2010-05-02, 16:32
Medlem
Energin är lika med kraften multiplicerat med vägen i kraftens riktning. Om kraften är vinkelrät mot vägen förbrukar kraften alltså ingen energi.

Det är därför som t.ex. jorden kan vara i omlopp runt solen i miljarder år, utan att det krävs någon energi för att hålla jorden i rörelse. Annars var detta en vanlig invändning på Galileis tid, då den geocentriska världsbilden var dominerande: "om jorden går i bana runt solen, varifrån tas energin för att hålla igång jorden?". Svaret är att det behövs ingen sådan energi - varken för att hålla den i rörelse, eller för att ändra dess rörelseriktning så att jorden följer en sluten bana.
hur kan man bevisa att kraften som är vinkelrätt mot hastigheten inte utgör någon arbete? för det måste gälla, men hur kan man bevisa det?
Citera
2010-05-02, 17:58
Medlem
NanoFighters avatar
Va? Klart att det krävs en kraft för att hålla ett föremål, under cirkelrörelse, på konstant avstånd.
Denna kraft, i fallet med jorden och solen, är gravitationen och räknas ut med F = GMm/r^2
I annat fall även kallat centripetalkraft, F = mv^2/r

Edit; svarade nog inte på din frågeställning men whatever.
Senast redigerad av NanoFighter 2010-05-02 kl. 18:00.
Citera
2010-05-02, 18:11
Medlem
sheridans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloshi
Energin är lika med kraften multiplicerat med vägen i kraftens riktning. Om kraften är vinkelrät mot vägen förbrukar kraften alltså ingen energi.

Det är därför som t.ex. jorden kan vara i omlopp runt solen i miljarder år, utan att det krävs någon energi för att hålla jorden i rörelse. Annars var detta en vanlig invändning på Galileis tid, då den geocentriska världsbilden var dominerande: "om jorden går i bana runt solen, varifrån tas energin för att hålla igång jorden?". Svaret är att det behövs ingen sådan energi - varken för att hålla den i rörelse, eller för att ändra dess rörelseriktning så att jorden följer en sluten bana.
hur kan man bevisa att kraften som är vinkelrätt mot hastigheten inte utgör någon arbete? för det måste gälla, men hur kan man bevisa det?

Om man har accepterat att det finns positiva projektioner av kraften på hastigheten som tillför energi och negativa som tar ut energi så måste väl med all logik projektioner lika med noll varken tillföra eller ta ut energi ur det mekaniska systemet. Är inte det vad du söker?
Citera
2010-05-02, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheridan
Om man har accepterat att det finns positiva projektioner av kraften på hastigheten som tillför energi och negativa som tar ut energi så måste väl med all logik projektioner lika med noll varken tillföra eller ta ut energi ur det mekaniska systemet. Är inte det vad du söker?
vad menar du med posetiv resp. negativ projektion?
Citera
2010-05-02, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NanoFighter
Va? Klart att det krävs en kraft för att hålla ett föremål, under cirkelrörelse, på konstant avstånd.
Denna kraft, i fallet med jorden och solen, är gravitationen och räknas ut med F = GMm/r^2
I annat fall även kallat centripetalkraft, F = mv^2/r

Edit; svarade nog inte på din frågeställning men whatever.
i central rörelse så ändrar föremålet hela tiden sin ritning, min fråga är varför krävs det ingen energi för att ändra riktningen på ett föremål som utgör cirkelrörelse
Citera
2010-05-02, 19:34
Medlem
Citat:
i central rörelse så ändrar föremålet hela tiden sin ritning, min fråga är varför krävs det ingen energi för att ändra riktningen på ett föremål som utgör cirkelrörelse

Om du har cirkulärrörelse och skriver detta med cylindriska koordinater kommer inte det vara någon förändring i riktningen, den kommer alltid att vara i phi-riktningen.
Citera
2010-05-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stork123
Om du har cirkulärrörelse och skriver detta med cylindriska koordinater kommer inte det vara någon förändring i riktningen, den kommer alltid att vara i phi-riktningen.
finns det ingen annan förklaring? jag har inte läst om cylindrisk kordinater
Citera
2010-05-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stork123
jag har läst i
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cylindriska_koordinater
och
http://users.abo.fi/jlinden/vektoranalys.pdf
men hänger inte riktigt med hur man kan med hjälp av cylindriska koordinaterna. i den andra länken så stog det:

Vi beskriver tre viktiga operatorer inom vektoranalysen:
1) Gradient: mäter hastighet och riktning av förändringar i ett skalärfält.
2)Rotation: mäter ett vektorfälts tendens att rotera runt en punkt.
3)Divergens: mäter hur ett vektorfält divergerar (eller kontrakterar) från(till)
en given punkt.

jag hänger inte riktigt med hur det kan göras, ex. hur kan man mäta hastigheten och riktningen? eller de andra två punkter, kan ngn hlp mig med att förstå det tack!
Citera
2010-05-02, 22:43
Medlem
isen.stars avatar
Citat:

E = F*s*cos θ

När kraften är vinkelrät (θ=90°) så är cos θ = 0
Citera
2010-05-02, 22:46
Medlem
Citat:
jag har läst i
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cylindriska_koordinater
och
http://users.abo.fi/jlinden/vektoranalys.pdf
men hänger inte riktigt med hur man kan med hjälp av cylindriska koordinaterna. i den andra länken så stog det:

Vi beskriver tre viktiga operatorer inom vektoranalysen:
1) Gradient: mäter hastighet och riktning av förändringar i ett skalärfält.
2)Rotation: mäter ett vektorfälts tendens att rotera runt en punkt.
3)Divergens: mäter hur ett vektorfält divergerar (eller kontrakterar) från(till)
en given punkt.

jag hänger inte riktigt med hur det kan göras, ex. hur kan man mäta hastigheten och riktningen? eller de andra två punkter, kan ngn hlp mig med att förstå det tack!
glömde säga att jag har läst om determaneter och vektorprodukt, så jag undrar om jag kunde hjälpa mig med att förklara det med ord(/förklara det med med hlp a determinenter och vektorprodukten)
Citera
2010-05-03, 00:00
Bannlyst
Citat:

Om rummet är krökt så rör sig jorden RAKT FRAM hela tiden, per definition, med konstant hastighet och inga krafter verkar på jorden.
Citera
2010-05-03, 00:37
Medlem
Behövs ingen energi för att hålla igång ett objekt i konstant hastighet. Jorden har den rörelseenergin den har och det är ju inte särskilt mycket som varken absorberar eller tillför energi till den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in