2010-04-26, 21:38
Medlem
Ramas avatar
Vad tror ni? Kommer 2010 och 2011 bli ett bra år för Turkietfonderna?
Citera
2010-04-27, 23:07
Medlem
Ramas avatar
Är det verkligen ingen som har någorlunda koll och kan komma med en åsikt? Jag är nämligen nära på att köpa en hel del Turkietfonder men jag vill gärna höra med er innan.
Citera
2010-04-28, 00:14
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rama
Är det verkligen ingen som har någorlunda koll och kan komma med en åsikt? Jag är nämligen nära på att köpa en hel del Turkietfonder men jag vill gärna höra med er innan.

Varför just Turkiet? Skulle själv välja Ryssland eller Sverige varje dag i veckan.
Citera
2010-04-28, 00:19
Medlem
Ramas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Varför just Turkiet? Skulle själv välja Ryssland eller Sverige varje dag i veckan.

Jag har redan Ryssland och Sverige i min portfölj. Ekonomin i Turkiet växer så det knakar och det går att läsa om hur det går allt bättre för företagen i landet, samt att man just nu bygger flera tunnlar som ska öka trafiken mellan Asien och Europa.

Det finns många projekt i Turkiet just nu där man bygger ut infrastrukturen. Jag tycker att Turkiet verkar väldigt spännande men intresset för Turkiet verkar svagt i år i alla fall.
Citera
2010-04-28, 00:24
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Jag har redan Ryssland och Sverige i min portfölj. Ekonomin i Turkiet växer så det knakar och det går att läsa om hur det går allt bättre för företagen i landet, samt att man just nu bygger flera tunnlar som ska öka trafiken mellan Asien och Europa.

Det finns många projekt i Turkiet just nu där man bygger ut infrastrukturen. Jag tycker att Turkiet verkar väldigt spännande men intresset för Turkiet verkar svagt i år i alla fall.

Ekonomiska tillväxten har ingen korrelation med en stigande aktiemarknad i landet. Detta för att investerarna prisar in framtida tillväxt och därför är värderingen betydligt viktigare att titta på. Därför tycker jag exempelvis inte Kina är intressant, eftersom investerarna prisar in en mycket hög tillväxttakt. Jag vet att Ryssland är bland världens lägst värderade marknader och den marknaden har gett god avkastning historiskt.

Titta mindre på tunnlar och mer på värdering är mitt råd.
Citera
2010-04-28, 00:34
Medlem
Ramas avatar
Citat:
Ekonomiska tillväxten har ingen korrelation med en stigande aktiemarknad i landet. Detta för att investerarna prisar in framtida tillväxt och därför är värderingen betydligt viktigare att titta på. Därför tycker jag exempelvis inte Kina är intressant, eftersom investerarna prisar in en mycket hög tillväxttakt. Jag vet att Ryssland är bland världens lägst värderade marknader och den marknaden har gett god avkastning historiskt.

Det stämmer det du skriver men jag tror också på ett samband med utveckling i landet, inte bara att en marknad är lågt värderad. Många länder i Afrika har enorm tillväxt men det är inget vidare att satsa där ändå, vilket beror på att det finns andra faktorer som spelar roll än om en marknad är lågt värderad.
Citera
2010-04-28, 00:39
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Det stämmer det du skriver men jag tror också på ett samband med utveckling i landet, inte bara att en marknad är lågt värderad. Många länder i Afrika har enorm tillväxt men det är inget vidare att satsa där ändå, vilket beror på att det finns andra faktorer som spelar roll än om en marknad är lågt värderad.

Ja, det finns andra faktorer, men vad jag säger är att du INTE ska titta särskilt mycket på landets tillväxt. Det är klart att det inte är bra att ta ett land med negativ tillväxt i åratal, men du behöver ingen spektakulär tillväxt, utan snittillväxten i hela världen duger.
Citera
2010-04-28, 03:32
Medlem
1979s avatar
Citat:

Vad grundar du det här på? Har du granskat tusentals bolags värderingar i Ryssland och Kina? Du skulle tjäna på lite källor.
Citera
2010-04-28, 14:57
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Vad grundar du det här på? Har du granskat tusentals bolags värderingar i Ryssland och Kina? Du skulle tjäna på lite källor.

Det räcker för mig med att titta på P/E för index i Ryssland och Kina. Har du själv granskat tusen bolag i dessa rövarländer?
Citera
2010-04-28, 21:28
Medlem
1979s avatar
Citat:
Det räcker för mig med att titta på P/E för index i Ryssland och Kina. Har du själv granskat tusen bolag i dessa rövarländer?

Nä. Var hittar du P/E för div. index?
Citera
2010-04-28, 22:19
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Citat:

Nu blev jag nyfiken. Är det sant att ryssland är lågt värderad? Är ju helt grön på området men tycker det känns som att kurserna bara stiger och stiger och att kursen nu borde klassas som hög, om än med ytterligare potential. Vad är egentligen ett bra P/E tal?

Mvh janusRichmond
Citera
2012-02-04, 01:02
Bannlyst
Kanske dags att väcka denna gamla tråden. Turkiet har ju rusat sedan årsskiftet.
Kollar vi på vinnarfonder sedan årsskiftet är 2 turkietfonder med på topp 6 hos avanza. Vi talar om uppgång på över 20% hos samtliga turkietfonder sedan årsskiftet.
Så vad tror ni kommer racet fortsätta? Varför rusar dem såhär? (finns ju inget OS eller vm dom precis vunnit). Visst dem gick uselt förra året men det gjorde alla fonder mer eller mindre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in