2010-04-27, 15:12
Medlem
macster-s avatar
Vi ska sätta upp blomlådor i området som farthinder då folk kör som dårar. Detta gäller f.ö. privat mark så tillstånd från kommun behövs inte.

Problemet är att jag inte vet hur jag ska gå till väga för att bygga en blomlåda. Jag tänker mig en låda typ 70x70cm och kanske 30-40cm djup, ståendes på fyra ben kanske 20 cm från marken. Jag är fullt kapabel att hantera verktyg och att bygga efter ritning, tyvärr saknar jag totalt kunskapen/förmågan att efter detta signalement bygga lådan "på känn" så att säga.

Den stora frågan jag ställer mig är alltså: Hur börjar jag? När jag försöker fundera och tänka logiskt hur jag ska börja så låser sig min hjärna. Jag är en typisk "gör först, tänk sen"-människa, vilket brukar leda till icke estetiskt tilltalande objekt, och detta vill jag slippa då dom ska stå mitt i farleden så att säga

Alla tips och trix mottages varmt!
Citera
2010-04-27, 15:18
Medlem
AlexOnTops avatar
ska du använda dig av plankor/brädor eller en hel skiva till sidorna på lådorna?
Citera
2010-04-27, 15:24
Medlem
Avva66s avatar
Ritning:

http://www.hagfors.se/download/18.6b23b3621187f79c0518000755/ritningblomlada.pdf

Måtten kan du ju labba lite med hur du vill.

Vad menar du med privat mark förresten?
Senast redigerad av Avva66 2010-04-27 kl. 15:27.
Citera
2010-04-27, 15:25
Medlem
macster-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
ska du använda dig av plankor/brädor eller en hel skiva till sidorna på lådorna?
Det vet jag inte, i min mentala bild så består den av brädor/plank då det finns ett staket bestående av brädor i närheten så det skulle nog passa bättre in i omgivningen då.
Citera
2010-04-27, 15:27
Medlem
macster-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Ritning:

http://www.hagfors.se/download/18.6b23b3621187f79c0518000755/ritningblomlada.pdf

Måtten kan du ju labba lite med hur du vill.

Vad menar du med privat mark förresten?
Oj, det gick fort. Tack så mycket. Jag googlade på det innan, men jag fick bara upp olika kommuner osv, hittade dock ingen ritning på dessa sidor. Men den där är ju en utomordentlig utgångspunkt!

Okej, privat och privat är det väl inte. Det är samfälligheten som äger gatan, det är alltså inte kommunens mark.
Citera
2010-04-27, 15:28
Medlem
Avva66s avatar
Tackar, glöm inte reflexerna nu bara så det inte sker en olycka.
Citera
2010-04-27, 15:29
Medlem
AlexOnTops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macster-
Det vet jag inte, i min mentala bild så består den av brädor/plank då det finns ett staket bestående av brädor i närheten så det skulle nog passa bättre in i omgivningen då.

Ja, du kan ju ta ritningen som finns över, och ta en MDF-skiva och sätta brädor utanpå, för det måste hålla tätt för jorden inuti lådan... så kan du ju välja brädor som är lite charmigt oraka när det inte behöver passa ihop perfekt!
Citera
2010-04-27, 15:38
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ja, du kan ju ta ritningen som finns över, och ta en MDF-skiva och sätta brädor utanpå, för det måste hålla tätt för jorden inuti lådan... så kan du ju välja brädor som är lite charmigt oraka när det inte behöver passa ihop perfekt!
Några dräneringshål måste man i alla fall ha, annars så
lär inte blommorna trivas så bra när det regnar.

Pallar Mdf vatten förresten? dom rekommenderar
ju plyfa på ritningen.
Citera
2010-04-27, 15:40
Medlem
macster-s avatar
Citat:
Tackar, glöm inte reflexerna nu bara så det inte sker en olycka.
Tack för påminnelsen, reflexer måste jag fixa!

Citat:
Sant. Kan nog bli riktigt fint det där. Tack för tipset!

Citat:
Några dräneringshål måste man i alla fall ha, annars så
lär inte blommorna trivas så bra när det regnar.

Pallar Mdf vatten förresten? dom rekommenderar
ju plyfa på ritningen.

Jag undrar om man inte gör botten i plank också? Man kan lämna nån cm mellan plankorna i botten och sen lägger man en duk/matta som man gör lite hål i så att vattnet kan rinna ut... Eller?
Senast redigerad av macster- 2010-04-27 kl. 15:52.
Citera
2010-04-27, 15:50
Medlem
DennisOlofs avatar
macster-, varför inte skaffa betong-kossor och ställa upp, åtminstone pajar man fronten på bilen ordentligt om man kör på dem.
Citera
2010-04-27, 15:55
Medlem
Avva66s avatar
Jag tror inte du behöver någon duk i botten så länge
bottnen inte är av ett material som löses upp av vattnet.
Ruttnar gör det nog inte i första taget.
Citera
2010-04-27, 15:58
Medlem
macster-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
macster-, varför inte skaffa betong-kossor och ställa upp, åtminstone pajar man fronten på bilen ordentligt om man kör på dem.
Dom är fula

Förutom den lilla petitessen,så kommer lådorna i fråga inte stå på en bilväg, utan en gångväg utanför ett par hushåll. Tyvärr trafikeras denna gångväg av både bilar (som genar) och mopeder (och dom kör inte sakta)... Det är inte bara en gång man klivit ut i vägen och nästan fått en moppe över sig, och må hända att det händer mig, men jag vill inte att mina barn ska bli överkörda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in