2010-05-03, 14:21
Bannlyst
Hej, jag är 20 år bor tillsammans med flickvän i bostadsrätt, vi har tänkt skaffa oss en hund snart av större modell, men vet inte vad vi ska ha för bil, det är bara vi som kommer åka runt i den och vi har inte tänkt skaffa oss några barn.
Budgeten ligger på max 30k, vill inte ha någon gammal lada med rost överallt, modeller som jag kollat på är seat ibiza, passat, golf, men ibizan vet jag inte riktigt är det bra kvalite på den?
Vill gärna att den ska dra lite bensin helst under 0.7l /milen, sen spelar det ingen roll om bilen är av småbils modell eller sedan eller kombi/halvkombi!

tips!
Senast redigerad av kaktuskruka 2010-05-03 kl. 14:58.
Citera
2010-05-03, 14:45
Medlem
Zekiels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktuskruka
Hej, jag är 20 år bor tillsammans med flickvän i bostadsrätt, vi har tänkt skaffa oss en hund snart av större modell, men vet inte vad vi ska ha för bil, det är bara vi som kommer åka runt i den och vi har inte tänkt skaffa oss några barn.
Budgeten ligger på max 30k, vill inte ha någon gammal lada med rost överallt, modeller som jag kollat på är seat ibiza, passat, golf, men ibizan vet jag inte riktigt är det bra kvalite på den?
Vill gärna att den ska dra lite bensin helst under 0.7l /milen, sen spelar det ingen roll om bilen är av småbils modell eller sedan eller kombi/halvkombi!

Spruta ner mig med tips!

Jag kan nog spruta ner dej om jag får lite tid på mig.
Citera
2010-05-03, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zekiel
Jag kan nog spruta ner dej om jag får lite tid på mig.

kul
Citera
2010-05-03, 15:32
Medlem
Cmlhas avatar
Citat:
kul

haha, det var faktiskt lite kul, men skit i det.

Tillbaka till din fråga.

Jag har haft både Ibiza och Leon, och det är bra bilar, det är VW som bygger dem, så det är samma motorer som i polo och golf, men i en lite billigare karross.
Detta märks dock mest på ljudnivån när du kör på motorväg och med vintersulor, annars finkar de fint.
Man ska dock ha i åtanke att man får vad man betalar för, och i VW hiearkin så kommer skoda - Seat - VW - Audi.
I just den ordningen.
Men hade ni tänkt ha hunden i baksätet?
För i Ibizan kan man inte ha något djur större än en katt-jävel i bagaget om det ska kunna vända sig någorlunda.

OM ni skiter i att era polare får hundhår på ryggen och gammalt dregel på händerna när dom sitter bak, så föreslår jag någon japanare för att hålla nere bränsleförbruket och ändå få en shysst kavlle på bilen. Dom ligger bra i den prisklassen.
Typ en Nissan Almera, eller Honda Accord, bägge två är slitvargar som tål bra med däng, men ändå håller stilen under några år till.
En Passat är trevlig, men inte för 30 loppor.

Summering - För att få så mycket som möjligt för dom stålarna hade jag köpt japanskt, man tullar lite på komforten, men kvaliteten kvarstår.
Citera
2010-05-03, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cmlha
haha, det var faktiskt lite kul, men skit i det.

Tillbaka till din fråga.

Jag har haft både Ibiza och Leon, och det är bra bilar, det är VW som bygger dem, så det är samma motorer som i polo och golf, men i en lite billigare karross.
Detta märks dock mest på ljudnivån när du kör på motorväg och med vintersulor, annars finkar de fint.
Man ska dock ha i åtanke att man får vad man betalar för, och i VW hiearkin så kommer skoda - Seat - VW - Audi.
I just den ordningen.
Men hade ni tänkt ha hunden i baksätet?
För i Ibizan kan man inte ha något djur större än en katt-jävel i bagaget om det ska kunna vända sig någorlunda.

OM ni skiter i att era polare får hundhår på ryggen och gammalt dregel på händerna när dom sitter bak
, så föreslår jag någon japanare för att hålla nere bränsleförbruket och ändå få en shysst kavlle på bilen. Dom ligger bra i den prisklassen.
Typ en Nissan Almera, eller Honda Accord, bägge två är slitvargar som tål bra med däng, men ändå håller stilen under några år till.
En Passat är trevlig, men inte för 30 loppor.

