2010-04-26, 00:35
Medlem
JohnTheSavages avatar
Nätbolaget äger ledningen fram till fastigheten i vanliga fall och man själv äger det som kommer efter elmätaren, ledningarna i huset, proppskåp osv.
Elmätaren ägs som sagt av elbolaget, och man får inte göra intrång i den oavsett anledning.
Utrymmet där den sitter däremot tillhör fastigheten och dess ägare.

Vad hindrar en fastighetsägare/elkund från att bygga en Faraday bur runt om detta utrymme för att stoppa deras onda elmätarsignaler?

Om de skickar signaler över elledningen, har jag rätt att filtrera bort deras signaler eller är det deras kabel mellan matningssäkringen och mätaren?
Citera
2010-04-26, 00:50
Medlem
xitunos avatar
Problemet är ju att om nätbolaget inte får några signaler kommer de att höra av sig och begära tillträde till mätaren (vilket de har rätt till enligt lag).
Citera
2010-04-26, 01:07
Medlem
JohnTheSavages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Problemet är ju att om nätbolaget inte får några signaler kommer de att höra av sig och begära tillträde till mätaren (vilket de har rätt till enligt lag).

Då sätter jag gångjärn på buren så att de kan komma åt sin mätare.
Jag kan väl inte vara tvingad enligt lag att bereda plats för en radiosändare, vill jag bygga mitt hus av metallnät så får jag väl göra det?
Citera
2010-04-26, 05:03
Medlem
Baalzamons avatar
vad är det du vill åstadkomma då? Betala strömmen lär du får göra i alla fall
Citera
2010-04-26, 09:11
Medlem
Med reservation för att det ev. kan finnas någon form av legala hinder.
Vad får dig att tro att elbolag som du aktivt motarbetar på dylikt vis skulle vara intresserade av att fortsätta leverera el till dig?

Slutar inte det här bara med att du inte längre får någon el alls? =)
Citera
2010-04-26, 12:18
Medlem
JohnTheSavages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Med reservation för att det ev. kan finnas någon form av legala hinder.
Vad får dig att tro att elbolag som du aktivt motarbetar på dylikt vis skulle vara intresserade av att fortsätta leverera el till dig?

Slutar inte det här bara med att du inte längre får någon el alls? =)

Eftersom de är tvingade att läsa av mätaren varje månad så skulle de få åka ut och läsa av den manuellt.
Eftersom jag följer alla regler så kan väl knappast jag klandras. Ska de låta mig frysa ihjäl för att de inte kan få sin radiosändare att fungera?

Det är väl nätbolaget som meddelar elbolaget min förbrukning, så det är väl deras ansvar att läsa av min mätare och vidarebefordra informationen till elbolaget.

Jag tvivlar på att de i praktiken kan stänga av mig, jag betalar räkningen och sköter mig. Nätbolaget behöver inte mätvärden från mig för att ha mig som kund. Nätet är detsamma oavsett hur mycket jag använder det.
Elbolag kan jag byta hur jag vill. Ska de börja diskriminera mig och vägra låta mig byta bolag menar du?
Citera
2010-04-26, 12:19
Medlem
JohnTheSavages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
vad är det du vill åstadkomma då? Betala strömmen lär du får göra i alla fall

Det är väl ganska uppenbart vad jag vill åstadkomma.
Citera
2010-04-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTheSavage
Det är väl ganska uppenbart vad jag vill åstadkomma.

skall du odla hash eller är du förståndshandikappad?
Citera
2010-04-26, 13:02
Medlem
JohnTheSavages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowman66
skall du odla hash eller är du förståndshandikappad?

Cannabis menar du kanske, och nej inte direkt förståndshandikappad. Målet är att förhindra fjärravläsning via radio.
Citera
2010-04-26, 13:44
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTheSavage
Cannabis menar du kanske, och nej inte direkt förståndshandikappad. Målet är att förhindra fjärravläsning via radio.
Man läser väl av via elkabeln va? Det sänds inte med
radiovågor. Din idè faller i så fall är jag rädd för.
Senast redigerad av Avva66 2010-04-26 kl. 13:46.
Citera
2010-04-26, 16:54
Medlem
Jag förstår inte syftet med din idé. Vill du bara jävlas och göra det dyrare för elbolaget (oss kunder) eller är du någon slags foliehatt som inte vill ha din elförbrukning övervakad i realtid?

Att bygga en bur som stänger ute EM-strålningen från en elmätare kan nog bli ganska svårt eftersom du har ett gäng tjocka kablar som går in i mätaren. En del signal kommer förmodligen att induceras in i kablarna och göra att sändaren funkar ändå. Ett bättre alternativ är nog isåfall en störsändare som slår ut allt inom frekvensbandet.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25580
Citera
2010-04-26, 18:19
Medlem
JohnTheSavages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustor
Jag förstår inte syftet med din idé. Vill du bara jävlas och göra det dyrare för elbolaget (oss kunder) eller är du någon slags foliehatt som inte vill ha din elförbrukning övervakad i realtid?

Att bygga en bur som stänger ute EM-strålningen från en elmätare kan nog bli ganska svårt eftersom du har ett gäng tjocka kablar som går in i mätaren. En del signal kommer förmodligen att induceras in i kablarna och göra att sändaren funkar ändå. Ett bättre alternativ är nog isåfall en störsändare som slår ut allt inom frekvensbandet.

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25580

Störsändare är olagliga.
Jag vill veta gränsen för konsumenternas rättigheter. Det här är en integritetsfråga.

Sändarna ska för övrigt använda 400MHz eller GPS 900/1800MHz enligt: http://www.vagbrytarenstockholm.se/teknik/elmatare/index.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in