2010-04-29, 14:13
Medlem
Hej!
Har precis kommit igång med lite aktiesparande och har öppnat en depå hos Avanza.
Jag har en del fonder och aktier på Swedbank nu, är det smart av mig att flytta över allt till Avanza eller vad säger ni?
Citera
2010-04-29, 15:03
Medlem
spongebobsquares avatar
en fördel är att du lättare kan bli silver, guld och platina medlem då.
en annan att det är skönare att kunna se alla fonder/aktier på ett och samma ställe.
Citera
2010-04-29, 15:37
Medlem
VenomXs avatar
Jag har precis flyttat över ett par aktier till Avanza och ska inom en överskådlig framtid göra likadant med de fonder jag har utspridda på andra ställen. Detta just pga att det är praktiskt att kunna logga in på ett enda ställe och få översikt på hela innehavet.

Sen är kanske en lite tråkig grej att inköpskostnaden ju inte följer med en aktie som flyttas över från annan bank, eftersom du inte köpte den via Avanza, så den flyttade aktien hänger ju inte med de andra i några beräkningar på procentuell uppgång/nedgång sedan köp men det är ju en bagatelldetalj.
Citera
2010-04-29, 16:58
Medlem
Ok tack för svar. Ska genast flytta över samtliga aktier och fonder.

Min plan är att investera 2000-6000 i månaden närmaste åren fördelar på 50% aktier, 30% fonder och 20% obligationer. Är det Avanza Bas (som har 39kr courtage) eller ska jag köra på Avanza Mini (9kr courtage, men där får man inga färdiga K4 papper för deklarationen osv..) Vad kör ni på?
Citera
2010-04-29, 17:43
Medlem
Ergnots avatar
Avanza Bas med Kapitalförsäkring är det bästa om det handlar om småsummor som du köper för. 39kr courtage som du sa, ingen vinstskatt.
Citera
2010-04-29, 20:33
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Jag har precis flyttat över ett par aktier till Avanza och ska inom en överskådlig framtid göra likadant med de fonder jag har utspridda på andra ställen. Detta just pga att det är praktiskt att kunna logga in på ett enda ställe och få översikt på hela innehavet.

Sen är kanske en lite tråkig grej att inköpskostnaden ju inte följer med en aktie som flyttas över från annan bank, eftersom du inte köpte den via Avanza, så den flyttade aktien hänger ju inte med de andra i några beräkningar på procentuell uppgång/nedgång sedan köp men det är ju en bagatelldetalj.

Man kan väl ändra inköpspriset till det rätta manuellt hos Avanza?
Citera
2010-04-30, 00:15
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Man kan väl ändra inköpspriset till det rätta manuellt hos Avanza?

Kan man det? Det vore ju kanon, jag har inte hittat nån funktion för det hittills men då ska jag logga in och leta lite mer då, tack för tipset
Citera
2010-04-30, 00:24
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Kan man det? Det vore ju kanon, jag har inte hittat nån funktion för det hittills men då ska jag logga in och leta lite mer då, tack för tipset

Mina sidor -> Innehav -> Ändra inköpskostnad

Citat:
Värdepapper som du för över till och från oss från en annan bank får 0 kronor i inköpskostnad (ibland även kallat anskaffningskostnad eller anskaffningsvärde). Här nedanför kan du ändra inköpsskostnaden på de insättningar respektive uttag du har gjort. De ändringar du gör här får sedan genomslag på din Kontoöversikt och i Avanza Banks K4-/K11-underlag. Dina ändringar påverkar däremot inte historiska transaktioner, Excel- och SPCS-filer. Observera att ändringarna syns på din Kontoöversikt först dagen efter det att du har gjort dem.
Citera
2010-04-30, 20:41
Medlem
Juvelidiots avatar
Kolla avgifterna som din nuvarande förvaltare tar för att flytta depån.

Blev rosenrasande på E*trade då de tar rena fantasisummorna - framförallt för utländska aktier. Största anledningen till byte var att de började dra iväg courtagemässigt (samt att kundtjänsten började balla ur) men för den merkostnad flytten förde med sig kunde jag handlat i ett antal år

Avanza, Nordnet osv lockar gärna att folk ska komma över till dem men upplyser INTE om dessa flyttkostnader vilket jag framfört är närmast bedrägligt.
Själva försvarar de sig med att "vi har en maxavgift på xxx"

Sen är det bra att du sparar ALLT från din gamla förvaltare som t ex avräkningsnotor kontohistorik osv. Du kan behöva sitta och fylla i köpkurser för dina aktier efter flytt och har man många är det ett jäkla meck. Framförallt om du köpt poster till olika priser.
Senast redigerad av Juvelidiot 2010-04-30 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in