2010-04-29, 19:37
Medlem
norronas avatar
har spanat in lite videos som "gotbletus" lagt upp på youtube, ser riktigt snyggt ut, han verkar enbart köra med linux, så nu vill jag med lära mig det. linuxmint verkar riktigt snyggt upplagt. men då är frågan eftersom ja knappt kan nått om linux, så har ja hört att man kan ha två operativsystem samtidigt på en data, så man kan välja vilket man vill köra. kan ju vara bra under inlärningsprocessen så man inte står som ett "?" när man verkligen behöver göra nåt viktigt... vill inte bara ladda ner linux och sen knappt veta hur man öppnar firefox..

...så kan jag ladda ner och installera linuxmint8 utan och behålla windows7 typ eller nåt, förslag?
2010-04-29, 19:41
Medlem
ladda ner och bränn ut en ubuntuskiva, boota på ett system med windows redan installerat, installera ubuntu och välj att ha kvar windows, då kan du välja när du sätter på datorn vilket operativsystem du ska boota. Voila
Ubuntu är rätt bra för newcomers till linux, så man blir varm i fötterna.. dock inget å hänga i granen om man är experienced med linux. cheers
2010-04-29, 19:42
Medlem
pipecrawlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrona
har spanat in lite videos som "gotbletus" lagt upp på youtube, ser riktigt snyggt ut, han verkar enbart köra med linux, så nu vill jag med lära mig det. linuxmint verkar riktigt snyggt upplagt. men då är frågan eftersom ja knappt kan nått om linux, så har ja hört att man kan ha två operativsystem samtidigt på en data, så man kan välja vilket man vill köra. kan ju vara bra under inlärningsprocessen så man inte står som ett "?" när man verkligen behöver göra nåt viktigt... vill inte bara ladda ner linux och sen knappt veta hur man öppnar firefox..

...så kan jag ladda ner och installera linuxmint8 utan och behålla windows7 typ eller nåt, förslag?

Du kan ladda ned livversioner av de flesta linuxdistar, då startar du en livesession viken innebär att allt körs på datorns ramminne och ingenting förändras på hårddisken, det är ett bra sätt att kunna testa Linux. sen om man vill ha både Linux och windows så går det att installera, men du kanske ska läsa lite instruktioner hur man installerar dualboot, finns massa info på Internet (google)
2010-04-29, 23:01
Medlem
liqueurs avatar
Citat:
........ så har ja hört att man kan ha två operativsystem samtidigt på en data,
På svenska heter det dator, data är något som en dator bearbetar.
2010-04-29, 23:06
Medlem
pipecrawlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liqueur
På svenska heter det dator, data är något som en dator bearbetar.

Äntligen någon som ryter till :-) å jag tjatar på min dotter om orden data och dator, det går inte in!!!!
data = otolkad information
2010-04-30, 00:43
Medlem
herrpages avatar
Ja, alla som inte kan skilja på dator och data är fan dumma i huvudet.
2010-04-30, 21:06
Medlem
norronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pipecrawler
Äntligen någon som ryter till :-) å jag tjatar på min dotter om orden data och dator, det går inte in!!!!
data = otolkad information

Å= vattendrag som sammanlänkar sjö med hav, hav med sjö, sjö med sjö, hav med hav.... "och" var nog ordet du letade efter...
2010-05-01, 06:58
Medlem
pipecrawlers avatar
Citat:
Å= vattendrag som sammanlänkar sjö med hav, hav med sjö, sjö med sjö, hav med hav.... "och" var nog ordet du letade efter...

Nä.
2010-05-01, 18:45
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
ladda ner och bränn ut en ubuntuskiva, boota på ett system med windows redan installerat, installera ubuntu och välj att ha kvar windows, då kan du välja när du sätter på datorn vilket operativsystem du ska boota. Voila
Ubuntu är rätt bra för newcomers till linux, så man blir varm i fötterna.. dock inget å hänga i granen om man är experienced med linux. cheers

Och varför skulle den inte vara det? Vad är det du inte kan göra i Ubuntu som du kan i någon annan?

OnT: Ts, det är bara att installera Ubuntu på en partition och så kan du ha båda OSn samtidigt.
2010-05-01, 23:23
Medlem
pipecrawlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Och varför skulle den inte vara det? Vad är det du inte kan göra i Ubuntu som du kan i någon annan?

OnT: Ts, det är bara att installera Ubuntu på en partition och så kan du ha båda OSn samtidigt.

Det är ju så här: Ubuntu har Hyper hypat sin dist , dom har använt uttryck som "användarvänligt" "Disten För vanligt folk" osv.
detta har dels översvämmat hemmen med Ubuntu installationer.och här fylls forumet med en massa onödiga trådar eftersom de flesta svaren finns på Ubuntus forum .. eller något annat linuxforum för det kan ju handla om Gnome och Gnome är inte knutet till någon speciell dist.

Så då har väl folk fått den uppfattningen att Ubuntu är enklare och enklare betyder för vissa att det inte går att göra vad som helst vilket inte stämmer speciellt mycket.

För det är fortfarande så att likheterna mellan distar är mycket större än skillnaderna, och det beror ju på att alla distarna är byggda runt samma kärna dvs. Linuxkernel :-)
Ett OS som skiljer sig en del i installation och configuration är ju Slackware men den falangen är ju nöjda med att det blir mer o mer omodernt annars så skulle dom ju inte ha något att pilla med.

Sen kan man kanske ändra några namn på mapparna i filträdet och ha lite olika utförande på pakethanterarna, Yum eller yast eller ubuntus vad den nu heter men alla gör samma sak.

Man kan kanske säga att openBSD är säkrare än Linux servrar men det går att ta en ubuntu desktop och confa så att den fungerar exakt som vilken linux server som helst. och lika säker som vilken server som helst.
Jag har jobbat 2 år på en av Sveriges största banker på deras servicedesk där vi handhade cirka 2000 bankspecifika applikationer och deras SWIFT köres i Linuxmiljö och det är alltså Jättebelopp det handlar om, dagligen. till utlandet.
Senast redigerad av pipecrawler 2010-05-01 kl. 23:26.
2010-05-03, 04:01
Medlem
PhantomBlots avatar
Finns redan trådar om detta och jag tror inte vi behöver en till. Passar på att tipsa om sökfunktionen.

mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in