2010-05-02, 16:00
Medlem
Klatschs avatar
Hej Flashback,

Jag lurar på att köpa en Kitchen Aid köksmaskin i 600-serien på postorder från staterna. Är det någon här som har gjort det själv som kan berätta hur den fungerar när den väl hamnar i vårt svenska elnät. Går det att få ut bra effekt ur den större motorn med europeisk ström eller är det meningslöst att köpa den större modellen. Vilken strömomvandlare rekomenderar ni? Andra spännande anekdoter?
Citera
2010-05-02, 16:13
Medlem
Det är nog bättre om du köper en 220v-version direkt så du slipper krångla med strömomvandlare.

Q: Will the US-model KitchenAid mixer work in Europe?

A: Yes, they will work. But we do not recommend it. US units are 110V, Europe runs on 220V. This will slow down the unit causing it to overheat.

Q: Is it possible to use a converter or transformer?

A: That is possible as well, and again, we don't recommend it.

Q: If I take my mixer out of the country, is the warranty still valid?

A: If you take the unit out of the United States, it does void the warranty.

Q: Are there any other hazards to using a US-model KitchenAid abroad?

A: Hazards include: overheating, possible property damage, and personal injury.

The bottom line is we don't recommend use of the units outside the US...due to the hazards that could arise.
Senast redigerad av fnk 2010-05-02 kl. 16:29.
Citera
2010-05-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klatsch
Hej Flashback,

Jag lurar på att köpa en Kitchen Aid köksmaskin i 600-serien på postorder från staterna. Är det någon här som har gjort det själv som kan berätta hur den fungerar när den väl hamnar i vårt svenska elnät. Går det att få ut bra effekt ur den större motorn med europeisk ström eller är det meningslöst att köpa den större modellen. Vilken strömomvandlare rekomenderar ni? Andra spännande anekdoter?

brinner ditt hus ner pga av den så kan du glömma att du får nått från försäkringen... endast godkända produkter får kopplas in i vårt elnät....
Citera
2010-05-02, 17:05
Medlem
Klatschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnk
Det är nog bättre om du köper en 220v-version direkt så du slipper krångla med strömomvandlare.

Jag har inget emot krånglet i sig om det är så att den större modellen, som så vitt jag vet inte finns med 220v-elektronik, är starkare än den lilla artisanen när den väl är inkopplad här. Jag har sett att Bagaren och Kocken har en något större variant, med 325w i motorn, men det är föga mer än de 300 som är i artisanen.

Risken att huset skulle brinna ner när man har maskinen inkopplad genom en hyfsad omvandlare med säkerhetsbrytare skulle jag tro är minimal, eller?
Citera
2010-05-02, 18:15
Medlem
Medianas avatar
Jag har funderat på det här själv. Vill veta vad för slags transformator man bör välja.

Här är ett svar jag fick när jag fråga om 220 V i US.

Citat:
Thank you for visiting our website.

Thank you for visiting the KitchenAid website! We appreciate the opportunity to respond to your inquiry.

KitchenAid does not recommend the use of a transformer for any KitchenAid countertop appliance. Doing so could cause damage to the consumer’s appliance or the home electrical system.

KitchenAid manufactures several different small appliance models in the 220v/50/60 cycle. We do not manufacture any appliances in dual voltage.

For more information or to order the 220volt products in the United States, please call Piraeus International at 888-747-4696 or 410-675-4696, or send an email to mike@piraeusintl.com. You may also view their website by clicking on the following link:

http://www.kitchenaid220.com

Even though you may save money buying a 220 volt unit from Piraeus, the unit's warranty will be VOID when taken out of the United States. In order to take advantage of a full warranty, we encourage our customers to purchase KitchenAid products from their international country of residence. By purchasing a unit in the appropriate country, one may pay slightly more, but will have a 1-3 year warranty (depending on the country), along with available service.

Thank you once again for your interest in KitchenAid portable appliances.

Janine
Portable Appliance Consultant
KitchenAid Customer eXperience Center
ShopKitchenAid.com // 1-800-541-6390
Citera
2010-05-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klatsch
Jag har inget emot krånglet i sig om det är så att den större modellen, som så vitt jag vet inte finns med 220v-elektronik, är starkare än den lilla artisanen när den väl är inkopplad här. Jag har sett att Bagaren och Kocken har en något större variant, med 325w i motorn, men det är föga mer än de 300 som är i artisanen.

Risken att huset skulle brinna ner när man har maskinen inkopplad genom en hyfsad omvandlare med säkerhetsbrytare skulle jag tro är minimal, eller?

teoretiskt kan det hända... och det behöver inte ens vara just den maskinen som är orsaken.. hittar dom den i den nedbrända huset och skvalrar för försäkringsbolaget så är det ju kört..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in