Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-30, 17:38
  #1
Medlem
Davideks avatar
Söker övervakningskameror som visar Sl trafiken. Perrong, tåg, buss allt det dära. Om någon vet hur så kan ni ju säga
Citera
2010-05-02, 02:19
  #2
Medlem
Streamade Kameror för sl?

Har väääldigt svårt att tro att sl skulle satsa pengar på att byta ut deras kameror mot IP-Kameror.
OM dom nu har någon streamad övervakning skulle jag nog tro att det går över en säker lina.
Citera
2010-05-02, 10:41
  #3
Medlem
[EcO]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosesred
Streamade Kameror för sl?

Har väääldigt svårt att tro att sl skulle satsa pengar på att byta ut deras kameror mot IP-Kameror.
OM dom nu har någon streamad övervakning skulle jag nog tro att det går över en säker lina.
Har för mig att det är IP-kameror då det är ett företag som sysslar med nätverksteknik som har installerat dem, men som sagt är det rätt troligt att det är ett slutet nätverk som ej går att ansluta till utifrån.
Citera
2010-05-02, 10:49
  #4
Medlem
klasklätters avatar
Det är IP-kameror!

Men jag har mycket svårt och tro att SL skulle vara intresserade av att dela med sig av deras övervakning till allmänheten.
Citera
2010-05-02, 14:46
  #5
Medlem
Se på fan. Låter sjukt isf om dom lägger så mkt pengar ner på övervakningen.

Men dessa IP-Kameror. Vart finner man dessa? Måste ju vara på fasta anläggningar? Dom i bussar/tåg måste ju till 100% vara helt vanliga kameror med boxar.


Men då har vi ju iaf fått det klargjort. Ja dom har stremade kameror, dock är det till 99% säkerhet att dessa går över säker lina.
Citera
2010-05-02, 20:33
  #6
Medlem
Lite off topic..

Citat:
Ursprungligen postat av Rosesred
Men dessa IP-Kameror. Vart finner man dessa? Måste ju vara på fasta anläggningar? Dom i bussar/tåg måste ju till 100% vara helt vanliga kameror med boxar.

Bussarna har X-antal datorer i sig, en har hand om dom kameror som finns i bussen.
ca 3 dagars film får plats sen skrivs den över med ny.. Om något skulle hända plockar man helt sonika ut hårddisken ur bussen och tittar på filmen.

//L
Citera
2010-05-08, 22:41
  #7
Medlem
Det finns alltid sätt att få det man vill, speciellt när det gäller datorkommunikation, det krävs bara mer eller mindre jobb.

Min första fråga till denna tråd är om det ens finns någon som tänker genomföra detta projekt, att streama övervakningskameror för SL alltså.

Inom detta område innebär det ju att du faktiskt måste hacka dessa noder som datan skickas mellan.
Detta måste skes fysiskt, att du installerar någon sändare eller datamaskin på plats, mellan knytpunkterna (central & kamera).
Som sedan kan skicka och stream datan till dig.
Om det nu är livsviktigt för dig att få åtkomst till de streamade IP-kamerorna kan du alltid ta reda mer om systemet som är installerat, hitta svagheter och utnyttja dessa.
Eftersom att företaget ifråga sysslas med säkerhet och övervakning har de nog ganska bra koll, det måste du vara medveten om.
De kommer lätt att se om en extra sändare eller dator är inkopplad i intranätet.
Därför måste du konfigurera noden som du installerar på samma sätt som en kamera så den inte blir upptäckt, så den uppfattas som en kamera.


Saker du borde ta reda på:
* Vad heter företaget som installerade och underhåller kamerorna?
* Hur är systemet uppbyggt?
* Vilken firmware använder de på kamerorna?
* Hur administreras de?
* Vilka sladdar och kontakter används?
* Kan du koppla någon NOD i mellan dess?
* Hur tar du reda på allt detta utan att bli upptäckt?

Ett litet dilemma är att inte bli upptäckt av kamerorna som man måste jobba med.
Dessa kameror har nästan allihopa så kallat Fisheye-objektiv monterat. Detta är ett extremvidvinkel som, beroende på kamera, får med stora områden på filmen. Den får med mer än vad man tror.
Känner du att detta verkar lite för seriöst för att få åtkomst till några kameror borde du inte ha skapat tråden. IP-kameror som ser över statliga och offentliga områden är ingenting som man får tillgång till genom att skriva in en adress i webbläsaren.
Citera
2010-05-28, 23:32
  #8
Medlem
memorexoneces avatar
http://www.axis.com/products/cam_225/
http://www.axis.com/sv/success_stori...hp?case_id=263
http://www.privataaffarer.se/nyheter...eleaseID=77793
http://www.realtid.se/ArticlePages/2...tid674.dbp.asp
Citera
2010-11-04, 21:23
  #9
Medlem
C20ruless avatar
Tror faktiskt det skulle vara svårt att streama kamerorna eftersom det går genom någon säkerhets"tråd". Finns bara vissa personer inom SL och Polisen som får se filmerna.
Citera
2010-11-08, 13:22
  #10
Medlem
Är ni säkra på att varje fordon inte är ett enskilt LAN?
Citera
2016-03-02, 19:44
  #11
Medlem
Sl:s övervakningskameror övervakas av personal på trygghetscentralen av datorer , Bussarnas övervakning spelas in men tåg/tunnelbana och perrongerna övervakas av trygghetscentralen av personal på datorerna , men de skulle inte dela ut övervakningenför att det är lag på det att man inte får göra det kolla på programmet Tunnelbanan på dplay.se så ser du precis vad som händer när vakter skickas ut och när de tar emot larm via kamerorna
Citera
2016-03-19, 19:30
  #12
Medlem
Kontokurts avatar
Går inte SLs hela nätverk över TUB-net (har jag för mig att det kallades för länge sedan)?
Känns iallafall väldigt enkelt att dra egna kablar längs med linjerna då det redan finns ett befintligt kabelnät där.
Dessutom att få redundans på ett säkerhetssystem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback