2010-05-03, 10:59
Medlem
Jag har läst någonstans att en genomsnittlig aktieportfölj har ökat i värde med i genomsnitt runt 13 % per år de senaste 50 åren. Som jag förstår det borde det vara en nominell ökning. Eller hur?

Dessa 13 % borde inte stämma idag då vi har mycket lägre inflation nu för tiden. Hur stor har den reala värdeökningen varit för en genomsnittlig aktieportfölj?
Citera
2010-05-03, 11:03
Medlem
vats avatar
siffarn 8-9% klingar i mitt huvud men jag har ingen källa.
Citera
2010-05-04, 10:01
Medlem
Är det ingen som har något svar på detta? Jag tycker att en sån här sak är ganska grundläggande, känns som om alla som investerar i aktier borde veta det.
Citera
2010-05-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emil111
Är det ingen som har något svar på detta? Jag tycker att en sån här sak är ganska grundläggande, känns som om alla som investerar i aktier borde veta det.

Man kan inte enkelt se den årliga procentuella värdeökningen.
Det blir inte lättare att räkna på om man köper vid olika tidpunkter under året eller har portföljen spridd i olika banker.
Citera
2010-05-04, 12:34
Medlem
Farmstars avatar
Citat:

Kolla vad Siegel har skrivit om saken. ("Stock for the long run" exempelvis)

6.5 - 7% real avkastning över längre tider får man ha som riktmärke.
Citera
2010-05-04, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Man kan inte enkelt se den årliga procentuella värdeökningen.
Det blir inte lättare att räkna på om man köper vid olika tidpunkter under året eller har portföljen spridd i olika banker.
Vadå man delar ju utvecklingen på 50 år. Då spelar det ju knappast någon roll när man köpte portföljen under år ett. Vad har portföljer i olika banker med saken att göra? Det är ju den genomsnittliga procentuella utvecklingen av alla aktier under 50 år som räknas.

Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Kolla vad Siegel har skrivit om saken. ("Stock for the long run" exempelvis)

6.5 - 7% real avkastning över längre tider får man ha som riktmärke.
Okej, det låter realistiskt. Står det alltså i Siegel att en real avkastning på 6.5 - 7% är normalt över tid? Vet du om det är inräknat utdelning?
Citera
2010-05-04, 20:28
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Vadå man delar ju utvecklingen på 50 år. Då spelar det ju knappast någon roll när man köpte portföljen under år ett. Vad har portföljer i olika banker med saken att göra? Det är ju den genomsnittliga procentuella utvecklingen av alla aktier under 50 år som räknas.

Okej, det låter realistiskt. Står det alltså i Siegel att en real avkastning på 6.5 - 7% är normalt över tid? Vet du om det är inräknat utdelning?

Läste det i "Dags att köpa aktier" av Urban Bäckström där han refererade till Siegel. Har själv inte plöjt igenom stocks for the long run ännu så kan inte uttala mig om undersökningen där, men skulle inte förvåna mig om utdelning är återinvesterat, dock då utan transaktionskostnader.

Men att den ligger runt knappa 7% är rimligt. Sök så finner du säkert lite mer information http://www.investeraren.se/aktieskola.shtm
Citera
2010-05-04, 22:26
Medlem
Citat:

Förmodligen så har de räknat in utdelningen, men räknat bort kostnaderna för skatten, så siffrorna är inte realistiska någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in