2004-03-30, 21:54
Medlem
XSSs avatar
mitt andra försök med att sluta röka, hittils har det väl gått ok, snart 24 timmar =)

Är det någon som har några tips, eller info om vad som väntar mig senare?

Man känner sig ganska rastlös och hjärnan säger till en att man ska ut och röka hela tiden, skitjobbigt, nu har jag dock tryckt i mig lite snus idag, bra eller dåligt?
Citera
2004-03-30, 22:21
Medlem
a4swes avatar
Go for it, jag försökte och misslyckades i sommras.
Jag bevisade då även för mig själv hur viktig vanan är, då jag klarade mig igenom hela Arvikafestivalen men när jag komm hemm var det kört
Gör ovanliga grejer och bryt så många rutiner du kan, det är mitt tips.
Citera
2004-03-30, 22:31
Medlem
XSSs avatar
Tack, jag ska försöka mer imorrn, dagen som gått har mest bestått i att hålla mig lugn men endå upptagen med saker, mest spel då.

Vi får se hur det går, men jag undrar hur lång tid det tar innan man märker skillnader, har för mig att det ska finnas någon lista på positiva saker som händer efter viss tid när man slutar röka, någon som vet?
Citera
2004-03-31, 00:38
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XSS
Tack, jag ska försöka mer imorrn, dagen som gått har mest bestått i att hålla mig lugn men endå upptagen med saker, mest spel då.

Vi får se hur det går, men jag undrar hur lång tid det tar innan man märker skillnader, har för mig att det ska finnas någon lista på positiva saker som händer efter viss tid när man slutar röka, någon som vet?

Det positiva:

* Du får luktsinnet tillbaka efter några veckor

* Du får bättre kondition som gör att du kan gå i trappor utan att bli anfådd

* Kläderna luktar inte

* Du får bättre munhygien

* Efter en vecka har du några hundralappar som du kan göra något roligt för

Det negativa:

* Du går upp i vikt

* Du får mer hål i tänderna ( eftersom röken dödar bakterier )

* Du blir lättirriterad och kinkig

* För någon blir du ännu en kompis som man inte får röka hos

* När du efter en vecka går ut och festar för pengarna du sparat in på rökningen får du - efter en klunk öl - världens abstinens efter cigaretter och inser att du kedjeröker när du dricker alkohol. Alkoholen gör som så många gånger förut - får folk att börja röka igen...

Lycka till!
Citera
2004-03-31, 00:54
Medlem
snuffiss avatar
Jag slutade röka och började snusa i början av december. Röker iofs ca en cigarett varje gång jag festar, men förutom det går det kanon! (festar i snitt en gång varannan vecka)
Jag mår mycket bättre, har bättre kondition, luktar bättre, har ingen astma längre, kan sjunga bättre osv osv. När jag varit ute och festat har jag skitont i halsen pga röken och det får jag även om jag inte rökt själv.
Kämpa på och börja snusa istället om suget blir för stort. Snus är ju förmodligen "nyttigare" och dessutom är det snällare mot omgivningen och plånboken!
Du kommer känna dig enormt stolt över dig själv när du lyckas!

Lycka till!

/Snuffis
Citera
2004-03-31, 01:04
Medlem
StigAllans avatar
Min erfarenhet när det gäller att göra uppehåll från nikotin är att tredje dagen är djävligast.
Klarar du av den så är det betydligt lättare dagen efter.

Sedan gäller att inte feströka, där är det flertalet återfall startar.
Tugga gärna på något när du blir röksugen.
Inte nikotintuggummin enligt mina erfarenheter, det fungerade bättre att totalstoppa för mig.

Slutade först att röka med hjälp av snuset, sedan snusuppehåll som hållit i 5 år snart.
Hade hellre slutat att röka direkt, betydligt svårare att sluta snusa.
Citera
2004-03-31, 01:13
Medlem
M2ks avatar
Slutar röka...

Klippte rakt av för många år se'n. En genomfestad afton gjorde att första morgonblosset smakade pest, blää... (tack alla groggarna den natten, kompis Alkohol räddade mig från nikotinet iaf). Tog en dag i taget, sedan 1 vecka i taget osv, efter några månader kändes det klart, på något sätt. På jobbet upptäcktes förändringen, och man fick en extra press att visa att man fixade fimpandet. Inte tagit ett bloss, inte ett återfall, sedan dess. Gick förvånansvärt enkelt, faktiskt.

Substanserna från rökandet lär dröja sig kvar i kroppen, hjärnans signalsystem påverkas etc, nikotin är trots allt ett GIFT . Enligt uppgift är inte den mänskliga organismen rensad förrän efter sju år.

En metod att avhålla sig är att studera bilder av nedsvärtade lungor, jämfört med friska, rosafärgade dito. Kolla här, men var beredd på en del otäcka... http://images.google.com/images?hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=lungs&sa=N&tab=wi&lr=

Att aktivera sig mer än tidigare tror jag är viktigt. Man blir lätt lite rastlös, och den energin bör omsättas i någon riktning; löpning, promenader, motion av annan art, mm mm.

När suget ändå sätter in tror jag man skall bestämma sig för något substitut. Inte nikotin i annan form, men något som blir en rutin, och som förhoppningsvis blir en ersättande vana, till man är igenom och klar. Mitt val var faktiskt chokladkakor, men eftersom jag började motionera samtidigt så balanserades den onyttigheten.

Det sägs att summan av lasterna är konstant. Man får ha bra koll på sina alkohol- och sexualvanor parallellt, mao.

Här finns massor av hjälp och råd, bara att kolla in;
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=sluta+r%C3%B6ka+hj%C3%A4lp

Good luck!

