2010-04-26, 19:09
Medlem
jag hittade en volvo v40 på blocket är de något som vet varför den är så billig eller kostar dem så?

http://www.blocket.se/stockholm/VOLVO_V40_1_8_Kombi_5_dorrar_27108725.htm?ca=11&w= 1
Citera
2010-04-26, 19:14
Medlem
Lyxkommunistens avatar
Skönt sätt att göra reklam på! Men om du söker på Volvo V40 årsmodeller mellan 97-98 på Blocket så får du upp många i samma prisklass.
Citera
2010-04-26, 19:16
Medlem
Naikons avatar
Det är ju inte alls något speciellt med den. Det är ju ingen ny bil precis om du tror det
Citera
2010-04-26, 22:06
Medlem
Mr_Crowleys avatar
1.8:an har en GDI-motor från Mitsubishi som har dåligt rykte. Rasar visst rätt enkelt sägs det. Leta efter en 2.0 i stället.

Helt bör man inte titta efter x40 före -02(?) när Fas 2 kom. Dom blev mycket bättre då.
Citera
2010-04-30, 11:37
Medlem
Carl-Benzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
1.8:an har en GDI-motor från Mitsubishi som har dåligt rykte. Rasar visst rätt enkelt sägs det. Leta efter en 2.0 i stället.

Helt bör man inte titta efter x40 före -02(?) när Fas 2 kom. Dom blev mycket bättre då.

Det finns faktiskt två versioner av 1,8 modellen, en med volvomotor som ger 115hk sen finns den med Mitsubishimotor som heter 1,8i,den är 10hk starkare, men du har helt rätt, det florerar en hel del negativa rykten om den maskinen, tror det har något att göra med att insprutningen "koksar igen" och måste reoveras/bytas helt, är osäker på vilket.

Men oavsett motor så är ju volvos 40 serie en ganska "sugig" bil som sällan gör sina ägare glada, man ska vara medveten om att det inte är någon tradtionell "volvokvalitet" man får..
Citera
2010-04-30, 11:48
Medlem
Noose..s avatar
Problemet med GDI motorerna är att spjällhuset sotar igen. Dessa motorer skall varvas ur rejält lite då och då.
Citera
2010-04-30, 13:36
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Benz
Det finns faktiskt två versioner av 1,8 modellen, en med volvomotor som ger 115hk sen finns den med Mitsubishimotor som heter 1,8i,den är 10hk starkare, men du har helt rätt, det florerar en hel del negativa rykten om den maskinen, tror det har något att göra med att insprutningen "koksar igen" och måste reoveras/bytas helt, är osäker på vilket.

Men oavsett motor så är ju volvos 40 serie en ganska "sugig" bil som sällan gör sina ägare glada, man ska vara medveten om att det inte är någon tradtionell "volvokvalitet" man får..

Det stämmer, men de allra flesta 1.8rna har Mitsubishimotor eftersom dom bilarna hade SE-paketet som standard. Det var i princip bara om man absolut skulle ha en automatlåda som man valde Volvomotorn eftersom det inte fanns till Mitsubishin.

Här är en bra PDF om x40:
www.x40nordic.com/om_x40%5CBeg04_SV40.pdf
Citera
2010-05-10, 09:13
Medlem
FHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley

fast 2 kom i hösten 00, så om du hittar en som är tillverkad 01 så har du garanterat fas 2.

fas 2 har bättre säkerhet, tyster kupe bland massa andra grejjer, har för mig att det var 1800 saker dom uppdaterade då .
Citera
2010-05-12, 16:09
Medlem
aafaans avatar
lånar tråden lite

så det är inte nån större skillnad kvalitetsmässigt mellan 1.6,1.8,2.0,2.0T?
Citera
2010-05-15, 09:08
Medlem
Bra tråd, man får lära sig en hel del matnyttigt om v40.

Jag såg en urläcker liten kombi häromdagen. Vilka läckra linjer!. Jag blev handlöst förälskad. Volvo av något slag såg jag på grillen, men det stod inte på bilen exakt vilken. Efter koll på Fråga annat fordon visade det sig vara - ja juste,
Volvo V40 Kombi. Min nya favorit... Måste ha den nån gång innan jag kilar vidare.

Vad mera fick jag veta?

Mitsubishi-motorn 1,8i, har sina problem som nämns här i tråden, men en stor fördel med den är att den är snål "om man är lätt på foten". Dricker en dryg liter tiomilen mindre än Volvos egna.

Det är samma motorer i kombin som i sedan-modellen.

Kombin är som sagt jätteläcker, men hör inte till klassens rymligaste om man säger så.

Min egen följdfråga:

Vissa får heta V40, andra heter v40 V+ - vad är detta V+ för något??
Citera
2010-05-17, 14:14
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aafaan
lånar tråden lite

så det är inte nån större skillnad kvalitetsmässigt mellan 1.6,1.8,2.0,2.0T?

Du har annan koppling och växellåda i t4:an iaf.
Citera
2010-05-18, 16:16
Medlem
Noose..s avatar
1,6 och 1,8 är väl mitsubishi motorer i, dom övriga volvos egna motorer?

Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Du har annan koppling och växellåda i t4:an iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in