2010-04-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Kungen är inte frimurare och har aldrig varit frimurare. Han är Den Svenska Frimurarordens beskyddare, på samma sätt som han är beskyddare av De kungliga akademierna och andra organisationer han inte är medlem av.
Citat:
Ursprungligen postat av Pannlampa
Har för mig att knugen skulle ha avsagt sig den titeln?

Nej. Du kanske tänker på att han - till skillnad från alla andra svenska kungar sedan 1700-talet - inte är frimurare och ordens stormästare. Men ordens höge beskyddare är han fortfarande.
Citera
2010-04-28, 21:59
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindq
Nej. Du kanske tänker på att han - till skillnad från alla andra svenska kungar sedan 1700-talet - inte är frimurare och ordens stormästare. Men ordens höge beskyddare är han fortfarande.
Så var det nog. Dock borde han inte stå som beskyddare för dessa typer, speciellt inte när det är folkets skatter som han lever lyx på.
Citera
2010-04-28, 22:39
Medlem
Citat:
Så var det nog. Dock borde han inte stå som beskyddare för dessa typer, speciellt inte när det är folkets skatter som han lever lyx på.
Nu missade jag nog vad det ena hade med det andra att göra.
Kungen är beskyddare för en massa olika verksamheter (utan att vara inblandad i dem). Det finns en lista på http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_XV..._beskyddarskap, inklusive bpde AIK och IFK-rörelsen.
Citera
2010-04-29, 09:06
Medlem
MABdTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Om vi ska hålla oss till fakta, kan vi börja med att slå fast följande:

1. Jay-z är inte frimurare och hans skivbolag har inget att göra med familjen Rockefeller.

2. Kungen är inte frimurare och har aldrig varit frimurare. Han är Den Svenska Frimurarordens beskyddare, på samma sätt som han är beskyddare av De kungliga akademierna och andra organisationer han inte är medlem av.

3. Påven är inte frimurare och det finns ingen grund till att han skulle vilja vara frimurare.

Sedan kan man, om man läser en bok eller två, ganska snabbt lära sig lite om jesuiterna, som är ett väletablerad katolsk klerikal orden med en historia och bakgrund dubbel så lång som frimurarnas. De har ingen relation till frimurarna och deras makt är, i de senaste par 100 år inte speciellt stor.

4.Man kan även, genom att läsa ett par böcker (det finns böcker på bibliotek och bokhandlar) att obelisker har haft olika funktioner i olika kulturer och olika tidsepoker.

Det låter som du har blivit charmad av konspirationsteorier. Se till att lära dig något om ämnet, så blir ditt nästa möte med polarna mycket mera intressant
Det har var ett mycket korrekt debunker-svar pa ett amne. Du har forstas studerat massor av alternativ litteratur genom aren. Att man tror en sak behover inte betyda att det ar sa... Vad vet du om Pavens forehavanden? Kungens?
Citera
2010-04-29, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MABdT
Det har var ett mycket korrekt debunker-svar pa ett amne. Du har forstas studerat massor av alternativ litteratur genom aren. Att man tror en sak behover inte betyda att det ar sa... Vad vet du om Pavens forehavanden? Kungens?