=====================================
Egen framgång är guld värd, andras motgång heller icke att förakta
=====================================
*Håll dig till ämnet*Non-smoking-generation*
Citera
2004-03-31, 01:26
Medlem
XSSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
* Du får luktsinnet tillbaka efter några veckor

Luktsinne har jag inte märkt någon förändring, jag har väldigt bra luktsinne och alltid haft, däremot känns det lite lättare att andas redan.

Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
* När du efter en vecka går ut och festar för pengarna du sparat in på rökningen får du - efter en klunk öl - världens abstinens efter cigaretter och inser att du kedjeröker när du dricker alkohol. Alkoholen gör som så många gånger förut - får folk att börja röka igen...

Jo detta kommer bli svårt, ska ju på en redigt stor fest på lördag, dock kommer det inte många rökare så vitt jag vet så vi får se.

Jag har även hört att man blir av med sileshåren (heter de så?) i halsen och så när man röker, dessa ska tydligen vara nyttiga för något, kommer dessa tillbaka?

Tack för stödet!
Citera
2004-03-31, 01:31
Medlem
A-A-As avatar
Citat:
mitt andra försök med att sluta röka [...] nu har jag dock tryckt i mig lite snus idag, bra eller dåligt?
Snusare får i sig ännu mer nikotin än rökare - så du får svårt att bli av med beroendet den vägen. (Dock är ju snusning långt ifrån lika skadligt som rökning så om du bara skulle byta från cigaretter till snus har du ändå gjort stora hälsovinster.)

Misslyckas du kan du kanske pröva Zyban istället
--------------------------------------
Zyban / Läkemedelsinformation

Publicerad: 2004-02-09

Vad är Zyban?

Zyban är ett läkemedel som används för rökavvänjning tillsammans med motiverande stöd. Medicinen minskar röksuget och de abstinensbesvär som kan uppstå när man slutar röka. Zyban innehåller det verksamma ämnet bupropion.

Så här fungerar medicinen

Det är inte klarlagt på vilket sätt läkemedlet verkar i kroppen, men det gör så att vissa signalämnen i hjärnan ökar. Det kan vara orsaken till att det är lättare att avstå från rökning när man använder medicinen.

Man börjar med medicinen medan man röker

Man börjar ta medicinen medan man fortfarande röker. Då bestämmer man också, tillsammans med den som skriver ut medicinen, ett datum för när man ska sluta röka. Det brukar ofta vara under den andra veckan av behandlingen. Då är effekten av läkemedlet tilläcklig för att röksuget ska minska.

Man brukar ta tabletterna i ungefär i sju till nio veckor.

[...]

--------------------------------------

Källa: http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=11429
Citera
2004-03-31, 02:02
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Luktsinne har jag inte märkt någon förändring, jag har väldigt bra luktsinne Jag har även hört att man blir av med sileshåren (heter de så?) i halsen och så när man röker, dessa ska tydligen vara nyttiga för något, kommer dessa tillbaka?

Tack för stödet!
Är det flimmerhåren du menar? När dessa växer ut kan det uppstå irritation i luftvägarna med hosta som följd.

Jag försökte sluta röka förra våren genom att börja snusa. Nu både snusar jag och röker...
Citera
2004-03-31, 02:10
Medlem
Batoss avatar
imorgon ska jag köpa snus och försöka sluta med tobak. Det är 8 år sedan jag senast hadde ett uppehåll och det varade i 3 månader så det ska jag försöka slå. Det är feströkandet som kommer att bli en kamp att hålla sej ifrån.

Det var en artickel i aftonbladet för ganska länge sedan att det är farligare att göra längre uppehåll med rökandet än att alltid röka. Det beror enligt artickeln på att när man röker producerar kroppen ett försvar mot giftet men när man slutar så efter en tid finns inte detta försvar och då ifall man börjar röka igen så är det som i gamla krig att man springer rakt emot sin fiende på öppna fält med minimala skydd och är mycket mer sårbar. Detta gäller säkert främst dem som ofta försöker sluta men senare börjar igen.

Kanske jag skall vänta tills i vinter med mitt försöka att sluta, sommarens kalla öl är nog inte detsamma utan ett rökmoln?
Citera
2004-03-31, 02:25
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batos
imorgon ska jag köpa snus och försöka sluta med tobak. Det är 8 år sedan jag senast hadde ett uppehåll och det varade i 3 månader så det ska jag försöka slå. Det är feströkandet som kommer att bli en kamp att hålla sej ifrån.

Det var en artickel i aftonbladet för ganska länge sedan att det är farligare att göra längre uppehåll med rökandet än att alltid röka. Det beror enligt artickeln på att när man röker producerar kroppen ett försvar mot giftet men när man slutar så efter en tid finns inte detta försvar och då ifall man börjar röka igen så är det som i gamla krig att man springer rakt emot sin fiende på öppna fält med minimala skydd och är mycket mer sårbar. Detta gäller säkert främst dem som ofta försöker sluta men senare börjar igen.

Kanske jag skall vänta tills i vinter med mitt försöka att sluta, sommarens kalla öl är nog inte detsamma utan ett rökmoln?

Det där är ju ett riktigt dilemma. Jag har bara försökt sluta en gång och då höll det ungefär sex-sju timmar. Jag har dock hållit upp två dagar en gång när jag var sjuk. Men det du berättar nu gör ju att det gäller att man är säker på att man kan hålla sig ifrån cigaretterna.

Nu drog jag mig till minnes ett talesätt: Svårigheten är inte att sluta röka utan att inte börja igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in