2010-04-26, 19:56
Medlem
Hej!
Har sökt mig till fördärvelse, här och på Google, över en lösning men ej funnit någon. iTunes har helt plötsligt börja ändra genre på mina låtar. Har jag satt in t.ex. "Folk" som genre så ändrar den det till "Folkmusik" när jag spelar upp låtarna...

Jag ändrar genre till "Folk" igen, allt är fina fisken. Men vad händer när jag spelar upp låtarna?! Jo, den ändrar till "Folkmusik" igen...

Mina omfattande tester visar att det endast är genren "Folk" den vill pilla på. Beror detta kanske på att det är en svensk iTunes och således vill den ha det till "Folkmusik"? Men det ska väl iTunes ge blanka fan i tycker jag? Om jag vill döpa en genre till "Bajskorv" så borde den väl få heta det...

Hittar ingen inställning i iTunes där man kan ställa in denna funktion. Tacksam för hjälp!

Bomshakalak!
Citera
2010-05-04, 00:48
Medlem
ceetee2001s avatar
Jag söker efter samma sak... hade allt sjukt uppstyrt med mina egna genres som jag ville dela in musiken i... nu är hela skiten bortsynkad med en massa skitgenres.
Fy fan! Det kommer fan ta en hel jävla månad att få tillbaks allt som det var... om iTunes nu slutar autosynka då med andra ord...
Citera
2010-05-04, 02:34
Medlem
Jag rekommenderar att du byter ljudspelare till foobar 2000 som har stöd för Ipod och Iphone och är mycket snabbare än Itunes samt stödjer fler ljudformat.
Citera
2010-05-04, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasir
Jag rekommenderar att du byter ljudspelare till foobar 2000 som har stöd för Ipod och Iphone och är mycket snabbare än Itunes samt stödjer fler ljudformat.
Själv rekommenderar jag att du kollar upp vilket forum du är i innan du gör ett inlägg, foobar finns inte till OSX.
Citera
2010-05-15, 23:34
Medlem
Har samma problem, av någon idiotisk anledning 'översätter' iTunes vissa genrer till svenska när jag spelar låtar. Hittar ingen inställning där detta kan slås av men det måste väl gå, eller? Jag har ingen större lust att se alla mina 'Folk'-taggade låtar ändras till 'Folkmusik'...
Citera
2010-05-16, 05:04
Medlem
Ziemssen: vilka är de andra genrerna?
Det där med folk/folkmusik lät mer som en dåligt beskriven bugg men om det är fler genrer som "översätts" så kan jag gå med på att det är en feature som borde kunna stängas av.
Bomshakalak: Gäller det alla filer eller är det bara vissa?
Citera
2010-05-16, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rn.m
Ziemssen: vilka är de andra genrerna?
Det där med folk/folkmusik lät mer som en dåligt beskriven bugg men om det är fler genrer som "översätts" så kan jag gå med på att det är en feature som borde kunna stängas av.
Bomshakalak: Gäller det alla filer eller är det bara vissa?

På rak arm kommer jag på två till, 'Alternative' blir 'Alternativt' och 'Classical' blir 'Klassiskt'.

Hursomhelst tycker jag nog att det ska vara upp till mig att bestämma hur jag vill tagga min musik, vill jag ha det på engelska bör det vara mitt val och inte iTunes...
Citera
2010-06-22, 14:52
Medlem
ceetee2001s avatar
Jag har klurat lite på mitt problem och det visade sig vara en gammal installation av Spotify som var boven för mig.
Värt att kolla upp om ni inte redan gjort det.
Spotify hade från början valt att när man importerar lokala filer så autotaggar den via nåt som kallas Gracenote.
Länk till foruminlägg på spotifys forum om detta:
http://getsatisfaction.com/spotify/t...ed_over_itunes

Hoppas det löser sig!
Citera
2013-10-19, 10:33
Medlem
S Nubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceetee2001
Jag har klurat lite på mitt problem och det visade sig vara en gammal installation av Spotify som var boven för mig.
Värt att kolla upp om ni inte redan gjort det.
Spotify hade från början valt att när man importerar lokala filer så autotaggar den via nåt som kallas Gracenote.
Länk till foruminlägg på spotifys forum om detta:
http://getsatisfaction.com/spotify/t...ed_over_itunes

Hoppas det löser sig!

3 år senare och problemet finns fortfarande kvar:
Electronic -> Elektroniskt
Dance -> Dans (låter som en Sven-Ingvars-genre, eller Schottis och Hambo)

Nej, Spotify använder jag inte så det är inte det som är problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in