• 1
  • 2
2010-05-02, 20:11
Medlem
Probelimes avatar
Jag satt och bläddrade igenom lite av BRA:s statistik av nyfikenhet och det var lite saker som slog mig.

Antalet anmälda mord i Sverige har ökat för varje år sen i mitten av 90-talet. Trots detta menar dock BRÅ att antalet faktiska mord snarare minskat lite eller legat konstant på cirka 100 per år. Faktum är att man menar att det gjort det sedan i början i mitten av 1970-talet. Trots att Sverige både hade lägre befolkning och betydligt min mindre rån och misshandelsfall.

Detta tycker jag verkar märkligt på grund av flera orsaker.

1. Sjukhusen rapporterar om ökat våld
2. Gängbrottsligheten säger man stigit drastiskt de senaste åren, och med det borde flera konfrontationer uppkommit mellan gängen. Detta rapporterar också media och polisen näst intill varje dag.
3. Invandrare sägs stå för en hel del mord i Sverige. Då borde rent teoretiskt mordfrekvensen gå upp om man lägger ihop både vita svenskar med minioritet/invandrar-gruppers mord.
4. Den allmänna brottsstatistiken har stigit i Sverige, detta påvisar även brå. Det borde betyda att vi har fler kriminella per capita i Sverige idag än vi hade på 80 och 90-talet. Det borde också då generera fler mord.

Med detta ser jag olika tänkbara förklaringar:

1. Sjukvården har blivit bättre och därför räddar många fler.

2. Gängen i Sverige är näst intill fredliga och på en internationellt väldigt låg nivå när det kommer brutalitet, och mord emellan eller inom ses som extremt främmande. alt gängen i Sverige är smarta och struktureras snarare som företag där man har en policy, men när det blåser starkt så väljer man att backa eller se mellan fingrarna p.g.a de konsekvenser som det kan få för ekonomin och inblandade. Ungefär som att IKEA kompenserar en kund för att slippa hamna i aftonbladet. På samma sätt för gängen snarare en dialog inom eller med andra gäng.

3. Invandrare och minioritetsgrupper i Sverige har tagit den gamla vita svenskens roll som kriminell, och utövar dessutom rollen som kriminell på ett mindre våldsamt sätt.

4. Kriminalitet i Sverige har helt enkelt blivit mer sofistikerat.

5. De flesta mord sker i hemmet, därmed har även svensken blivit mindre våldsam inom hemmet, detta trots att den blivit generellt mer våldsam utanför hemmet enligt brå.

6. Gängen i Sverige är väldigt duktiga på att dölja mord.

7. Brå är korrupta och försöker försvara sitt brottförebyggande arbete och därför själva manipulerar tolkningen av statistiken för att försöka gagna deras status och trovärdighet som myndighet.

Det sista alternativet är det som jag lutar åt.
Citera
2010-05-02, 20:25
Medlem
Gamble33s avatar
Ja, har man som mål att minska brott är det klart man kan forma orden och välja att formulera det annorlunda eller helt enkelt inte förklara riktigt hur man utförde utredningen. Det är dock bara spekulationer men jag har själv tvivlat lite på BRÅ's statistik
Citera
2010-05-03, 00:06
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Probelime
Jag satt och bläddrade igenom lite av BRA:s statistik av nyfikenhet och det var lite saker som slog mig.

Antalet anmälda mord i Sverige har ökat för varje år sen i mitten av 90-talet. Trots detta menar dock BRÅ att antalet faktiska mord snarare minskat lite eller legat konstant på cirka 100 per år. Faktum är att man menar att det gjort det sedan i början i mitten av 1970-talet. Trots att Sverige både hade lägre befolkning och betydligt min mindre rån och misshandelsfall.

/.../
Antalet anmälda brott ökar väl på de flesta områden?
Ökat antal anmälda våldtäkter betyder inte med säkerhet att det faktiskt begås fler våldtäkter.

Sedan kan jag komplettera med en möjlig delorsak till statistikförändringar och det är väl våran polis. När de först klassar ett brott som mord men senare kan bokföra det som annat (självmord, olycka m.m.) så slår detta naturligtvis på statistiken.
Visserligen är det kanske svårt att som utomstående gissare(jag) visa på att polisens arbete förfinats eller att deras rutiner ändrats i just denna gren- i alla fall ändrats så pass att det skulle synas i statistiken.

Men helt ovidkommande tror jag inte polisen arbete är när det gäller antalet mord.
Citera
2010-05-03, 12:27
Medlem
Probelimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Antalet anmälda brott ökar väl på de flesta områden?
Ökat antal anmälda våldtäkter betyder inte med säkerhet att det faktiskt begås fler våldtäkter.

Sedan kan jag komplettera med en möjlig delorsak till statistikförändringar och det är väl våran polis. När de först klassar ett brott som mord men senare kan bokföra det som annat (självmord, olycka m.m.) så slår detta naturligtvis på statistiken.
Visserligen är det kanske svårt att som utomstående gissare(jag) visa på att polisens arbete förfinats eller att deras rutiner ändrats i just denna gren- i alla fall ändrats så pass att det skulle synas i statistiken.

