2010-04-30, 07:32
Medlem
tistlas avatar
Jag har under flera månaders tid drabbats av feber-bara feber- upp till 39 grader ibland mer. Men denna feber försvinner med en värktablett och kommer tillbaka igen först nästa dag-eftermiddag. Det händer att jag behåller febern som normalt under en period men även som en enstaka febertopp på 40-41grader.
Jag har läst på lite (googlat som det heter) och funnit att detta kallas oklar feber.
Är det något jag bör söka vård för?
Jag känner mig i övrigt inte sjuk förutom just nu en smått förstorad lymfkörtel under vänster öra samt misstanke om vattencysta på äggledaren (ej utrett).
Jag vet inte riktigt heller var jag ska vända mig, jo hej, jag har feber igen för tredje dagen men under en period av flera månader....
Någon som kan hjälpa mig att reda ut begreppen?
Jag läste att det ska pågå under en period av minst tre veckor, är det febern som inte ska ge sig eller kan den ge sig och sedan komma tillbaka efter ett par veckor?
Citera
2010-04-30, 08:04
Medlem
Parasights avatar
Ja, du bör få detta utrett. Ring din vårdcentral. Hittar de inget uppenbart avvikande kommer de remittera dig vidare till infektionsklinik.
I väntan på tid dit är det bra om du för en "feberdagbok", där du noterar tid och temp samt andra eventuella symptom.
Citera
2010-04-30, 08:37
Medlem
Tycker som det låter att du borde gå till en läkare och kräva en massa tester och även kolla lymfkörteln. Feber är ju ett tecken på att man är sjuk.
Citera
2010-05-01, 14:24
Medlem
tistlas avatar
Tack för detta!
Jo, jag ska uppsöka läkare, men tyvärr glömmer jag / förtränger att beställa tid. Får ha en massa röda trådar på fingrarna på måndag..
Citera
2010-05-01, 20:24
Medlem
2MissMes avatar
De flesta vårdcentraler kan man numera boka tid hos över nätet. Gör det direkt så glömmer du inte att ringa.
Citera
2010-05-01, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tistla
Någon som kan hjälpa mig att reda ut begreppen?
Jag läste att det ska pågå under en period av minst tre veckor, är det febern som inte ska ge sig eller kan den ge sig och sedan komma tillbaka efter ett par veckor?

Febern skall hela tiden finnas där och inte ge sig.
Däremot kan den ju variera och försvinna vid behandling osv.
Du skriver ganska ostrukturerat så det är svårt att få inblick i din situation.
Boka tid på din vårdcentral.
Sluta skämmas!
Oklar feber säger du till dom.
Alla på vårdcentralen vill hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här