Summering - För att få så mycket som möjligt för dom stålarna hade jag köpt japanskt, man tullar lite på komforten, men kvaliteten kvarstår.

Skiter inte i det men hade faktiskt inte tänkt på det..
Citera
2010-05-03, 17:00
Bannlyst
Volvo V40 eller en Ford Mondeo kombi?
Citera
2010-05-03, 17:59
Medlem
gb85s avatar
Hund modell större i en bil i golfklassen eller strax under, känns som en dum idé!
En Camry Touring är troligen en en alldeles utmärkt hundbil. Gott om plats, soppasnål och det är dessutom en Toyota. Men man bör undvika V6:an då den är i törstigaste laget.
Passaten är ju också ok utrymmesmässigt, sen är ju frågan vad du får för 30k ( om du inte menar den äldre varianten)
Finns ju för övrigt Golf-kombi också, visserligen av äldre modell, men det är ok bilar.
Citera
2010-05-03, 18:58
Medlem
Cmlhas avatar
Citat:
Skiter inte i det men hade faktiskt inte tänkt på det..

Kör då på en kombi, som gb85 föreslår är en Toyota ett bra altenativ, inte den sexigaste bilen, men för 30 lakan får du en pålitlig Toyota som inte kostar ett dyft att äga när det kommer till service och reservdelar + att den drar lite soppa (så länge du inte köper skit-6:an som sagt, den suger. Både soppa och i allmänhet)

Lycka till.
Citera
2010-05-03, 19:39
Medlem
b.marleys avatar
Jag tyckte när Mitsubitsi galanten kom,Så var den rätt fräsch.
http://www.blocket.se/orebro/Mitsubitsi_galant_2_4_gdi_27125258.htm?ca=11&w=3

Men hur den är vet jag inte,finns en del långmilare på blocket,Så den borde vara en liten slitvarg.Nu är det väll en v6 i annonsen,Jag orkade inte hitta ngn med en mindre motor.
Citera
2010-05-03, 19:49
Medlem
Midnights avatar
Har ni tänkt att hunden ska åka med i bilen tycker jag ni kan lämna bensinsnåla småbilarna direkt. Kombi, varför inte passaten då?

EDIT: Sitter lite på blocket nu - Passat ser helt okey ut. Jag tycker ni ska satsa på en turbo det hade jag gjort.
Senast redigerad av Midnight 2010-05-03 kl. 19:52.
Citera
2010-05-03, 20:35
Bannlyst
Har ägnat hela dagen åt blocket annonser känns som att en passat är det bästa alternativet en kombi då, för 30k får jag en -99 1.8 som gått omkring 25k mil, är det något att ha?
Vad drar en sån etc?
Senast redigerad av kaktuskruka 2010-05-03 kl. 20:41.
Citera
2010-05-03, 23:53
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Har ägnat hela dagen åt blocket annonser känns som att en passat är det bästa alternativet en kombi då, för 30k får jag en -99 1.8 som gått omkring 25k mil, är det något att ha?
Vad drar en sån etc?
Personligen tycker jag att det är för mycket mil för den hyfsat stora pengen som 30 lök ändå är. Du har ingen aning om hur hårda de 25k milen har varit, hur tidigare ägare tagit hand om bilen osv. Jag skulle nog hellre göra en kravlista på kombi, soppasnål, inte gått toklångt och för max 30k, sen söka på det.

Ett exempel på vad som kan dyka upp: http://www.blocket.se/vasterbotten/Seat_Cordoba_Kombi__Nya_Mod___12_700_mil_27272228. htm?ca=12&w=3
Nu var den ju visserligen ful som stryk men bra miltal, kombi, bör gå billigt och dessutom från detta årtusendet.

EDIT: Duktig på att pruta? Isf kan denna var nått http://www.blocket.se/stockholm/Nissan_Primera_Exlusive_27270929.htm?ca=12&w=3
Senast redigerad av gb85 2010-05-03 kl. 23:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in