2010-05-01, 07:33
Medlem
Jag reser ibland till Europeiska städer med några timmars till någon dags varsel. Det irriterar mig att flygbiljetter alltid ska vara så dyra när man köper dem samma dag. Till och med Ryanair höjer sina priser till ca 2300 SEK för en enkelbiljett även om de bara kostat 600 SEK dagen innan.

Easyjet har dock hyfsat låga priser även för biljetter man köper samma dag, så ofta åker jag med dem.

Kan någon förklara vad flygbolagen tjänar på att ha höga priser på sista-minuten biljetter? Om det är få platser kvar förstår jag naturligtvis, då är det självklart att det ska vara dyrt. Men om det finns platser kvar, vilket det oftast gör, borde man då inte istället rea ut platserna så att alla stolar säljs? En flygstol blir ju helt värdelös för flygbolagen om den inte säljs innan flyget går.

Charterbolagen flyger ju nästan alltid med smockfulla plan, men så rear de ju ibland ut de sista stolarna till löjligt låga priser också. Varför gör inte de reguljära flygbolagen, inklusive Ryanair och andra lågprisbolag, så? Det finns ju nästan alltid gott om lediga säten. Det borde ju vara bättre att rea ut dessa sista dagen och få in lite grann pengar, än att flyga med tomma säten och inte få några pengar alls för dessa stolar?

Eftersom alla flygbolag utom charterbolagen gör så här så finns det naturligtvis en anledning. Jag förstår bara inte varför? Vad är det som är så annorlunda i charterbolagens affärsmodell som gör att de kan flyga med plan som alltid är smockfulla, medan det nästan alltid finns gott om lediga platser hos alla andra?
Citera
2010-05-01, 08:13
Medlem
Nostradumbasss avatar
Det finns en hel djungel med biljettklasser. En ekonomibiljett är inte alltid en ekonomibiljett i
billigaste bokningsklassen. Olika bokningsklasser ger olika pris. Ett mätetal för flygbolagen är
"kabinfaktor". Egentligen beläggningsgrad på en given linje. Om du åker till populära städer
så är det hög beläggning ändå på flyglinjen. Reguljärtrafik brukar ligga på en kabinfaktor runt
75-85% på populära linjer i snitt. Kabinfaktorn när flygbolaget börjar gå med vinst är givetvis
olika beroende på flyplanstyp som trafikerar linjen, personalåtgång mm.

Säg att dom använder ett 100 sätes flygplan till Amsterdam eller London. Har dom 85 bokade
platser har dom en tillräckligt bra kabinfaktor för att göra vinst på flygningen, och har ändå
15 platser lediga.

Flygbolagen brukar hålla ett antal biljetter i den dyraste bokningsklassen lediga för att det
är ju oftast businessfolk som köper biljetter med kort varsel. Exakt hur dom gör dock, är
rocket science och jag vet inte exakt vad för variabler som ingår vet jag inte.

Det skulle kunna vara så att flygbolagen noga vet vilken bokningsbeläggning som ger vinst
på en viss linje, och när bokningsgraden når över en viss procent, så höjs resterande
biljetter till den dyraste bokningsklassen i ekonomiklass. Dom har nått sitt vinstkrav och
"överskjutande" bokningar blir då "extravinst" och för att maximera den säljer man dessa
till det dyraste priset.

Och säljer man dom inte har man ändå tillräcklig täckning för att det ska vara värt att
göra flygningen, eftersom den går med den kalkylerade vinsten.

EDIT:

Angående charter är det ju just "charter"; med det menas alltså att Vingresor AB eller
någon annan köper en hel flygning av ett flygbolag. Ving/Fritedsresor/Solresor eller andra
semesterarrangörer anställer ingen egen flygande personal. Så dom får betala ett fast pris
till ett flygbolag för en given flygning.

Stockholm - Phuket 10 timmar. 747 kostar ca: 50.000 SEK i timmen att flyga.

Så flygbolaget säger, en halv miljon ska vi ha. Kthxbai. Sen är det upp till researrangören
att fylla flygplanet. Flygplanet flyger på sin planerade resa för nån har betalat hela
kostnaden i förväg. Därför är researrangörer sugna på att fylla hela planet smockfullt.

Dock om det är ett flygbolag, kan dom ju t.ex. byta flygplanstyp till en mindre och
billigare modell vid låga bokningar en specifik dag och imorgon igen, när bokningarna
är mer, ta sitt dyrare större flygplan igen.

Jag har sett en gång att SAS flög 767-300ER på linjen Stockholm - Luleå. Den
kärran tar typ 280 pers. Det var inför julen när många skulle hem.
Senast redigerad av Nostradumbass 2010-05-01 kl. 08:41.
Citera
2010-05-01, 10:12
Medlem
Tack för ditt snabba och utförliga svar.

