2010-05-01, 03:30
Medlem
Bambuskotts avatar
Hej,

Har en honkatt, blandras perser o norsk skogskatt. Under den senaste veckan har hon spytt 2 gånger per dag. Hon har magrat något, men äter och dricker annars som vanligt. Hon går till och från att vara jättepigg och busig till att slöa till o se verka trött. Hon är ca 1,5år.

Hon har ju tidigare spytt med jämna mellanrum ca 1gg i veckan (hårbollar), men jag börjar bli lite orolig.
Har någon haft liknande erfarenhet, några tips, är det nått att oroa sig för?
Citera
2010-05-01, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bambuskott
Hej,

Har en honkatt, blandras perser o norsk skogskatt. Under den senaste veckan har hon spytt 2 gånger per dag. Hon har magrat något, men äter och dricker annars som vanligt. Hon går till och från att vara jättepigg och busig till att slöa till o se verka trött. Hon är ca 1,5år.

Hon har ju tidigare spytt med jämna mellanrum ca 1gg i veckan (hårbollar), men jag börjar bli lite orolig.

Om det är en utekatt så stannar den inne ett tag. Se om det är någon skillnad. Då vet du att den får i sig något när den är ute. Annars kan du ju ta den till veterinären?
Citera
2010-05-01, 03:47
Medlem
mpees avatar
Citat:
Hej,

Mormor finne, morfar holländare och resten av släkt svensk. Har spytt en del senaste månaderna men tror det beror på stress. Varken människa eller katt mår bra utan rutiner har jag märkt. 7-4 jobb är king, oändlig frihet tror jag inte funkar för majoriteten. Antingen styr du upp rutiner....typ jaga råtta 8-10 mat 10-11 och sen fritid under ansvar tills den somnar. Eller kör du som mig, kola och alkohål varje helg vilket åtminstonde håller mpee i trimm VOV VOV VOV!!
Citera
2010-05-01, 10:31
Medlem
ReidarDahlens avatar
Borstar du katten ordentligt?
De fäller som fan nu på våren och det kan bli lite väl mycket hår att slicka bort/spy upp.
Så borsta det fixar säkert till sig så länge katten dricker/äter/skiter som vanligt.
Citera
2010-05-01, 11:29
Medlem
Trumpeters avatar
Behöver ju inte vara något allvarligt men om jag vore du skulle jag besöka veterinär. Inte kul att vara orolig heller.
Citera
2010-05-01, 12:27
Medlem
Bambuskotts avatar
Det är en innekatt för den som frågade, Jag får se till att borsta henne lite oftare nu och se vad som händer. Det kan nog ligga något i det då hon hade samma problem under en kort period vid den här tiden förra året. Tack alla för tipsen o råden.
Ni är mer än välkomna att fortsätta med tips o råd kring detta då säkert många andra som har samma/ liknande problem.

Meddelar hur det går, Om det inte blivit bättre så åker jag med henne till veterinären på Måndag.
Citera
2010-05-01, 14:34
Medlem
Eliza CTs avatar
Har du sett hår i kräkningarna? Det brukar ju synas. Därtill är ju din katt ung.
I ditt ställe skulle jag söka veterinär snarast! En av alla våra tidigare katter började kräka dagligen.
Ofta efter maten. För övrigt magrade han och såg dålig ut.
Han hade dåliga njurar. Men när vi gått över till njurdietfoder fick han 3-4 bra år till.
Hoppas det ordnar sej.
Mvh
Citera
2010-05-02, 17:45
Medlem
Bambuskotts avatar
Jag har nu borstat henne ordentligt ett par gånger per dag. Hon spydde först nu mer än 24 timmar sen sist, gjorde även en analys av gojset och där kunde jag hitta en stor hårboll. Hon är även mycket piggare nu, orkar t.o.m retas med den andra katten
Citera
2010-05-02, 18:37
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Jag har nu borstat henne ordentligt ett par gånger per dag. Hon spydde först nu mer än 24 timmar sen sist, gjorde även en analys av gojset och där kunde jag hitta en stor hårboll. Hon är även mycket piggare nu, orkar t.o.m retas med den andra katten

Låter bra. Så hoppas vi att det var anledningen!
Men fortsätt kamma/borsta för i allra värsta fall krävs operation för att få bort en stor.
Mvh
Citera
2010-05-04, 19:04
Medlem
Snurrens avatar
Jag tror också att det beror på vinterpälsfällning, så du behöver borsta extra mycket, men det kan yra en del del om man gör det inomhus. Jag har själv ragdollkatter och den ena började håra rent förfärligt för några veckor sedan så jag tog ut henne i en skogsbacke och "sanerade" d v s drog med fingrarna i pälsen, massor med päls lossnade och eftersom hon gillade det så fortsatte vi tills vi fått loss mängder, nu fäller hon knappast alls. Glöm inte att borsta magen och "under armarna" där det lätt blir tovor.
Citera
2010-05-04, 22:23
Medlem
Bambuskotts avatar
Ni har helt rätt, har borstat o borstat, d bara faller av. Hon har inte spytt på över 2 dygn nu o är sitt vanliga jag. Jag kan ju ärligt säga att jag inte varit jätteduktig på att borsta henne tidigare, ca 2 ggr per månad, mycket på grund av att hon inte varit medgörlig.

Men, hör o häpnas, nu spinner hon o lägger sig på rygg så jag kan ta magen också .
Nu är det bara dags o vänja hankatten, (en renrasig exotic kopia av "katten Gustav")
Citera
2010-05-04, 23:58
Medlem
Eliza CTs avatar
Så skönt det fungerar! Katten har nog upptäckt att det är skönt att bli kammad nu. Ta det som vana att borsta/kamma regelbundet året runt så är dom vana.
Jag har en korthårig katt som älskar kammen och det är ju kul att få henne att njuta av det.
Vår förra skulle kammas av husse det allra första husse gjorde varje morgon. Så dom har sina idéer.
Hoppas din katt får må bra nu!
Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här