inkomster.

Som jämförelse kan jag meddela att jag själv, som har 50% inkomst av jobb och 50% sjukersättning, får ut ca 10 000 kr efter skatt. Utöver detta får jag ett bostadstillägg på ca 3500 kr.

Glöm inte söka!
Citera
2011-10-23, 20:49
Medlem
Odhags avatar
Jag hijackar denna tråden lite, jag har en fråga som är mer eller mindre likadan.

Jag har nu fått bekräftat att jag får halv aktivitetsersättning, kring 4200 i månaden innan skatt. Denna får jag behålla om jag arbetar halvtid. Nu har jag skaffat halvtidsarbete och därav nästa fråga;

Jag fick samtidigt besked om att jag är beviljad bostadstillägg, ungefär 2900 kronor. Får jag behålla även denna?
Citera
2014-07-14, 15:38
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odhag
Jag hijackar denna tråden lite, jag har en fråga som är mer eller mindre likadan.

Jag har nu fått bekräftat att jag får halv aktivitetsersättning, kring 4200 i månaden innan skatt. Denna får jag behålla om jag arbetar halvtid. Nu har jag skaffat halvtidsarbete och därav nästa fråga;

Jag fick samtidigt besked om att jag är beviljad bostadstillägg, ungefär 2900 kronor. Får jag behålla även denna?

Det beror på din inkomst.
Dessutom så minskar BT successivt, det finns inget antingen eller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in