Men jag förstår fortfarande inte riktigt. Om det nu finns 15-25% (eller fler) lediga platser kvar när det är några timmar kvar till avgång, vilket det oftast finns på reguljär avgångar, så borde väl flygbolagen inse att det är mycket osannolikt att samtliga dessa skulle köpas av högbetalande affärsresenärer? Varför väljer man då inte att istället rea ut dessa platser billigt istället för att inte få några pengar alls?

Eller är det så att man räknat ut att man trots allt tjänar mer pengar på att krama ut ordentligt med pengar ur dem som måste flyga samma dag, istället för att sälja ett stort antal billiga sista-minuten biljetter?

Frustrerande är det i varje fall när man som jag ofta av personliga skäl måste flyga samma dag och inte är business-resenär. Dyrt blir det, även om jag alltid åker kreatursklass med Ryanair.

PS Annars trivs jag utmärkt med cattle-class hos Ryanair. Problemet är att det blir dyrt när man måste vara sent ute.
Citera
2010-05-01, 11:20
Medlem
mevems avatar
Några dagar innan avresa är flygbolagen desperata och har tid att fylla på planen. Några timmar innan avresa är resenärerna desperata och flygbloagen har inte tid att fylla planet.

Charterresenärer är inte lika desperata i sista stund.
Citera
2010-05-01, 15:49
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asclepius
Men jag förstår fortfarande inte riktigt.

Inte jag heller. Det är ju det jag säger. Jag vet inte alla variabler. Dock vet jag också
att flygbolag ogillar enkelbiljetter som pesten. Tänk dig att dom säljer ett jävla gäng
sista-minuten-biljetter på en flight till London.

Nu ska dom paxen hem också. Och dom har ingen bokad hemresa eftersom dom
åkt ut på sista minuten biljetter. När man köper enkelbiljetter kan en enkelbiljett
vara dyrare än en tur-och-retur, för flygbolag gillar att ha hög beläggningsgrad
på både ut- och hemvägen.

Således ger att sälja ett stort gäng sista-minuten-biljetter, utan given returbiljett
ett jävla stort logistikproblem för trafikplanerarna och dom som jonglerar runt ett
stort bolags flygplansflotta runt världen.

Jämn hög beläggning på både ut- och hemresor. Det älskar flygbolag. Kraftiga
avvikelser och en pluton sista-minuten resenärer är bara ett problem.

Kanske inte är värt det att strula för 500 spänn för att få hem en snåljåp, utan då
väljer dom helt sonika att flyga tomma på utresan, för då har dom ju iallfall ett
problem mindre när snåljåpen ska hem sen

Ska du med och sista dagen och strula med trafikplaneringen får du helt enkelt
betala lite extra

Detta verkar rimligt i min värld, men jag vet inte. Ring SAS och fråga
Citera
2010-05-01, 16:13
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asclepius
Varför väljer man då inte att istället rea ut dessa platser billigt istället för att inte få några pengar alls?

Eller är det så att man räknat ut att man trots allt tjänar mer pengar på att krama ut ordentligt med pengar ur dem som måste flyga samma dag, istället för att sälja ett stort antal billiga sista-minuten biljetter?

Jag skulle misstänka att flygbolagen, som huserar i en väldigt känslig branch, vill att resenärerna ska ha en lång framförhållning så de kan planera. Att sänka priset på sista minuten biljetter skulle också minska värdet på övriga biljetter. Skulle priset vara lägre skulle folk välja att chansa och köpa sista minuten biljetter istället, och då förlorar flygbolagen möjlighet till planering.

Sedan har de troligen insett att folk som är desperata nog att behöva sista minuten biljett betalar lite extra och tar därför ut några extra kronor.
Citera
2010-05-01, 22:01
Medlem
Jag tror mest på Beaumont.

Dels vill de uppmuntra att folk köper biljetter tidigt istället för tvärt om att folk väntar till sista sekund. med planering kommer optimering och kostnadseffektivitet.

Dels är det nog en hel vetenskap om hur man upprätthåller värdet på sin produkt. Marginalkostnaden på en enkel biljett medger nog ett väldigt väldigt lågt pris, men man vill ju inte att folk ska vänja sig vid att köpa billiga biljetter.

Och som nämnts att folk som köper reguljärbiljetter i sista minuten har ofta inget alternativ annat än att köpa de biljetter som finns att tillgå. De är helt enkelt inte så priskänsliga och man försöker naturligtvis med alla produkter pricka vart den specifika målgruppens prisgräns går. Vore ju dumt att lägga sig under.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in