Citat:
Ursprungligen postat av Thedoit
Hej.
Jag då var det så att datorn krånglar, den kommer helt enkelt inte igång med själva startprocessen.
Lite bakgrundsfakta:
Förra söndagen så spillde jag öl i datorn vilket resulterade i att mitt ljudkort gick åt fanders annars skadades ingenting annat. Idag var jag o köpte mitt nya ljudkort och installerade det och allt gick felfritt men nu när jag kom hem med datorn efter att ha transporterat den i bilen vägrar den starta upp.
Den kommer så långt att en visar första bilden på skärmen där moderkortet står och jag kan välja diverse att alternativ q-flash o sådant. Sedan stannar den bara där i det läget och går inte vidare. Den funkade som den skulle innan la in den i bilen och får hem.
Det enda "misstaget" jag kan tänka mig att ha gjort är att jag endast drog ur kontakten när jag packade ihop den men det ska ju inte vara något som skadar datorn då jag gjort det förut.
Iaf, vad kan ha hänt me den? Varför fortsätter den inte till boot fasen och senare? Kan något ha skadats?
MvH
(Hoppas tråden kom i rätt ämne nu)
Ja, det är ju helt omöjligt att säga vad som är trasigt med den lilla mängd information som du lämnar.
Dock ska du veta att en dator visst kan skadas rent hårdvarumässigt om du bara drar ur kontakten. Är det så att ett skrivhuvud på hårddisken skriver, kan hårddisken skadas så att den inte fungerar. Det skulle kunna förklara varför din dator inte kommer längre i boot-proceduren. Men säker, nej det går inte att vara. Det finns en miljon möjliga anledningar, varav en annan kan vara att transporten gjorde att en kvarvarande droppe vätska från ditt spill runnit någon annanstans, oxidation eller vad som helst.