2010-04-30, 17:13
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Den lätt utvecklingsstörda dagstidningen Östgöta Correspondenten rapporterar i dag att en man är "forsatt allvarligt skadad" efter en större trafikolycka på E4 utanför Linköping häromdagen.
Jag hajade omedelbart till när jag såg rubriken. Har man blivit så skadad i en trafikolycka så är väl skadan redan skedd? Han blev allvarligt skadad i trafikloyckan. Om tio år kan man fortfarande säga att han blev allvarligt skadad i trafikolyckan. Någon mer som tycker det känns fel at säga att någon är "fortsatt allvarligt skadad"?
Citera
2010-04-30, 17:18
Medlem
De väntar väl på att han ska bli reparerad på sjukhus så att de slipper kalla honom "fortsatt allvarligt skadad" nåt mer.

Skämt åsido, jag tycker inte alls det låter fel att säga "fortsatt allvarligt skadad". Det är väl en naturlig benämning på någon som fortfarande är allvarligt skadad tills läkarna har gjort sitt.
Senast redigerad av Rinne 2010-04-30 kl. 17:28. Anledning: Klargörande.
Citera
2010-04-30, 18:15
Medlem
Taranaxs avatar
Skadan är fortfarande allvarlig, ingen förbättring har skett, men han heller inte blivit sämre.
Citera
2010-04-30, 21:00
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Den lätt utvecklingsstörda dagstidningen Östgöta Correspondenten rapporterar i dag att en man är "forsatt allvarligt skadad" efter en större trafikolycka på E4 utanför Linköping häromdagen.
Jag hajade omedelbart till när jag såg rubriken. Har man blivit så skadad i en trafikolycka så är väl skadan redan skedd? Han blev allvarligt skadad i trafikloyckan. Om tio år kan man fortfarande säga att han blev allvarligt skadad i trafikolyckan. Någon mer som tycker det känns fel at säga att någon är "fortsatt allvarligt skadad"?

Det låter galet då han blev allvarligt skadad oavsett om man berättat om det idag eller om 10 år. "Fortsatt allvarligt för den skadade" hade varit bättre. Sedan kan man följa upp med "Läget har stabiliserats för den man/kvinna som skadades allvarligt" men det är väl för långt för en rubrik.
Citera
2010-04-30, 21:28
Medlem
jolindbes avatar
Låter det inte bättre att säga att "mannens tillstånd bedöms fortfarande som allvarligt men inte livshotande" eller något sådant?
Citera
2010-04-30, 22:22
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Låter det inte bättre att säga att "mannens tillstånd bedöms fortfarande som allvarligt men inte livshotande" eller något sådant?

Det knepiga är att det är en rubrik. Den ska vara kort, lockande och nära sanningen.
Citera
2010-04-30, 22:58
Medlem
Egon3s avatar
Rubriken »Fortsatt allvarligt skadad« är illa vald, om man antar att det förekom benfrakturer. Sådana tar 6–10 veckor att läka. I en liknande situation finns det ett par alternativ som dessutom nyanserar beskrivningen en del.

— Läget stabilt för den skadade
— Läget kritiskt men stabilt för den skadade

Någon gång har jag kontaktat den skrivande reportern, när en utmärkt artikel/notis fått en tokig rubrik eller en bild fått en tokig/banal bildtext. Åtminstone två gånger har jag fått svaret att när rubriken/bildtexten skrevs, hade »jag« (reportern) gått hem för dagen. Rubriken hade reportern tyvärr ingen koll på.
Citera
2010-04-30, 23:12
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3

— Läget stabilt för den skadade
— Läget kritiskt men stabilt för den skadade

Alternativt som "läkartriaden" (inte Dr Alban) rapporterade i anslutning till händelsen med Anna Lindh: "Stabilt kritiskt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in