• 2
  • 3
2010-05-01, 17:08
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Det innebär å ena sidan att du förkastar den nu muslimska domarens synsätt... men... eftersom det ändå berör en muslim kan du inte låta bli med en försonande passus:
Kan man inte våga påstå att du ljuger, om du kategoriskt säger så... Varför är du inte mer försiktig med sanningen?Du tror dig vara ensam om att ha fått vibrationer via Islam? Skillnaden mellan dig och oss icke-muslimer är blott hur dessa vibbar gestaltar sig!

Sannolikt anger han incitament för övergång till Islam, som är betydligt mer viktiga och högfrekventa än de som du under åren lagt fram (runt religionen i sig)! Frågan är bara om detta representerar den typen av attraktionskraft, som en religiös förespråkare drömmer om.
Vad jag förkastar är din ständiga lögn att muslimer har rätt att ljuga för icke-muslimer. Du har inte stöd för den åsikten i Islams läror.

Att muslimer kan ha olika uppfattningar, ta olika steg i sin utövning är något helt annat. Har du aldrig läst en muslim som skriver, 'om det jag skriver strider mot vad Allah (swt) har givit så är felet enbart mitt'?

Du tog det hårt att bli överbevisad att det är du som kommer med lögnaktiga påståenden att muslimer får ljuga för icke-muslimer och du fortsätter att mala på att jag ljuger och hittar på eller vad du insinuerar.

Ja jag tror det är väldigt många som känner igen sig i professorns resonemang.
Citera
2010-05-01, 17:10
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Det är ju så det implementeras i vissa shariadomstolar, tex i Pakistan och Somalia vad jag har förstått. Att du och din favoritpredikant inte tycker att man skall tolka det så är en annan sak.

Sharia (enligt Shafi'i skolan) nämner inte våldtäkt uttryckligen, jag antar att det är praxis att tolka in det under sexualbrott:

http://allah.com/cgi-bin/mt.cgi?lang...=jurisprudence
Så fonication är samma som rape då - enligt dig?

Rape är förbjudet, likaledes är fornication. Straffen är olika. Rape är ett brott som begås av en person emot en annan person. Fornication är ett brott som två personer tillsammans begår.

Så två helt olika ting.
Citera
2010-05-01, 17:16
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorWerther
Regera, jo det finns en slags besatthet av att Islam skall "segra" överallt i Världen. Världsdominans helt enkelt. Helt enkelt att fysiskt breda ut sig överallt och gärna på andras bekostnad.
Blir man matad sedan barnsben med att Islam skall "segra" över hela världen blir detta till ett slags mantra, en självuppfyllande profetia. Ett resultat av mytbildningar genom seklerna.

Det är en lång tradition i vårt land att man kan ha åsikter och att man inte kan förbjuda folk att ha åsikter. Jag gratulerar dig till att ha upptäckt det nu. I en muslimsk stat gäller inte samma sak. Där är det bara vissa godkända åsikter som går an.
Ett system som jag inte vill ha här.

Jag vill ha demokrati och åsiktsfrihet kvar.
Hur uttrycks denna bestatthet? Ser du t.ex. min närvaro som debattör på Flashback där jag tar upp frågeställningar som antisar framlägger är utifrån Islam och jag hänvisar till Islams källor, som 'ska segra överallt' eller vad är innebörden av den besattheten som du refererar till?

Alltså det här som du skriver 'breda ut sig överallt och på andra beskostnad'. Jag vill att du i mer praktiskt kan exemplifiera det, för jag försöker föreställa mig det du påstår, men jag får inte grepp om det.

Jag vet inte hur många barn som blir matade med det, däremot lär sig nog många barn vad det innebär att praktisera Islam för sin egen del, som en naturlig del av vardagen. Men därifrån finns det inte något förlängt steg till 'ta över världen'. De flesta människor har fullt upp med sin egen vardag. Människor har inte ens alltid det så förspänt som svenskar har, så de har ofta en mer strävsam vardag som handlar om överlevnad helt enkelt och att de skulle fokuser på 'ta över världen' har jag då mycket svårt att tänka mig.

