Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-30, 11:26
Medlem
Nihennas avatar
Lovat att ta mig an att omformatera kusinens dator då hans 9-åriga dotter gillar att ta bort viktiga grejer och det senast resulterade i en totalkrasch.

Han har bett mig att skapa ett konto åt henne där hon mer eller mindre inte ska kunna göra mer än att öppna program,skriva word-document, rita i paint etc.

Alltså ska hennes tillgång till t ex Windows-mappen, installera saker samt gå in på kontrollpanelen strypas.

Problemet är att jag inte har någon aning hur man gör detta i WinXP.

Jag frågade om det inte bara räckte med ett icke-administrativt konto men han kände sig inte trygg nog för det då det är hans jobbdator som han låter henne använda.

Så, hur konfigurerar man användarna mer än hur deras avatarer ser ut, lösen samt om det ska vara ett admin/standard-konto?
Är Windows Professional XP-32bit som han har på sin burk.
Citera
2010-04-30, 11:41
Medlem
cannaBes avatar
Aktivera Gäst-kontot och låt henne använda det. Då har hon inte tillgång till att installera eller ändra ett skit.
Citera
2010-04-30, 11:43
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Aktivera Gäst-kontot och låt henne använda det. Då har hon inte tillgång till att installera eller ändra ett skit.

Går iofs, men om man ska tänka mer allmänt då?
Skulle gärna vilja lära mig hur man konfigurerar mer avancerat kanske inte bara för detta utan även för andra situationer, lika bra att lära sig beta av det nu.
Citera
2010-05-01, 11:26
Medlem
du borde kunna använda group policies, tror att det ska finnas i xp.
Starta "kör" och skriv gpedit.msc
Citera
2010-05-01, 13:28
Medlem
hasenfrasens avatar
Googla på "XP KIOSK" eller installera Microsoft SteadyState @ http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=d077a52d-93e9-4b02-bd95-9d770ccdb431
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in