2010-05-09, 13:24
Citat:
Ursprungligen postat av snelker
Även om allt går att räkna på, är det inte där utmaningen ligger. Ekonomer (jag är en själv) är inte alls duktiga på att räkna, det har du rätt i. Vet du varför? Ingenting berör matematik. Jag fattar inte vart allt snack om att "räkna" kommer ifrån. Har läst både redovisning och finans på avancerad nivå och "räkningen" består maximalt av några enkla ekvationer.
Min erfarenhet (av de jag känner) är att det är de analytiska människorna som når längst. Analysen handlar i sin tur om att förstå marknadsbeteenden, vilket nästan uteslutande har sin grund i mänsklig psykologi. Sen om du blir analytisk av att läsa matematik eller redovisning låter jag vara osagt. Själv har jag haft störst nytta av kunskapen jag fått ifrån min prenumeration av The Economist.
Min erfarenhet (av de jag känner) är att det är de analytiska människorna som når längst. Analysen handlar i sin tur om att förstå marknadsbeteenden, vilket nästan uteslutande har sin grund i mänsklig psykologi. Sen om du blir analytisk av att läsa matematik eller redovisning låter jag vara osagt. Själv har jag haft störst nytta av kunskapen jag fått ifrån min prenumeration av The Economist.

Industriell ekonomi skapades bara till viss del för att överbrygga klyftan ekonomi-teknik. En av de starkaste skälen var att det nästan helt saknades matematik på ekonomiutbildningarna i Sverige till skillnad från motsvarande europeiska. Ingenjörer gillar att klanka ned på ekonomer vad gäller räknemässiga färdigheter på samma sätt som ekonomer inte är sena på att påpeka den nidbild som finns av ingenjörer i sociala sammanhang.

Tittar man på de mer statusfyllda karriärutbildningarna i Sverige såsom läkare, ingenjör och ekonom så är åtminstone min bild att den utbildning som fått stryka på foten och som står sig klart sämst i en internationell jämförelse är ekonomiutbildningarna. Tempot på dessa är betydligt lägre med mindre innehåll av matematik. De ligger närmare en BA- än en Sc-utbildning. Sedan att det går att landa ett minst lika bra arbete från en sådan utbildning är en annan sak.
Vad gäller matematiska modeller så försöker de alltid att reflektera verkligheten vilket betyder att man måste förstå vad matematiken skall beskriva. Ibland ger de matematiska modellerna en någorlunda rättvis bild av skeendet, ibland inte. Redovisning innehåller självklart ingen svårare matematik och jag håller med om att det ofta finns en praktisk tillämpning med begränsad matematik inom många ämnesområden. Det finns dock flera ekonomiområden där matematik spelar en direkt avgörande roll. Att finans bara skulle bestå av några enkla ekvationer som du skriver säger väl egentligen allt. Och ja The Economist är bra.