2010-04-27, 17:59
Medlem
Den klassiska retoriken hade ett viktigt begrepp som kallades för evidentia. Det var att beskriva en sak så målande att lyssnarna kunde se den för sitt inre öga. Talaren skulle alltid konkret visa det han allmänt påstod. När Olof Palme i valrörelsen 1982 ville beskriva att borgarna hade levt över våra tillgångar och inte gjort något åt saken utan lånat pengar till konsumtionen, sa han: "Dom har tömt skafferiet, ätit sig igenom visthusboden, låtit åkrarna ligga i träda och tuggat sig igenom andra länders bankmatsalar, på kreditkort, utställda på dom svenska skattebetalarna!"
Kravet på evidentia tycker jag är bra när man ska presentera saker. Att använd bilder som illustrerar det man säger. Kanske inte så lätt att finna alla gånger, men det är absolut värt besväret eller vad säger ni?

Jag skulle behöva hjälp och tips på hur man kan beskriva sina arbetserfarenheter, i synnerhet sina arbetsuppgifter mer konkret och annorlunda. Istället för att säga något otydligt som jag har förbättrat min förmåga att ge service så kanske man använda lite "evidentia" och få det att låta bättre, roligare och mer meningsfullt?
Citera
2010-04-28, 22:28
Medlem
Du kan helt klart tjäna på exakta beskrivningar i ditt CV. Skriv några hyfsat utförliga exempel på något du gjort, direkt här i tråden, så finns det kanske någon som nappar på att utveckla det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in