2010-05-02, 18:41
Medlem
jag har problem med min dator det kom helt plötsligt har e n sony vaio med vista som operativsystem.och nu är det så att när jag startar den så är allt som vanligt men sen efter ca 5min.spelar ingen roll om jag surfar eller kollar på nån film eller gör vadsomhelst.så blir pilen en ring som typ snurrar.o man kan inte göra nåt.sen nångång har skärmen blivit svart.jag testade o köra en xp skiva men den hitta inte nån hårddisk kom det upp.snälla hjälp mig e inte så duktig på datorer.mvh
Citera
2010-05-02, 22:53
Medlem
alllyos avatar
Om du inte vill ha kvar vista (pga att datorn hänger sig osv) och du vill installera xp men datorn hittar inte hårddisken, då måste du installera satadrivrutiner till hårddisken. Jag har likadant problem och varje gång jag formaterar till xp så måste jag stoppa in min diskett som innehåller SATA-drivers och på så sätt så kan jag installera xp

Installera XP med satadrivrutiner på en diskett:
1. Stoppa in XP-skivan.
2. Tryck på valfri tangent så att skiva bootas.
3. Tryck in disketten och tryck på "F6" (för mig är det den knappen) när det står att man ska trycka på den. Det står längst ner på skärmen

Om du inte har diskettstation så råder jag dig till att integrera SATA-drivers på din XP-skiva. Det kan du göra med programet "nlite" eller så följer du denna guide; http://doktorpc.se/artiklar/windows-...a-pa-xp-disken.

Är inte säker på att jag har skrivit allt korrekt och att du kanske inte förstår vad jag har skrivit, men läs inlägget om och om igen så kanske du förstår till slut

Lycka till!
Citera
2010-05-03, 00:03
Medlem
thespeedmasters avatar
du har inte fått nått virus i datorn som får den att fastna?
Citera
2010-05-03, 22:16
Medlem
alllyo:tack för länken men jag har lånat en xp skiva från en vän original skiva o jag vet inte hur jag ska få in sata hårdisk grejen.tror inte det e virus heller men innan den börja strula så tappa jag den ner på mattan kan ha nåt med det o göra kanske eller jag vet inte.tack för svaren iallafall.vill helst slippa lämna in den blir säkert dyrt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in