Flashback bygger pepparkakshus!
2010-04-26, 13:56
Medlem
Jag har beställt lite musikprylar från Tyskland från Thomann, och valde att betala via Förhandsbetalning.

Nu skickade de ett mail som beskrev till var jag skulle betala:

"Ni har valt förhandsbetalning som betalningssätt för er beställning. Var vänlig och överför 174.00 EUR med hänvisningen ”förskott 201017.00386, KdNr. 4609639' till vårt konto hos Deutschen Bank (Mottagare: Musikhaus Thomann, swiftkod DEUT DEDB 762, IBAN: DE 19 7607 0024 0811 5008 00, adress till banken:Lange Str. 37 in D-96047 Bamberg)."

1) Hur fasen betalar man i Euro, eller konverterar jag det bara till kr? Hur vet jag då att det blir rätt?
2) Går detta att betala via internet, eller måste jag gå till en bank?
3) Om det går att betala via internet, hur kan jag göra "hänvisningen" när den inte får plats i meddelanderutan?

Kanske dumma frågor, men jag vet inte hur det går till!
Tacksam för svar
Citera
2010-04-26, 13:59
Medlem
mitbacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhed
Jag har beställt lite musikprylar från Tyskland från Thomann, och valde att betala via Förhandsbetalning.

Nu skickade de ett mail som beskrev till var jag skulle betala:

"Ni har valt förhandsbetalning som betalningssätt för er beställning. Var vänlig och överför 174.00 EUR med hänvisningen ”förskott 201017.00386, KdNr. 4609639' till vårt konto hos Deutschen Bank (Mottagare: Musikhaus Thomann, swiftkod DEUT DEDB 762, IBAN: DE 19 7607 0024 0811 5008 00, adress till banken:Lange Str. 37 in D-96047 Bamberg)."

1) Hur fasen betalar man i Euro, eller konverterar jag det bara till kr? Hur vet jag då att det blir rätt?
2) Går detta att betala via internet, eller måste jag gå till en bank?
3) Om det går att betala via internet, hur kan jag göra "hänvisningen" när den inte får plats i meddelanderutan?

Kanske dumma frågor, men jag vet inte hur det går till!
Tacksam för svar

Oftast går det inte att göra på internetbanken. Du måste gå till banken, och då räknar de om i Euro för dig. De kommer också ta ut en avgift på någon hundring eller liknande. Kort är alltid billigast i såna här lägen.
Citera
2010-04-26, 14:06
Medlem
Lofaszasegedbens avatar
Det bör gå att lägga en utlandsbetalning från din internetbank - titta efter fliken "utlandsbetalningar" eller mejla kundtjänst. Du kan då välja att betala i euro - kursen fastställs vid transaktionen. Det är viktigt att det framgår att du står för alla extrakostnader (d.v.s. att mottagaren får beloppet ograverat).
Emellertid är ju Thomann ett etablerat företag och kortbetalning är garanterat både billigast och enklast.
Citera
2010-04-26, 14:13
Medlem
Ah, hittade det. Grymt - tack!
Citera
2010-04-26, 14:23
Medlem
Däremot så går ju inte swiftkoden in. Den är för lång. Ska jag bara ta bort mellanrummen?

Även, så står det ju att jag ska skriva i meddelanderutan, men när jag försöker betala så tillåter den inga ö

Hur fasen ska man då kunna betala?
Citera
2010-04-26, 14:36
Medlem
Lofaszasegedbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhed
Däremot så går ju inte swiftkoden in. Den är för lång. Ska jag bara ta bort mellanrummen?

Även, så står det ju att jag ska skriva i meddelanderutan, men när jag försöker betala så tillåter den inga ö

Hur fasen ska man då kunna betala?

Inga mellanrum. Skippa prickar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in