2010-04-28, 20:40
Medlem
Hej,
jag ska genomföra ett experiment som visar fenomenet osmos. Någon som har tips?
Citera
2010-04-28, 21:35
Medlem
Forzos avatar
Det lättaste borde väl vara att ha en vattenbalja avdelad på mitten med ett semipermeabelt membran. I ena halvan häller du kranvatten och i den andra saltvatten, vänta och studera nivåskillnaden.
Citera
2010-04-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Det lättaste borde väl vara att ha en vattenbalja avdelad på mitten med ett semipermeabelt membran. I ena halvan häller du kranvatten och i den andra saltvatten, vänta och studera nivåskillnaden.
Då måste jag fråga; hur får jag tag på ett semipermeabelt membran och hur lång tid tar det för vattenmolekylerna på sötvattensidan att tränga igenom membranet?
Citera
2010-04-28, 22:01
Medlem
Barapaleks avatar
Skaffa tre bägare.

Den ena har du saltvatten i, den andra vanligt vatten i och den tredje destillerat vatten.

Skaffa sedan någon växt, t.ex. stjälken till en maskros och stoppa en sån stjälk i varje bägare. Vänta några minuter och kolla hur hårda stjälkarna är och fundera ut varför det blev så.
Citera
2010-04-28, 22:07
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen!
Då måste jag fråga; hur får jag tag på ett semipermeabelt membran och hur lång tid tar det för vattenmolekylerna på sötvattensidan att tränga igenom membranet?

Sagitta har någon sorts membran för osmos iaf, väldigt dåligt med info på deras hemsida men det borde fungera.
http://sagitta.se/cgi-bin/butik/db.pl?lang=se&sok=membran&id=172&kid=&q=2&s=5&o=0& l=12&mall=db_lista.html&template_file=db_artikel.h tml

Hur lång tid det tar vågar jag däremot inte svara på...

Barapaleks förslag var riktigt intressant och lättare att genomföra
Senast redigerad av Forzo 2010-04-28 kl. 22:10.
Citera
2010-04-28, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barapalek
Skaffa tre bägare.

Den ena har du saltvatten i, den andra vanligt vatten i och den tredje destillerat vatten.

Skaffa sedan någon växt, t.ex. stjälken till en maskros och stoppa en sån stjälk i varje bägare. Vänta några minuter och kolla hur hårda stjälkarna är och fundera ut varför det blev så.
Då jag ska hålla en redovisning i det vore det behövligt om du kunde förklara vad som händer och varför nu i förväg.
Citera
2010-04-28, 22:46
Medlem
Barapaleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supersmurfen!
Då jag ska hålla en redovisning i det vore det behövligt om du kunde förklara vad som händer och varför nu i förväg.

Okej, förresten kan du skita i den destillerade vattnet. Men det som bör hända är att maskrosen som vart i saltvattnet bör vara väldigt mjuk, eftersom cellerna har tagit in saltvattnet i hopp om att neutralisera balansen mellan saltheten i vattnet i cellen och i omgivningen. Till slut har cellerna sprängts då för mycket saltvatten tagits upp.

Här har du en utförlig beskrivning av "labben":
http://school.chem.umu.se/Experiment/96
Citera
2010-04-29, 00:00
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barapalek
Men det som bör hända är att maskrosen som vart i saltvattnet bör vara väldigt mjuk, eftersom cellerna har tagit in saltvattnet i hopp om att neutralisera balansen mellan saltheten i vattnet i cellen och i omgivningen. Till slut har cellerna sprängts då för mycket saltvatten tagits upp.

Jag kanske tänker fel nu men borde det inte bli tvärtom? Blomman i bägaren med saltvatten borde bli mjuk och sladdrig eftersom cellerna töms på vatten i ett försök att utjämna salthalten.
Citera
2010-04-29, 07:06
Medlem
Barapaleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Jag kanske tänker fel nu men borde det inte bli tvärtom? Blomman i bägaren med saltvatten borde bli mjuk och sladdrig eftersom cellerna töms på vatten i ett försök att utjämna salthalten.

Jo det kan mycket väl vara så, ska jag vara ärlig har jag glömt bort vad det var som egentligen hände när jag gjorde detta förut.
Citera
2011-03-14, 13:04
Medlem
Nej, det bör vara tvärtom vattnet gör den typ mjuk utan vattnet blir den hård. ( Hypertonic )
Hade vattnet varit destilerat så hade vattnet fyllt cellerna i växten tills de typ spricker och den hade blivit stor och mosig =b ( Hypotonic )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in