2010-05-04, 08:44
Medlem
moriaxs avatar
Jag har sagt upp mobilabonnemanget för både min mobil och tjejems mobil och det är konstigt hur olika de stora bolagen hanterar detta.

TELE2 var lättast att ha att göra med. De förstod precis att jag inte ville sitta fast i en 3 månaders uppsägningstid när jag väl hittar en mobil jag vill köpa. Dom sade helt enkelt upp bindningstiden i förhand och gav ett datum om 3 månader då tjejen kan ringa som vanligt med abonnemanget men utan några krav om uppsägningstid. Abonnnemanget kvar men uppsägningstiden avslutad så att säga.

TELENOR var en annan femma. Helt oförstående kundservice som inte förstod alls varför jag inte ville sitta med tre månaders uppsägningstid kvar. Deras lösning var att säga upp abonnemanget och gav ett datum om tre månader då jag helt enkelt inte var kund hos dom längre. Telefonnumret skulle också förvinna. Skrämseltaktik helt enkelt. Nu har tre månader gått och jag har efter några samtal löst det med dom genom att dom gör om mitt abonnemang till kontantkort med telefonnumret på.

Nu är vi alltså helt bindningslösa och uppsägningstidslösa kan shoppa mobiltelefoner fritt. Men vad olika bolagen hanterar detta. Borde väl inte vara så ovanligt? För övrigt hatar jag allt vad uppsägningstid heter. Jävla påhitt för att krama ut några sista slantar.
Citera
2010-05-04, 09:33
Medlem
Persepones avatar
Vill du behålla nummret så måste du först gå till en ny operatör och skaffa abonnemang där och begära en portering av ditt nummer, sen säger dom upp ditt gamla abonnemang.

Om man säger upp abonnemanget direkt hos sin egen operatör så har man också sagt upp sitt nummer.
Citera
2010-05-04, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Persepone
Vill du behålla nummret så måste du först gå till en ny operatör och skaffa abonnemang där och begära en portering av ditt nummer, sen säger dom upp ditt gamla abonnemang.

Om man säger upp abonnemanget direkt hos sin egen operatör så har man också sagt upp sitt nummer.

Är det inte så att numret är i "karantän" i ett år innan de får ge ut det? Det har jag hört i alla fall...
Citera
2010-05-04, 14:42
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamui
Är det inte så att numret är i "karantän" i ett år innan de får ge ut det? Det har jag hört i alla fall...

Det brukar vara i tre månader nu. Alldeles för många nummer blir upplåsta under ett år annars.
Citera
2010-05-04, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
Det brukar vara i tre månader nu. Alldeles för många nummer blir upplåsta under ett år annars.

Aha, där ser man! Det kan jag tycka är lite i kortaste laget faktiskt...
Citera
2010-05-04, 14:58
Medlem
Persepones avatar
Det spelar ingen roll om det är 3 eller 12 månader. Säger man upp sitt abb så har man också sagt upp rätten till sitt nummer. Det måste porteras (flyttas över) till ny operatör innan gamla abbet avslutas.
Citera
2010-05-04, 16:02
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om det är 3 eller 12 månader. Säger man upp sitt abb så har man också sagt upp rätten till sitt nummer. Det måste porteras (flyttas över) till ny operatör innan gamla abbet avslutas.

Jo, det spelar roll, för den som haft det innan det lades i karantän, kan få använda det igen. Det går också att få ut numret från karantänen till en ny abonnent om den föregående ger sitt skriftliga tilstånd.
Citera
2010-05-04, 17:01
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moriax
Jag har sagt upp mobilabonnemanget för både min mobil och tjejems mobil och det är konstigt hur olika de stora bolagen hanterar detta.

TELE2 var lättast att ha att göra med. De förstod precis att jag inte ville sitta fast i en 3 månaders uppsägningstid när jag väl hittar en mobil jag vill köpa. Dom sade helt enkelt upp bindningstiden i förhand och gav ett datum om 3 månader då tjejen kan ringa som vanligt med abonnemanget men utan några krav om uppsägningstid. Abonnnemanget kvar men uppsägningstiden avslutad så att säga.

Är du helt säker på detta? Jag har nämligen inte hört något liknande innan och har haft flera olika abonnemang på flera olika bolag.
Citera
2010-05-04, 19:56
Medlem
moriaxs avatar
Citat:

Nej nej nej. Läs tråden. Jag har ju sagt upp mitt abonnemang men jag har behållt mitt telefonnummer. Det funkar jag lovar, bara det att bolagen behandlar detta lite olika.

Men om jag inte säger upp mitt abonnemang utan porterar som du säger, måste jag inte stanna kvar hos min gamla operatör i tre månader innan jag flyttas över? Eller betalar man under tre månader dubbelt både för min gamla operatör och min nya?
Citera
2010-05-04, 19:59
Medlem
moriaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
Är du helt säker på detta? Jag har nämligen inte hört något liknande innan och har haft flera olika abonnemang på flera olika bolag.

Pratat med två olika personer på kundservice (både innan uppsäging och nu även efter) och båda har gett samma besked. Det är bara att fortsätta ringa, ingen uppsägningstid kvar.
Citera
2010-05-04, 23:47
Medlem
AntonSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moriax
Det är bara att fortsätta ringa, ingen uppsägningstid kvar.

och sen dör kortet och numret när uppsägningstiden är över, men fram till det sista datumet så fungerar det förstås. Då är man ju inte avslutad än.
Citera
2010-05-05, 20:17
Medlem
moriaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntonS
och sen dör kortet och numret när uppsägningstiden är över, men fram till det sista datumet så fungerar det förstås. Då är man ju inte avslutad än.

Men, sista datumet har redan passerat. Jag bad dom påbörja uppsägningstiden för nu över tre månader sedan. Det sista telefonsamtalet som jag hade med Tele2 var igår, bara för att försäkra mig om att inga telefonummer skulle stängas av och att det nu skulle flyta på som vanligt. Svaret var som jag säger:

"Inga problem, 3 månaders uppsägningstid avslutat. Fortsätt och ring som vanligt tills du bestämt dig för ett nytt abonnemang"

Kanske var otydlig där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in