Om någon påstår att påven är frimurare (eller att påven ligger bakom världens största kondomtillverkare, eller att Lars Ohly egentligen är Kristdemokraternas hemlige partiledare eller något annat lika häpnadsväckande) får man nog ha några mer konkreta bevis än gissningar om man ska få något gehör.
Kungen har flera gånger officiellt (och säkert till massor av frimurares besvikelse) förklarat att han inte är intresserad av att vara med i orden. Om han hade varit det, skulle han varit Stormästare (eftersom han inte kan vara med i en organisation där han är underställd någon annan) och det är han inte. Hans utväg ät att vara ordens "höge beskyddare".
Citera
2010-04-29, 14:30
Medlem
MABdTs avatar
Citat:
Om någon påstår att påven är frimurare (eller att påven ligger bakom världens största kondomtillverkare, eller att Lars Ohly egentligen är Kristdemokraternas hemlige partiledare eller något annat lika häpnadsväckande) får man nog ha några mer konkreta bevis än gissningar om man ska få något gehör.
Kungen har flera gånger officiellt (och säkert till massor av frimurares besvikelse) förklarat att han inte är intresserad av att vara med i orden. Om han hade varit det, skulle han varit Stormästare (eftersom han inte kan vara med i en organisation där han är underställd någon annan) och det är han inte. Hans utväg ät att vara ordens "höge beskyddare".
Helt korrekt skall man upp till bevis. Vi riskerar att hamna OT har, men vill understryka det faktum att debunkers aldrig har last alternativ information och har helt lojliga beviskrav fran(i stort satt) forsta kallan(svart nar konspirationen ar ett par hundra ar). Dock ifragasatter de aldrig den egna informationen de tillgodogjort sig. Ett exempel var nar jag gick i polemik med en annan forummedlem angaende FED:en och BOE, och denne havdade att BOE inte ar privat eftersom det star att den ar statlig pa deras hemsida... Den spontana reaktionen fran en debunker blir alltid nagot som hanvisar till lattforstaeliga youtubevideor eller internetskronor.

Hur som haver ar poangen att bade paven och kungen mycket val kan vara frimurare. I det sistnamnda fallet inte helt osannolikt da Jean Baptiste Bernadotte var en kand frimurare.

Att frimurare sedan lange infiltrerat katolska kyrkan ar val ocksa nagot av ett allmangods.
Senast redigerad av MABdT 2010-04-29 kl. 14:33.
Citera
2010-04-29, 15:56
Medlem
Pannlampas avatar
Citat:
Nu missade jag nog vad det ena hade med det andra att göra.
Kungen är beskyddare för en massa olika verksamheter (utan att vara inblandad i dem). Det finns en lista på http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_XV..._beskyddarskap, inklusive bpde AIK och IFK-rörelsen.
Det går inte jämföra frimurarna med fotbollsklubbar de har två helt olika motiv till sin samhällsnärvaro.
Citera
2010-04-29, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MABdT
Hur som haver ar poangen att bade paven och kungen mycket val kan vara frimurare. I det sistnamnda fallet inte helt osannolikt da Jean Baptiste Bernadotte var en kand frimurare.

Att frimurare sedan lange infiltrerat katolska kyrkan ar val ocksa nagot av ett allmangods.

Jag ser personligen inte att det finns en konflikt mellan Svenska Frimurare Orden och katolsk tro och medlemsskap. Katoliker välkomnas som medlemmar i alla reguljära frimurarordnar, men om vi ser på inställningen från katolska kyrkan i sig:

Vatikanen har genom flera påvars skrivelser fördömt frimureri och förklarat det oförenligt med katorlsk tro. Är man frimurare är man formellt excommunicerad och exkluderad från den katolska nattvarden.
Det startade 2738 med bullan "In Eminenti" av Clemens XII fär han fördömde "de föreningar som går under namnet Frimurarna" och att "Vi beordrar alla kristna [...] att icke deltaga i, elelr propagera för, understödja, hjälpa eller beskydda sådana föreningar." Man kan hävda att det fanns politiska motiv till denna bullan.

Bullan "Providas romanorum" av påven Benedictus XIV den 18 mars 1751 bekräftade den tidigare bullan, men även den kan misstänkas ha politisk motivering (Vatikanstaten var vid denna tid en stor politisk och militär makt och ägde stora delar av den italienska halvön).

I encyklikan "Inscrutabili Diviane" tar påven Pius VI 1775 avstånd från frimureri.
I bullan "Quo Graviora" betecknar påven Leon XII 1825 frimurariet som en bestämd fiende till katorlska kyrkan.
Efter minskandet av Vatikanstaten och grundandet av ITalien fördömde Leon XIII 1884 frimureriet en encyklian "Humanum genus". Han uppmanade regernerna och folket att "för det gemensamma intressets skull inte samarbeta med frimureriet" eftersom det "vill ödelägga kyrkan". Totalt publicerade Leon XIII närmare två tusen (!) skrivelser som kritiserade frimureriet, och fram till 1983 hade den heliga stolen publicerat 586 bullor som riktas mot frimureriet.