Men helt ovidkommande tror jag inte polisen arbete är när det gäller antalet mord.
läs trådskaparens post igen och återkom.
Citera
2010-05-03, 12:52
Medlem
Svejks avatar
Citat:
läs trådskaparens post igen och återkom.
Läs mitt inlägg igen och återkom.
Citera
2010-05-03, 13:23
Medlem
MoLoKs avatar
Mobiltelefonin spelar nog in också. Är nog några per år som räddas pga snabbare larm/vård.
Citera
2010-05-03, 15:54
Medlem
Probelimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svejk
Läs mitt inlägg igen och återkom.
Ditt inlägg innehåller inge ny info utan det du säger nämns redan i första inlägget. Det vi diskuterar är inte mordstatistik från brå, utan ökning kontra minskning av anmälda samt faktiska mord.

Alltså inte hurvida polisen väljer att göra saker som inverkar på statistiken eftersom vi redan känner till det.
Citera
2010-05-04, 03:31
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ditt inlägg innehåller inge ny info utan det du säger nämns redan i första inlägget. Det vi diskuterar är inte mordstatistik från brå, utan ökning kontra minskning av anmälda samt faktiska mord.

Alltså inte hurvida polisen väljer att göra saker som inverkar på statistiken eftersom vi redan känner till det.
Jaha ... måste vara mina ögon det är fel på då jag inte ser att du nämnde polisens arbete alls i första inlägget, eller något som ens kan relateras till deras stundtals skiftande rutiner.

Nåja. Vi säger så
Citera
2010-05-05, 10:15
Medlem
pirogs avatar
Om det är så att sjukvården + responstiden blivit mycket bättre så borde man väll kanske slänga ett öga på statistiken för mordförsök.
Citera
2012-01-11, 14:03
Medlem
Brå nämner att det kan vara klokt att jämföra med tex Socialstyrelsens dödsorsaksstatistik. Man kan då grovt säga att det är två-tre gånger fler anmälda mord i Brå än faktiska dödsfall. Prova gärna själva.
Citera
2014-06-24, 13:52
Medlem
Intressant tråd. Märkligt att detta inte diskuterats på flashback tidigare.
Citera
2016-07-12, 23:34
Medlem
abborrmasters avatar
Citat:

1. Sjukhusen rapporterar om ökat våld
2. Gängbrottsligheten säger man stigit drastiskt de senaste åren, och med det borde flera konfrontationer uppkommit mellan gängen. Detta rapporterar också media och polisen näst intill varje dag.
3. Invandrare sägs stå för en hel del mord i Sverige. Då borde rent teoretiskt mordfrekvensen gå upp om man lägger ihop både vita svenskar med minioritet/invandrar-gruppers mord.
4. Den allmänna brottsstatistiken har stigit i Sverige, detta påvisar även brå. Det borde betyda att vi har fler kriminella per capita i Sverige idag än vi hade på 80 och 90-talet. Det borde också då generera fler mord.

Med detta ser jag olika tänkbara förklaringar:

1. Sjukvården har blivit bättre och därför räddar många fler.

2. Gängen i Sverige är näst intill fredliga och på en internationellt väldigt låg nivå när det kommer brutalitet, och mord emellan eller inom ses som extremt främmande. alt gängen i Sverige är smarta och struktureras snarare som företag där man har en policy, men när det blåser starkt så väljer man att backa eller se mellan fingrarna p.g.a de konsekvenser som det kan få för ekonomin och inblandade. Ungefär som att IKEA kompenserar en kund för att slippa hamna i aftonbladet. På samma sätt för gängen snarare en dialog inom eller med andra gäng.

3. Invandrare och minioritetsgrupper i Sverige har tagit den gamla vita svenskens roll som kriminell, och utövar dessutom rollen som kriminell på ett mindre våldsamt sätt.

4. Kriminalitet i Sverige har helt enkelt blivit mer sofistikerat.

5. De flesta mord sker i hemmet, därmed har även svensken blivit mindre våldsam inom hemmet, detta trots att den blivit generellt mer våldsam utanför hemmet enligt brå.

6. Gängen i Sverige är väldigt duktiga på att dölja mord.

7. Brå är korrupta och försöker försvara sitt brottförebyggande arbete och därför själva manipulerar tolkningen av statistiken för att försöka gagna deras status och trovärdighet som myndighet.

Det sista alternativet är det som jag lutar åt.

Absolut intressant. Många brukar ju hänvisa till att mobiler möjliggör för sjukvård snabbare.

Men Elisabeth Höglund verkar ju ha gått i samma tankar och därför valt att föra egen statistik, och då verkar ju resultatet landa på det dubbla om trenden för 2016 håller i sig:

https://elisabethoglund.se/blogg/brottsfacit-f/

(Edit: därför väljer jag att bumpa denna tråd)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in