2025-04-02, 19:34
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Det r ingen som har tnkt p konceptet med serien och den vrlden.

Hur har Joakim Von Anka blivit rik? Genom att stjla skatter runtom i vrlden och vara ngon form av kapitalist.

Detta tnkte man inte som barn d man sg serien eller lste serietidningarna men hela iden med Joakim Von Anka r att visa upp rikedom genom att stjla frn andra. Utver detta verkar Joakim aldrig visa empati mot befolkningen genom att bist med vrd och skola.

Nr Carl Barks uppfann Joakim-figuren var han ju bara en vresig gnidare men nr efter 4-5 r blivit s populr att han skulle f en egen serietidning 1952 "tvingades" Barks att gra honom till mer av en hjltefigur. Pongen i huvudserien i det frsta numret, Only a Poor Old Man, understrk drfr att Joakim trots allt frvrvat sin frmgenhet p hederligt stt, genom hrt arbete.

Den konservative Barks kunde ju dock ven framledes kritiskt skildra Joakim som en alltfr hnsynsls kapitalist som gnade sig t rovdrift p naturen, frdrev ursprungsbefolkningar, hotade sllsynta djurarter osv. S ven i sina sista manus med Joakim von Anka, som han inte sjlv tecknade: dr r Joakim en miljbov som bekmpas av Grnglingskren.

Citat:
Ursprungligen postat av Tamberondo
Ankeborg ger inte precis en realistisk bild av hur frmgenheter ser ut och frvaltas i det verkliga livet, nej, men det r ju knappast det som r pongen med serierna. '

Har ni ngonsin sett Joakim sitta i ett styrelsemte, eller diskutera pengaplaceringar med ngon bank?

Jag har tidigare hvdat att Disney aldrig anvnde Joakim och andra Barks-figurer i sina tecknade filmer innan man brjade med tv-produktionen Duck Tales p 1980-talet, men har upptckt att jag hade fel: 1967 producerade man faktiskt en tecknad kortfilm, Scrooge McDuck and Money dr Joakim anvndes fr att frklara vad pengar r och hur de fungerar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scrooge_McDuck_and_Money
Citera
2025-04-02, 20:21
Medlem
EastClintfoods avatar
r det ok att komma med en lt som handlar om Joakim von Anka?
Tnkte det hr till duskkionen hr.

Lnkar hr:

https://www.youtube.com/watch?v=JWwSVOo5K_k
Citera
2025-04-02, 21:38
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Nr Carl Barks uppfann Joakim-figuren var han ju bara en vresig gnidare men nr efter 4-5 r blivit s populr att han skulle f en egen serietidning 1952 "tvingades" Barks att gra honom till mer av en hjltefigur. Pongen i huvudserien i det frsta numret, Only a Poor Old Man, understrk drfr att Joakim trots allt frvrvat sin frmgenhet p hederligt stt, genom hrt arbete.

Den konservative Barks kunde ju dock ven framledes kritiskt skildra Joakim som en alltfr hnsynsls kapitalist som gnade sig t rovdrift p naturen, frdrev ursprungsbefolkningar, hotade sllsynta djurarter osv. S ven i sina sista manus med Joakim von Anka, som han inte sjlv tecknade: dr r Joakim en miljbov som bekmpas av Grnglingskren.

Jag har tidigare hvdat att Disney aldrig anvnde Joakim och andra Barks-figurer i sina tecknade filmer innan man brjade med tv-produktionen Duck Tales p 1980-talet, men har upptckt att jag hade fel: 1967 producerade man faktiskt en tecknad kortfilm, Scrooge McDuck and Money dr Joakim anvndes fr att frklara vad pengar r och hur de fungerar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scrooge_McDuck_and_Money
Intressant, och filmen om Mary Poppins (1964) har ju faktiskt en hel del inslag som skojar med, eller kontrasterar mot, den vlordnade, rika och hgborgerliga vrld (London vid frra sekelskiftet) dr Mary och barnen befinner sig. Det r tjnstefolket och sotarna som r hjltar, snarare n de stabbiga och vlbrgade London-borgarna. Mns Ivarsson, som sg filmen vid tta rs lder, skrev lngt senare att den frebdade hippie-rrelsens fgsprakande anarkism och revolt mot borgerskapet, och det r ingen dlig spaning.

Och Mary Poppins var utan tvekan ett projekt som Walt Disney var med och utformade. Julie Andrews har berttat att det var han personligen som uppmanade henne att komma till Hollywood och provfilma fr huvudrollen; d var hon helt oknd inom filmen, hon kom frn teatern.
Senast redigerad av Tamberondo 2025-04-02 kl. 21:42.
Citera
2025-04-02, 21:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ett favoritavsnitt r nr Kalle har som jobb att polera Joakims mynt.
Kalle hittar en gammal enkrona frn 1883, och vill ha den som ln, det fr han.
D kilar Kalle ner till en mynthandlare och sljer myntet fr tio kronor.
tervnder till Joakim, som sett affren med en kikare.
Under tiden har Joakim grvt fram en hel tunna med mynt frn ret 1883, med kommentaren.
Jag hatar folk som brjar samla p mynt frst nr dom blivit sllsynta, och det r just jag som gr dom sllsynta.
Citera
2025-04-02, 22:41
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Under tiden har Joakim grvt fram en hel tunna med mynt frn ret 1883, med kommentaren.
Jag hatar folk som brjar samla p mynt frst nr dom blivit sllsynta, och det r just jag som gr dom sllsynta.

Ja, en av s mnga fantastiska ten-pagers av Barks. Han var s skicklig p att gra storartad komik av scener dr figurerna bara springer fram och tillbaka p samma plats, som dessa ivriga lpningar till och frn myntbutiken, eller nr Kalle rusar in och ut ur sitt hus i Brevet till jultomten eller Kalle Anka som brandsoldat.
Citera
2025-04-03, 10:26
Medlem
rdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna

Ja, till exempel den hr historien.

https://inducks.org/story.php?c=W+JW+++11-02

Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Den hr ofrglmliga episoden, allts.

https://inducks.org/story.php?c=W+WDC+130-02
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in