Så långt historia, vad säger den nuvarande påven?
Kardinal J Ratzinger, senare Benedictus XVI, skrev 1983 i Vatikanens officiella tidning att "Den katolska kyrkans bedömning av frimureriet förblir helt fördömande då dess principer betraktas som oförsonliga med kyrkans lära. Således förbjuder den katorlska kyrkan sina medlemmar att bli frimurare. De som ändå skriver in sig blir skilda från den katolska kyrkan och betraktas av kyrkan som grava syndare, som inte kan ta emot den heliga nattvarden"

Så nej, vi kan nog med stor sannolikhet säga att påven inte är, har varit eller vill bli frimurare.

Om vi tar en titt på kungahuset: Inte bara Jean Baptiste Bernadotte på tidigt 1800-tal, utan i princip alla svenska kungar sedan 1780-talet; Hertig Karl (senare Carl XIII), Gustav III, Gustav IV Adolf, Oscar I, Karl XV, Oscar II, Gustaf V och Gustaf VI Adolf var stormästare i den svenska orden. Men vår nuvarande kung avböjde medlemsskap och stormästarposten, som i stället övertogs av prins Bertil. Efter hans död har posten innehafts av personer utanför kungahuset. Kungen är ordens "höge beskyddare". Inte medlem.
Citera
2010-04-29, 16:11
Medlem
Citat:
...Det startade 2738 med bullan...
1738
Citera
2010-04-29, 16:35
Medlem
MABdTs avatar
Citat:
1738
Citat:
1738
Sissadar ja, ett foredomligt klockrent svar byggt pa starka argument. Jag vill papeka att jag aldrig havdat att vare sig paven eller Kungen ar frimurare(eller ens brytt mig om det).

Skall bli intressant att se om nagon insatt i amnet besitter information som kan bemota dig. Jag kan det namligen inte...
Citera
2010-04-29, 16:44
Medlem
Citat:
Det går inte jämföra frimurarna med fotbollsklubbar de har två helt olika motiv till sin samhällsnärvaro.
Absolut. Men jag kommenterade ett inlägg om att kungen var den "höge beskyddaren" åt ett stort antal organisationer utan att vara inblandad i dem så syftet var att visa på att det fanns en ganska stor bredd på organisationerna, och att de ibland stog i visst inbördes motsatsförhållande till varandra (AIK och IFK, t.ex.) Om du vill ha andra exempel som liggare närmare varandra kan vi ta Föreningen Nationalmusei Vänner, Götiska Förbundet, Johanniterorden i Sverige, Svea Orden, Svenska Bibelsällskapet, Svenska Frimurare Orden, Svenska Rotaryrörelsen, Svenska Scoutförbundet, Sveriges Lions och Sångsällskapet Orphei Drängar. Fortfarande utan att vara medlem i dem.
Citera
2010-05-19, 15:44
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DangerDoom

Kändes inte särskilt troligt, men senare började jag tänka på vad en klasskamrat sade för ett tag som om de resande obeliskerna runtom i världen. En obelisk kännetecknar nån typ av makt. Och någonting jag lade märke till var att Carl XVI Gustaf har en Obelisk utanför sitt hus (busiga jag). Så jag bestämde mig för att söka på Obelisk på Google alltså.

Stockholm är rena frimurarstaden. Inte nog med att de har obelisken som är Stockholms oficiella mittpunkt hur låter inte det.

Dessutom står det en obelisk vid sergels torg och vad är mönstret om inte pyramider. Tittar man närmare så ser man hur trianglarna är motsatta varandra precis som passaren och vinkelhaken och hexagrammet.

http://dedi68.aname.net/~checkpoi/we...bcam_9_640.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in