2010-05-03, 11:33
Medlem
erkanperkans avatar
Jag hade tänkt att köpa lite högrev, långkoka det och sen ha någon god sås till det. Tänkte ett tag att göra nån slags gryta med sötsur sås som bas eller dyl. Tänkte bara kolla om det är någon som har några (bättre) förslag?
Citera
2010-05-03, 11:36
Medlem
klybans avatar
kalops och texaschili där har du två du kan börja med i alla fall.
Citera
2010-05-03, 11:41
Medlem
Boeuf Bourguignon är otroligt gott med högrev:
http://www.tasteline.com/Recept/boeuf_bourguignon_2
Citera
2010-05-03, 11:43
Medlem
erkanperkans avatar
Ja, kalops kanske... Kanske med en stänk vin i? Det jag är ute efter är en väldigt reducerad/stark smak (men inte stark på samma sätt som chili.. ehrm).
Citera
2010-05-03, 11:45
Medlem
Taranaxs avatar
Högrev passar i alla sorters grytor, eller varför inte dillkött? Eller koka köttet i några timmar i köttbuljong och reducera sen buljongen rejält så den blir koncentrerad och krydda efter behag. Du får en mustig smakrik bas till sås.
Senast redigerad av Taranax 2010-05-03 kl. 11:47.
Citera
2010-05-03, 11:45
Medlem
erkanperkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Boeuf Bourguignon är otroligt gott med högrev:
http://www.tasteline.com/Recept/boeuf_bourguignon_2
Låter gott. Kommer nog experimentera med nåt liknande.
Citera
2010-05-03, 18:33
Medlem
Kalops & Bourignonne är ju vintermat!

Gör en mer våranpassad gryta om det är just gryta du är sugen på - jag tror på det sötsura.

Gör en gryta med vitlök, äpplen, gul lök, vitt vin, en gnutta chili, lagerblad, timjan, bacon och sardeller. Servera med en härlig sallad och gremolata.

Blev sugen nu, får nog gå ner till slaktaren och köpa högrev...

I USA så använder dom sin "chucksteak", som det heter där, även till BBQ. Testa att lågtempa högrev i ugnen 6-8 timmar och sen grilla - det är riktigt, riktigt bra på grillen.
Citera
2010-05-03, 21:26
Medlem
kOLLa kOLLas avatar
En långkokt mustig Gulasch är ju aldrig fel, och då skall den vara långkokt på riktint, minst 4h och stå och svalna över natten, ingen jäkla potatis i heller, ta då mera paprika istället!
Citera
2010-05-03, 23:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kOLLa kOLLa
En långkokt mustig Gulasch är ju aldrig fel, och då skall den vara långkokt på riktint, minst 4h och stå och svalna över natten, ingen jäkla potatis i heller, ta då mera paprika istället!
Fet tumme upp på den! Kokade gulasch på drygt ett kilo högrev så sent som i förra veckan. Efter fem timmar på spisen så var det nästintill perfekt, kanske att jag fick i aningens för mycket kummin. Glöm inte creme fraiche till serveringen bara. Kokt kött med pepparrotsås är också en höjdare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in