2010-05-03, 11:41
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Om fyra år väntas de personliga assistenterna kosta staten 24,5 miljarder kronor. Till det ska läggas kommunernas kostnad på 5,2 miljarder. Totalt blir det närmare 30 miljarder år 2014, vilket fördelas på cirka 17.000 personer som beviljats förmånen.

Den stigande kostnaden förklaras främst av att antalet timmar som personer beviljas ökar stadigt, att personer som fyller 65 år får behålla sin assistans och att prislappen för varje assistanstimme skrivs upp varje år.

Ok, vad i helvete gjorde så att den här reformen gick så pass överstyr?

Det handlar ju om nästan 2 miljoner i snitt per brukare och år. Borde landa på över 150 miljoner per livstid och person.

Är detta försvarbart?
Citera
2010-05-03, 11:45
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK

Det handlar ju om nästan 2 miljoner i snitt per brukare och år. Borde landa på över 150 miljoner per livstid och person.

Är detta försvarbart?

Med tanke på det som nyligen har avslöjats i Halmstad där hela familjer är engagerade som assistenter så är det inte så konstigt. Här har en ypperlig affärsmöjlighet sprungit fram och alltför många har redan insett att härliga och oftast arbetsfria (dessutom vita) inkomster finns att inhösta. Vem har stake nog att ompröva hela systemet och plugga igen hålen? Finns det några röster att vinna här tror ni?
Citera
2010-05-03, 11:48
Medlem
MoLoKs avatar
Glömde länk: http://www.dn.se/nyheter/sverige/notan-for-assistans-rekordhog-1.1086650

Ganska många kommentarer nämner kaninmän...
Citera
2010-05-03, 11:57
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Är detta försvarbart?

Du har läst på dåligt personliga assistenter kostade 33 miljarder men den nuvarande regeringen satt budgeten på 30 miljarder och det blev ett ramaskri från vänsterhåll. Vad det blir i slutänden är kanske 37 miljarder sociala kostnader har en tendens att skena.

Personlig assistent är jobb för många invandrare och en god syssla i glesbygdskommuner där det är brist på riktiga jobb. Sorsele kommun som påstår att de har brist på arbetskraft och som ska rekrytera ryskor på Kolahalvön. Är egentligen ute efter fruar till kommunens många ungkarlar och så behöver de fler personliga assistenter.

Kusinknullade moingolider fyller kommunernas aktivitetscentra. De livligaste morgontrafiken här är när handikappbussarna kör skytteltrafik med dessa mongosar från boendet till dagcentret.
Citera
2010-05-03, 12:09
Medlem
MoLoKs avatar
Jag trodde inte på de siffror jag sett utan källhänvisning tidigare. Nu mår jag lite illa. Jag mår ännu mer illa efter att jag läst lite på http://www.personligassistent.com/forum/forumdisplay.php?f=126
Citera
2010-05-03, 12:11
Medlem
Citat:

Är detta försvarbart?
Vad som har gjort den dyr är väl för det första att det finns ett behov, enkelt uttryckt. Tanken är god tycker jag, tanken att människor skall kunna leva ett så fullvärdigt liv som möjligt, diverse handikapp till trots. Men pengarna, ja det är hiskeliga summor på så pass relativt få människor.

(Sen att det finns fuskare, det lär man inte komma ifrån någonstans. Frågan är om det här är ett system som inbjuder till fusk och om kontrollerna som skulle krävas för att upprätthålla nåt sorts ordning och reda blir alltför omfattande är jag inte man att säga.)

Samtidigt kan man komma ihåg att det finns ett antal tusen som hjälper anhöriga utan ett öre i ersättning, och som inte har rätt till den här sortens ersättning.

Byt avatar. Den är förjävligt ful.
Citera
2010-05-03, 13:24
Medlem
crats avatar
41,4 miljarder kronor Försvarsbudget 2010. DN.se referens

30 miljarder kronor personliga assistenter.

vad i helvete sker i detta land?
Citera
2010-05-03, 13:30
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det är nästan uppe i försvarets kostnader då, som är ca 40 miljarder kr/år.
Frågan är vad som är mest bortkastat...?
Men att det ska behövas tiotals anställda för att sköta en enda person verkar helt sjukt tycker jag.
Jag har fått intrycket att det är högutbildade föräldrar med sent barnaalstrande och med fosterskador som följd, som bäst förstått att utnyttja alla möjligheter till avlastning på samhällets bekostnad.
Citera
2010-05-03, 13:32
Medlem
MoLoKs avatar
Alltså 30 miljarder skulle inte vara någon anmärkningsvärd kostnad om det inte var för det faktum att det endast finns 17.000 brukare.
Citera
2010-05-03, 13:59
Medlem
burfogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Men att det ska behövas tiotals anställda för att sköta en enda person verkar helt sjukt tycker jag.

Vissa behöver två assistenter hela tiden, dygnet runt. Om alla jobbar åtta timmar var hamnar man på sex stycken per dygn. Och sen ska det sägas att många (de flesta?) inom yrket inte jobbar heltid, utan kanske gör det intill studier eller andra jobb, så därför kan det låta mycket med tio anställda per person, var du nu har fått den siffran ifrån. Vissa jobbar kanske bara ett pass i veckan.

Alternativet skulle vara större boenden med kanske åtta kunder och tre assistenter, men det skulle inskränka mycket på den funktionshindrades liv. Poängen med personlig assistans är att man ska kunna leva ett så fullgott liv som möjligt även om man behöver hjälp med allt i det dagliga livet, och skulle de tvingas till större boenden med lite personal skulle det kanske innebära att man får larma och vänta en timme för att få hjälp med toabesök/byte av skiva i stereon/ett glas vatten etc.
Citera
2010-05-03, 14:01
Medlem
Fails avatar
Skönt att höra sånt här, lite jämförelse med andra utgiftsposter i budgetpropositionen för 2010, i ungefär samma storleksordning (avrundat):

Försvar och samhällets krisberedskap 46 miljarder
Rättsväsendet 36 miljarder
Ekonomisk trygghet vid ålderdom 42 miljarder
Studiestöd 24 miljarder
Universitet och högskolor 38 miljarder

Handikappade har tydligen rätt hög prioritet.
Citera
2010-05-03, 14:30
Medlem
jumpcuts avatar
Nu finns det ju folk som bara har hjälp en eller några timmar i veckan också. Min gissning är att det är de väldigt svårt sjuka som kostar mest, och att det skulle finnas överdrivet många kaninmän har jag svårt att tro.

Jag ser inga problem med att betala dessa summor för att människor som är förlamade från nacken och nedåt ska få ett värdigt liv, däremot kanske man skulle satsa lite pengar på bättre kontroll av de som får pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in