2010-05-02, 16:12
Medlem
Gungdungkungs avatar
Säg att man använder någons personnummer, namn osv. förutom att man tar sin egna adress för att kunna sköta återbetalningen för att inte väcka oönskad uppmärksamhet. Är detta möjligt eller kommer det att märkas på något sätt så att det kan leda till polisanmälan - samt, blir det då enkelt att fälla mig?
Citera
2010-05-02, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Säg att man använder någons personnummer, namn osv. förutom att man tar sin egna adress för att kunna sköta återbetalningen för att inte väcka oönskad uppmärksamhet. Är detta möjligt eller kommer det att märkas på något sätt så att det kan leda till polisanmälan - samt, blir det då enkelt att fälla mig?

Varför återbetala? Ska du ta lån på nån annan så kan du ju skita i återbetalningen...
Citera
2010-05-02, 16:18
Medlem
Slashcares avatar
Citat:
Nejdå, det kommer inte att märkas. Och om det skulle göra det så kan omöjligt spåras till dig. Och du gör dig absolut inte skyldig till något som helst brott.
Citera
2010-05-02, 16:18
Medlem
Gungdungkungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Varför återbetala? Ska du ta lån på nån annan så kan du ju skita i återbetalningen...

Men då blir man ju ganska lätt upptäckt? Mitt kontonr, min adress osv. Tanken är ju att kunna göra det utan att bli upptäckt.
Citera
2010-05-02, 16:19
Medlem
Torrisis avatar
Citat:

Det kommer uppmärksammas rätt snabbt eftersom banker och kreditinsitut nästan uteslutande skickar all post om lånet till folkbokföringsadressen. Dessutom syns det om någon tar en kreditupplysning på personen vars namn du lånat, och då får ju denne se informationen också.

Och när det upptäcks är det rätt enkelt att binda gärningsmannen till brottet, dels eftersom du måste uppge ett kontonummer, dels genom postadressen.
Citera
2010-05-02, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Torrisi
Det kommer uppmärksammas rätt snabbt eftersom banker och kreditinsitut nästan uteslutande skickar all post om lånet till folkbokföringsadressen. Dessutom syns det om någon tar en kreditupplysning på personen vars namn du lånat, och då får ju denne se informationen också.

Och när det upptäcks är det rätt enkelt att binda gärningsmannen till brottet, dels eftersom du måste uppge ett kontonummer, dels genom postadressen.

Och i och med detta så tror jag själv att den ytterligare påföljden av att inte betala tillbaks lånet är försumbar, ifall den finns överhuvudtaget. Man kan plocka ut lånet sen göra sitt bästa för att "dodga rättvisan".

Lite som Bankrån Light nästan Fast med pennan som vapen
Citera
2010-05-02, 22:42
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:

Hur hade du tänkt få ut pengarna?

Det kommer med 100% säkerhet att upptäckas och då kommer det också polisanmälas. Det bör då vara lätt att spåra pengarna till dig och då blir det lätt att fälla dig. Det som talar mot att du skulle fällas är att du antagligen blir upptäckt redan innan du faktiskt gör detta brott och då antagligen blir skyldig till andra.

Lycka till! Tror du har större möjligheter att råna någon på stan....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in