Ingen som kommer att ta dina rättigheter ifrån dig heller, och jag tror att du faktiskt kan inse det om du bara tänker efter lite och inte rycks med av de anti-islamiska krafter som gör sig hörda över Europa.
Citera
2010-05-01, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Upplever ni som är motståndare till Islam och muslimer det som en provokation att människor i väst väljer Islam som sin livsväg?
Tycker bara att det är lite patetiskt och ett bevis på hur dåligt självförtroende följeslagare av islam har. Som ofta, vid tillfälle, måste göra en så stor affär som möjligt av den sällsynta företeelsen av att vissa skadade individer faktiskt väljer att konvertera till denna ideologi, följetonger på YouTube m.m.

Lite komiskt också att någon som bekänner sig till en ideologi, som belägger apostasi med dödsstraff eller social utfrysning, undrar om vi känner oss provocerade av konvertiter. Provocerade!?
Nåja, det finns folk till precis allt. Ett visst svinn av odugliga invånare får man ändå alltid räkna med.
Citera
2010-05-01, 20:00
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Vad jag förkastar är din ständiga lögn att muslimer har rätt att ljuga för icke-muslimer. Du har inte stöd för den åsikten i Islams läror.

Att muslimer kan ha olika uppfattningar, ta olika steg i sin utövning är något helt annat. Har du aldrig läst en muslim som skriver, 'om det jag skriver strider mot vad Allah (swt) har givit så är felet enbart mitt'?

Du tog det hårt att bli överbevisad att det är du som kommer med lögnaktiga påståenden att muslimer får ljuga för icke-muslimer och du fortsätter att mala på att jag ljuger och hittar på eller vad du insinuerar.

Ja jag tror det är väldigt många som känner igen sig i professorns resonemang.
Du behöver inte göra dig till - du vet mycket väl när en muslim får ljuga. Gör inte saken värre för din egen skull med att linda in frågan i olika kringelkrokar! Varje muslim vet när det är tillåtet att ljuga! Det har inget specifikt med icke-muslimer att göra. I överförd bemärkelse tillämpas en informell rätt att ljuga, när det anses fördelaktigt för Islam.

t.ex. kan man se i skolvärlden - ljuga i samband med ett prov (fuska) för en muslimsk pojke:

- går utan problem inför en kristen lärarinna

- går någorlunda bra för sig inför en muslimsk lärarinna

- något trögare inför en kristen manlig lärare

- omöjligt inför en manlig muslimsk lärare

Här är det inte fråga om, vad som skriftligen, i de religiösa skrifterna, detaljeras om muslimens umgänge med icke-muslimer som grupp, utan förlängningen av en tillämpning runt vad som verkligen sägs om lögnens användning i andra situationer! Börjar det gå upp ett litet ljus någonstans?
Citera
2010-05-03, 10:45
Medlem
flygande mattans avatar
Nickep

Citat:
Du behöver inte göra dig till - du vet mycket väl när en muslim får ljuga. Gör inte saken värre för din egen skull med att linda in frågan i olika kringelkrokar! Varje muslim vet när det är tillåtet att ljuga! Det har inget specifikt med icke-muslimer att göra. I överförd bemärkelse tillämpas en informell rätt att ljuga, när det anses fördelaktigt för Islam.
Det är du som upprepade gånger säger 'en muslim får ljuga' och du bortser från vad Islam säger om det. Jag har flera gånger tagit upp när en muslim får ljuga och det är 1. i krig, 2. för att medla mellan två personer, 3. mellan man och fru. Inget av dessa fall är aktuella i det här fallet.

Så du har nu valet att börja se utanför din egen indokrinering när det gäller lögn eller stanna där du är.

När det gäller fusk så är det ju konstigt att du inte förstår att människor kan fuska även om de inte får? Hur många svenskar som säger sig inte fuska, fuskar med att betala TV-licensen t.ex.? Så skilj mellan tillåtelse och egen handling.

Citat:
Här är det inte fråga om, vad som skriftligen, i de religiösa skrifterna, detaljeras om muslimens umgänge med icke-muslimer som grupp, utan förlängningen av en tillämpning runt vad som verkligen sägs om lögnens användning i andra situationer! Börjar det gå upp ett litet ljus någonstans?
Jag förstår skillnaden, men frågan är om du gör det?
Senast redigerad av flygande mattan 2010-05-03 kl. 11:30.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in