2010-05-02, 20:15
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Hej,

Jag undrar kort och gott varför man valt att placera terrorism forumet under politik?

För må hända att det finns politiska åsikter bakom olika terrorgrupper, men inte ser jag terrorism som fenomen som något politiskt.

Vore inte en bättre placering Samhälle, då terrorism till stora delar är mer ett demografiskt problem än ett politiskt fenomen.

Nå, det var bara en tanke och inte faller min värld på att den ligger där den gör. Men jag bara undrar.
Citera
2010-05-02, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Hej,

Jag undrar kort och gott varför man valt att placera terrorism forumet under politik?

För må hända att det finns politiska åsikter bakom olika terrorgrupper, men inte ser jag terrorism som fenomen som något politiskt.

Vore inte en bättre placering Samhälle, då terrorism till stora delar är mer ett demografiskt problem än ett politiskt fenomen.

Nå, det var bara en tanke och inte faller min värld på att den ligger där den gör. Men jag bara undrar.

Tja, man skulle ju kunna placera det under Kultur eller Livsstil också om man vill.
Citera
2010-05-02, 20:24
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monachus
Tja, man skulle ju kunna placera det under Kultur eller Livsstil också om man vill.

Livsstil är väl kanske lite att ta i. Och att klassificera det som kultur finner jag inte heller några hållbara argument för.
Citera
2010-05-02, 20:27
Medlem
_abous avatar
Så som jag ser det bör diskussioner om terroristgrupper tas i Politik (->Terrorism), eller möjligtvis i Organiserad brottslighet, beroende på infallsvinkeln av tråden, medan terroristattentat borde diskuteras i Aktuella brott eller Olyckor och katastrofer.
Citera
2010-05-02, 20:34
Medlem
I Iran/Irak är väl terrorism både en Livsstil och kultur, eller har jag missuppfattat allting?
Citera
2010-05-02, 20:40
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _abou
Så som jag ser det bör diskussioner om terroristgrupper tas i Politik (->Terrorism), eller möjligtvis i Organiserad brottslighet, beroende på infallsvinkeln av tråden, medan terroristattentat borde diskuteras i Aktuella brott eller Olyckor och katastrofer.

Håller med dig om att diskussion kring terroristgrupperna eller rättare sagt grupperingarna kanske är mer av en politisk fråga. Men deras aktioner som är det fundamentala för det som vi kallar terrorism kanske har mer att göra inom krim. Men hela ämnet är väl såpass polariserat att det blir svårt att separera dem på ett vettigt sett.

Och i och med att det definitionen på terrorism: "Kalkylerad användning av våld mot grupper av människor, civila som icke-civila i syfte att uppnå politiska och eller religiösa mål" bär med sig ordet politik så väl som religion. Så illustrerar det väl dilemmat bakom en vettig placering av forumet, så kanske jag bör lägga ner diskussionen

Blev bara frågande när jag började tänka kring frågan, men kunde kanske tänkt ett snäpp längre innan jag postade denna tråd.
Citera
2010-05-02, 21:34
Medlem
Slammertaskans avatar
I och med att terrorism nästan uteslutande används i syfte att uppnå politiska målsättningar ser jag placeringen som en självklarhet.

Men likväl som Monachus sa, så kanske det borde klassas som en livsstil för att förhindra ärekränkning av yrket i sig.
Citera
2010-05-02, 21:39
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slammertaskan
I och med att terrorism nästan uteslutande används i syfte att uppnå politiska målsättningar ser jag placeringen som en självklarhet.

Men likväl som Monachus sa, så kanske det borde klassas som en livsstil för att förhindra ärekränkning av yrket i sig.

Nå jag ser hellre att deras "ära" kränks än att den flyttas.
Citera
2010-05-02, 21:52
Administrator
admins avatar
Citat:

För att det är politik. Finns det någon terroristorganisation som inte sysslar med politik?

admin
Citera
2010-05-02, 22:14
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
För att det är politik. Finns det någon terroristorganisation som inte sysslar med politik?

admin

Jo jag kom fram till det samma efter att ha funderat lite. Så jag tar tillbaka frågan. Konstaterade redan i ett tidigare inlägg att det som då när frågan dök upp verkade logiskt inte längre var det.
Citera
2010-05-02, 22:31
Medlem
Slammertaskans avatar
Citat:
Jo jag kom fram till det samma efter att ha funderat lite. Så jag tar tillbaka frågan. Konstaterade redan i ett tidigare inlägg att det som då när frågan dök upp verkade logiskt inte längre var det.

Ta tillbaka det!

Terrorism är en livsstil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in